Článek
Klimatizace a spotřeba
Ano, klimatizace je komfortním prvkem, zvyšujícím spotřebu auta. Spousta lidí se v obavách o čísla na palubním počítači bojí klimatizaci používat, ale nemusí být hned tak zle. Budeme-li využívat klimatizaci citlivě, spotřeba nijak dramaticky neporoste. Ba naopak, použitím klimatizace můžeme občas dokonce ušetřit.
Ve vyšších rychlostech je klimatizace výrazně úspornější než jízda s otevřenými okny. Jakmile totiž vyjedeme mimo město, začnou otevřená okna narušovat obtékání vzduchu kolem karoserie a nás zpomaluje aerodynamický odpor. Víc odporu se logicky rovná víc paliva – a tedy vyšší spotřeba.
Naopak méně úsporné je klimatizování ve městech a při pomalé jízdě. Zde se ekonomicky vyplatí spíše otevřená okna, jenže pochopitelně záleží na okolnostech. Občas je prostě moc velké vedro nebo se provoz pohybuje moc pomalu, a tady se pak ten litr paliva navíc, investovaný do pohodlí posádky, rozhodně vyplatí.
Okna však rozhodně otevřeme ve chvíli, kdy usedáme do auta rozpáleného od slunce. V interiéru je v danou chvíli strašné horko, a kdybychom měli horký vzduch uvnitř zchladit pouze klimatizací, tak se kompresor zvyšující spotřebu hrozně nadře. Právě proto klimatizaci při startu vypneme, otevřeme okna a jízdou takto „vyměníme“ vzduch v interiéru. Osvěžení vzduchu v kabině lze pomoci i jednoduchým trikem. Před tím, než do auta vůbec nasedneme, otevřeme dveře u spolujezdce a několikrát zamáváme dveřmi řidiče, které použijeme tak trochu jako vějíř. Interiér tím pádem rychle vyvětráme do použitelného stavu.
Co se vlastního nastavení týče, klimatizaci používáme co možná nejstřídměji. Teplotu nenastavujeme příliš nízkou, aby kompresor nemusel běžet neustále, a vždycky máme zapnutý vnitřní oběh, aby se ochlazovalo co nejméně vzduchu.
Klimatizace a zdraví
Teplota klimatizace je ovšem důležitá nejen pro spotřebu, ale hlavně pro zdraví. Je-li rozdíl vnitřní a vnější teploty vyšší než přibližně sedm stupňů, zažije naše tělo příliš velký teplotní šok a jsme na nejlepší cestě k tomu, abychom si uhnali rýmu či nachlazení.
Když si chceme udělat v autě chladněji, je dobré snižovat teplotu postupně a nějakou chvíli před příjezdem do cíle ji zase postupně zvýšit. Postupným oteplením interiéru si naše tělo poklidně a bez šoků navykne na vnější klima. Když pak klimatizaci na posledních pár kilometrů zcela vypneme, dostane se ze systému vlhkost a částečně tak předcházíme plísním.
Z důvodu zdraví nepouštíme ani příliš silný větrák a určitě nenastavujeme proud studeného vzduchu přímo na sebe. Je to sice příjemné, ale opět můžeme onemocnět a také si uhnat bolest za krkem. Výdechy klimatizace by měly směřovat do prostoru a směrem vzhůru, čímž se vnitřek auta ochladí rovnoměrně.