Článek
Cítíte vůni léta ve vzduchu? Teplejší dny znamenají jediné – čas dovolených. I když to letos na masovou migraci českých občanů do Chorvatska nevypadá, o to více se budeme potkávat na našich silničkách, v kempech nebo na turistických cestách. Jak se na vše připravit, nic neopomenout a předejít tak potenciálním problémům? Spolu s Karlem Starým, vedoucím Servisních služeb Škoda Auto, jsme pro vás připravili podrobný dovolenkový manuál.
Pneumatiky jsou jedinou spojnicí mezi vozovkou a automobilem, proto začněte u nich. Zkontrolujte jejich tlak, podhuštěné obutí se zahřívá a opotřebovává daleko rychleji. Proveďte také kontrolu vzorku po celé šíři pláště, nikoli jen uprostřed. Nerovnoměrné opotřebení značí potenciální problémy na podvozku automobilu.
Podle počtu převážených osob i množství zavazadel upravte tlak v pneumatikách, který je výrobcem doporučený a vylepený na štítku. Pokud stále máte zimní gumy, důrazně doporučujeme přezout na letní dezén.
„Máte-li dojezdovou rezervu, prověřte její stav. Jestliže nemá tlak, bude vám v případě defektu k ničemu, tedy pokud nevozíte ještě kompresor. S náhradním kolem se pojí také kontrola přítomnosti heveru, klíče na kola, případně bezpečnostního nástavce pro povolení šroubů kol. Jestliže spoléháte na opravnou sadu, pak ověřte datum její exspirace,“ radí Karel Starý.
Kdo maže, jede
Nepodceňujte množství a kvalitu provozních kapalin. Musí jich být dostatek v nádobce pro chlazení motoru, brzdy i posilovač řízení. Nevyjíždějte na delší výlet těsně před výměnou oleje, raději si čerstvou náplň obstarejte dříve. U některých vozidel může být spotřeba maziva vyšší, proto si s sebou vezměte rezervní lahev. Dodržujte přitom výrobcem doporučenou hustotu i specifikaci. Olej lze koupit i na lepších benzinkách, ale připlatíte si.
„Před delší cestou je rozumné nechat zkontrolovat brzdovou soustavu vozidla, zejména stav kapaliny, destiček i kotoučů. Za zvážení stojí kontrola a dezinfekce klimatizace. Vyhnete se tak problémům s funkcí, zápachu i plísni. Příležitostně radíme využít značkovou diagnostiku, která umí odhalit případné maléry už v počátcích,“ upřesňuje Karel Starý.
Neméně důležitá je autobaterie, případně alternátor. Jestliže má váš akumulátor svoje léta, může vás po týdnu stání někde v kempu nepříjemně zradit. Opět stačí nechat v servisu udělat zátěžovou zkoušku, změřit napětí, popřípadě investovat do nového.
Pozor na povinnosti
V autě nesmí chybět povinná výbava. Nepovinné prvky typu lano, pojistky nebo sada náhradních žárovek zase mohou přijít vhod. Zvažte proto jejich umístění do vozu.
Při cestě do zahraničí si ověřte, jestli daná země nevyžaduje nějaké prvky povinné výbavy navíc, například hasicí přístroj. Koukněte na stěrače, jestliže jejich gumičky už dodělávají, vyměňte je za nové – nejlépe originální nebo jiné značkové.
Když je auto připravené, přichází kontrola dokladů. Máte ve vozidle osvědčení o technickém průkazu (malý techničák) a platnou zelenou kartu? Kryje vás pojistka i v cizině? Je váš řidičák platný? Nezapomeňte (pro jistotu) na evropský protokol o nehodě a propisku.
Když přijde malér, pomůže asistenční služba, vaše pojišťovna nebo u novějších aut přímo automobilka. Například Škodovka má k dispozici non-stop bezplatnou telefonní linku nebo u většiny nových modelů různých značek postačí stisknout tlačítko s logem servisního klíče na stropním panelu.
Dopravní prostředek máte nachystaný, doklady v pořádku. Teď zbývá naložit jízdní kola a konečně vyrazit. Přeprava bicyklů má své možnosti i zákonitosti. Zpravidla si můžete vybrat mezi nosičem jízdních kol na střechu nebo tažné zařízení, případně kola vměstnat do zavazadelníku.
Tažné není jen pro vlek
Na „tažné“ ubytujete při použití nosičů dvě až tři kola, přičemž cena nosičů z nabídky originálního příslušenství se pohybuje kolem osmi až čtrnácti tisíc korun, samozřejmě záleží na tom, zda koupíte univerzální nosič, či si koupíte ten od výrobce vašeho vozu. Výhodou originálních dílů a příslušenství všeobecně je kompatibilita s jednotlivými vozy, takže nehrozí trable s instalací. Nevýhodou je vyšší cena oproti některým aftermarketovým produktům, které mohou být výrazně levnější
„Předností přepravy kol na tažném zařízení je bezpochyby to, že se na střechu auta dá umístit například přepravní box, který zvětší objem zavazadlového prostoru. Jízdní kola lze na nosič snadněji naložit, případně jej sklopit kvůli snazšímu přístupu do kufru. Auto je však delší, na což musíte myslet především při couvání,“ zdůrazňuje Karel Starý.
Pro úplnost je dobré ještě dodat, že právě na zadním nosiči se také kola nejvíc zašpiní. Zejména je-li na silnici mokro, tvoří se za autem vír, který dostane špínu ze silnice do všech zákoutí bicyklu, a to včetně mechanismů přehazovaček či brzd.
Na střechu vozidla se vejdou čtyři kola, což je oproti přepravě na tažném výhodou, nicméně má to pár omezení. Bicykly musíte opravdu dobře upevnit, aby nespadly při prudkém brzdění nebo výhybném manévru. Počítejte také s vyšší spotřebou paliva a zapomeňte na průjezdy pod nízkými mosty, garážemi nebo skrze snížené vjezdové brány kempů. Rychlostně si také nepolepšíte, zvýší se hlučnost a bude nutné dávat větší pozor především v zatáčkách.
Při přepravě jízdních kol uvnitř vozu dbejte na správné upevnění, aby nedošlo ke zranění posádky, ať už při běžné jízdě, nebo v krizové situaci. K snazšímu ukotvení mohou pomoci oka v zavazadlovém prostoru nebo bezpečnostní pásy.
Myslete hlavou
Rodinný výlet však není jen o bicyklech. Bagáž umístěte vždy tak, aby neohrozila posádku. K tomu přijdou vhod různé organizéry či síťové programy. Nejtěžší věci dejte co nejníže a hned za sedadlo. Pokud už něco položíte na kryt zavazadlového prostoru, dbejte na to, aby šlo jen o velmi lehké věci. Kniha nebo deštník vás mohou při nehodě vážně zranit. V autě se všichni poutejte, mějte seřízené hlavové opěrky, nepokládejte nohy na palubní desku. K nohám na palubce se mimochodem váže velký vykřičník – hojně rozšířené je tvrzení, že vám při nehodě zlomí airbag nohy. To ale není tak úplně pravda. Nohy vám zlomí už samotný náraz a airbag jenom dotvoří dílo zkázy, kvůli kterému dost možná strávíte zbytek života na vozíku.
Na závěr ještě přidáváme pár rad a tipů, jak bezpečně zvládnout samotný cyklovýlet s přihlédnutím k tomu, že jeho trasa povede taktéž po silnici.
- Dodržujte mezi sebou odstupy, kvůli prevenci kolize
- Dejte dětem reflexní vesty, řidiči je více vnímají
- Cyklista vzadu by měl mít viditelné oblečení, řidič jej vidí jako prvního
- Dělte se na menší skupinky, dejte automobilům možnost bezpečně předjíždět a nejezděte vedle sebe
- Plánujte trasu dopředu, dělejte si přestávky
- Při jízdě na kole nepijte alkohol, a to ani když jedete mimo silnice. Při jakékoliv nehodě (například při střetu s jiným cyklistou) si koledujete o velký malér
Stačí se řídit pár radami a celou dovolenou jistě bez problémů zvládnete. Ať už vyrazíte kamkoli, myslete především na zdraví a bezpečnost. Tak šťastnou cestu!