Hlavní obsah

Jak předcházet aquaplaningu a co dělat, když k němu dojde?

Foto: Shutterstock

Podzim je tu a s ním i vyšší riziko tzv. aquaplaningu, tedy ztráty přilnavosti pneumatiky k vozovce vlivem vody, která se pod ní nahromadila kvůli špatnému odvádění. Vzápětí nastávají nebezpečné situace, ale těm se dá poměrně dobře předcházet. Stačí, když budete respektovat několik základních pravidel.

Článek

Aquaplaning je opravdu nebezpečným nepřítelem každého motoristy. I sebelepší řidič s vozem klouzajícím se po vodní hladině už nic neudělá, auto je v takové chvíli totiž doslova neovladatelné. Mnohem účinnější je tedy takovým situacím předcházet.

Předcházet aquaplaningu se dá dvojím způsobem - vozidlem ve správném technickém stavu a pak také jízdním stylem. V prvním případě bychom měli věnovat pozornost především pneumatikám, hlavně kontrolovat dostatečnou hloubku dezénu: „Zákon stanovuje u letních pneumatik minimální hloubku běhounu 1,6 milimetru, ale je třeba si uvědomit, že už při 4 milimetrech pneumatiky rychle ztrácejí schopnost odolávat aquaplaningu,“ říká produktový manažer jednoho z výrobců pneumatik Martin Dražík.

Kromě dostatečné hloubky dezénu je třeba dbát i na správný tlak v pneumatikách - podhuštěné pneumatiky hůře odvádějí vodu a tím zvyšují riziko aquaplaningu. Kromě pneumatik v dobré formě ale snížíme riziko klouzání po vodě z velké části tím, jak se budeme na silnici chovat. „Nejdůležitějším bezpečnostním opatřením, které může řidič učinit, je přizpůsobit rychlost situaci i počasí. V silném dešti byste měli snížit svou rychlost o 15–20 km/h, aby měl běhoun možnost odvádět veškerou vodu pryč z kontaktní plochy mezi pneumatikou a vozovkou,“ radí Martin Dražík.

Jak předejít aquaplaningu?

  • mít pneumatiky s dostatečně hlubokým dezénem
  • mít pneumatiky nahuštěné na správný tlak
  • přizpůsobit jízdu povětrnostním podmínkám (za deště snížit rychlost)
  • dodržovat bezpečnou vzdálenost a vyvarovat se tak náhlému prudkému brždění
  • vyhýbat se jízdě ve vyjetých kolejích
  • nespoléhat se na moderní technologie a asistenční systémy

Co ale dělat, když už se do aquaplaningu dostaneme? Odborníci radí hlavně nezmatkovat, nešlapat prudce na brzdu ani zuřivě netočit volantem: „Pokud se vozidlo dostane do aquaplaningu, sundejte nohu z plynu a sešlápněte spojku. Nebrzděte ani silně neotáčejte volantem. Jakmile vozidlo zpomalí, přilnavost se opět obnoví, v tom okamžiku je zapotřebí, aby byly pneumatiky nasměrovány tím správným směrem, ne například proti jinému vozidlu,“ vysvětluje Dražík.

Na závěr je dobré ještě jednou upozornit na to, že v případě aquaplaningu je prevence ještě daleko důležitější, než u jakýchkoliv jiných krizových situací na silnici. V řadě případů se totiž během klouzání po hladině vody můžete už leda tak modlit.

Zažili jste někdy aquaplaning?
Ne, jezdím opravdu obezřetně
29,8 %
Jednou, a už nikdy více nechci
41,4 %
Občas se mi to stane
28,8 %
Celkem hlasovalo 2189 čtenářů.
Načítám