Hlavní obsah

Jak pořádně umýt auto po zimě? Do „kartáčů“ s ním nejezděte

Foto: Dalibor Žák

Mezi nezbytné úkony v plánu údržby každého auta by mělo patřit i pravidelné mytí od nečistot. Neříkáme, že musíte každý druhý den obíhat auto s jelenicí, ale párkrát za sezonu (a hlavně teď po zimě) byste mu důkladnou očistu dopřát mohli. Ale v kartáčové automatické myčce ho rozhodně neumyjete tak, jak by teď po zimě potřebovalo.

Článek

Teď vynechme ty jedince, kteří své auto zásadně nemyjí a vždycky jen čekají na přívalový déšť, který odstraní aspoň ty nejhorší nánosy bláta a ptačího trusu. Takové těžko přinutíme zamyslet se nad tím, jak zlepšit péči o auto, aby vypadalo k světu.

Kdo chce ale jezdit čistým autem, určitě už se mnohokrát zamyslel nad tím, jak ho pořádně a kvalitně umýt. Chápeme, že automatická myčka je nejjednodušší a nejpohodlnější způsob, ale optimální rozhodně není. Neumyje všechno, navíc poškozuje lak. Když se pak podíváte zblízka, stejně je vlastně auto stále špinavé.

Mnohem lepších výsledků dosáhnete pomocí poctivého ručního mytí. Dnes, když se ruční myčky rozšířily po celé zemi, máte mnohem lepší možnost dopřát svému autu opravdu důkladnou péči. Aspoň jednou za rok, tedy právě po zimním období, se tak svému autu věnujte, ať nedělá ostudu.

Reprezentativně nemusí vypadat jen luxusní supersport, ale klidně i obyčejné auto. Třeba Seat Ibiza jednoho ze čtenářů, která nám posloužila jako modelový příklad. Auto jsme vzali do mycího centra Hommage Detailing na pražském Florenci, kde nám ukázali, jak by takové „rychlé“ mytí po zimě mělo vypadat.

Sůl a špína, kam se podíváš

Foto: Dalibor Žák

Zádveří, prahy, víčko nádrže... Nejvíce nečistot se drží samozřejmě tam, kam se kartáče automatické myčky nedostanou. Nahromaděná špína pak ucpe odtokové kanálky, vlhkost se drží, kde nemá, a auto začne rychleji reznout

Foto: Dalibor Žák

Díly podvozku a podběhy jsou špatně přístupné a agresivní soli se tam opravdu daří. Už po první zimě umí napáchat dílo zkázy. Spousta nečistot se dostane také do motorového prostoru. Blátem jsou obalené také vstupy vzduchu k chladiči. Nic z toho kartáče v myčce neumyjí

Foto: Dalibor Žák

Kartáče se nedostanou ani sem. Páté dveře a prostor kolem registrační značky myjte pravidelně i v zimě. Nejen, že držák značky bývá někdy „na prasáka“ našroubován rovnou na plech bez patřičné ochrany proti korozi, ale sůl pak pracuje i kolem neustále topících lampiček osvětlení RZ, které svítí (a topí) kvůli celodennímu svícení. Není pak divu, že moderní auta začnou vzadu klidně po pěti letech ostudně reznout

Foto: Dalibor Žák

Velice trpí i kapota. Neustále je bombardována nečistotami a štěrkem, navíc je vyrobena z poměrně tenkého plechu kvůli ochraně chodců. Bohužel většina automobilek šetří na nástřiku vnitřní části. Soli se pak v motorovém prostoru daří, protože je tu teplo

Používejte kvalitní chemii

Foto: Dalibor Žák

Vyhněte se „jaru“ na mytí nádobí a hlavně nějaké nevhodné agresivní chemii, která může poškodit plasty a gumová těsnění. Profesionální myčky věnující se ručnímu mytí obvykle používají velice kvalitní přípravky a materiál. Tzv. aktivní pěna (aplikovaná na ilustračním obrázku) rozpustí nejhorší nečistoty

Foto: Dalibor Žák

Aktivní pěnu nechte působit, ale rozhodně ji nenechte zaschnout. To ostatně platí pro všechny chemické přípravky. Nebojte se vody. Hlavně auto nedřete suchou houbičkou či hadrem, to je na lak jako smirkový papír

Kola dělají auto

Jinak než pečlivým ručním mytím kola neočistíte. V automatické myčce se těmi znečištěnými kartáči špína jen rozpatlá a spíše vám nějaké hezké disky poškrábe. S běžně dostupnými přípravky a vhodnou čisticí chemií dosáhnete mimořádně kvalitního výsledku a trvalého efektu během několika minut.

Foto: Dalibor Žák

Takhle vypadají snad všechna kola na všech autech. Kartáče se dovnitř nedostanou a kromě bláta a asfaltu se uvnitř kol drží samozřejmě i odpad z brzdového obložení

Foto: Dalibor Žák

Na kola se používá speciální chemie, která rozpustí i nejhorší špínu. Pracujte ale rychle a nenechte ji zaschnout, následně důkladně oplachujte. Na fotkách vidíte, kolik špíny z ráfku a pneumatik teče

Foto: Dalibor Žák

Stačí kartáček a trocha „piplačky“ s mikrovláknovou utěrkou... A výsledek je opravdu mimořádně kvalitní. Aplikovat lze i keramickou ochranu na ráfky a speciální pastu na pneumatiky, která bočnicím vrátí pěkný kontrastní vzhled jako u nových pneumatik

Věnujte se detailům

Proto se pečlivému a kvalitnímu mytí auta říká „detailing“, protože právě pozornost věnovaná detailům vytvoří nadstandardní dojem kvality. Zaměřte se tedy na místa, kam se kartáče automatické myčky nedostanou. Stačí na to běžný čisticí přípravek na auta, který je šetrný k plastům a gumovým těsněním, a jemnější štětec a kartáč. Výsledek? Auto před očima doslova omládne.

Foto: Dalibor Žák

Čisticí roztok a jemný kartáček dělají zázraky. Těchto zákoutí je na autě jen pár a za několik minut dosáhnete výsledku, za který by se nemusel stydět ani autosalon při předávání nového vozu zákazníkovi

Foto: Dalibor Žák

Jak už jste si mohli všimnout, nejvíce špíny se drží kolem kol. Podběhy důkladně vypláchněte tlakem vody. To zvládnete na každé veřejné ruční myčce. Zaměřte se na lemy blatníků, ať se ven dostane zaschlé bláto a sůl

Foto: Dalibor Žák

Určitě stojí za připomenutí, že na mytí karoserie a exteriérových dílů je ideální mycí rukavici (sada kvalitních stojí pár stovek). A znovu: voda a kvalitní šampon jsou základ, ať lak nepoškrábete

Foto: Dalibor Žák

Oplachujte po každém procesu. Mycí chemie je poměrně agresivní a nesmí na autě zaschnout. Po finálním oplachu pak auto utřete sušicím ručníkem na auta (je jemný, neškrábe lak a nepouští chlupy). Pokud vodu necháte zaschnout, zůstanou na laku nevzhledné fleky z vodního kamene

Foto: Dalibor Žák

Chvilka práce navíc a podívejte, jak čisté může být zádveří a spodní hrany dveří. Pomůže to udržovat v čistotě odtokové kanálky a hlavně si pak nebudete neustále špinit nohavice při nastupování. Doporučujeme ještě použít utěrku a odstranit zbytky vody, ať nezaschne a nezanechá viditelné fleky

Foto: Dalibor Žák

I takové detaily jako čistý prostor kolem víčka nádrže posunou finální výsledek na úplně jinou úroveň. A o majiteli to také hodně prozradí (buď to, že má OCD, nebo skutečnost, že není dobytek)

Nezapomeňte také na interiér

Auto v zimě samozřejmě netrpí jen zvenku, ale také uvnitř. Na podrážkách bot si do auta nataháte spoustu bláta, špíny a soli. Detailing interiéru, včetně antibakteriální dezinfekce ozónem, je práce na několik hodin, zejména pokud chcete koberce a sedačky čistit tzv. „mokrou cestou“.

Solidních výsledků lze dosáhnout ale také prostým vysavačem s nástavcem sací trubice, abyste se dostali i do nejužších míst mezi kolejnicemi pojezdů sedaček a kolem pedálů. Pozornost věnujte i povrchům interiéru a samozřejmě na závěr také sklům. Používejte šetrné prostředky na plasty a kůži. Nic nezkazíte mikrovláknovou utěrkou pouze navlhčenou ve vlažné vodě. Pořád lepší než laciná leštidla a spreje s „voskem“. To přenechte bazarníkům, kteří tak chtějí omladit zašlé interiéry vydechlých ojetin a „voskem“ ve spreji přestříkají klidně zaprášenou palubku.

Foto: Dalibor Žák

Tohle je ještě ten lepší příklad stavu interiéru po zimním období. Už jsme viděli horší. Pamatujte i na prostor pod koberečky a hlavně pod sedačkami

Foto: Dalibor Žák

Pokud nemáte čas a kapacitu na čištění mokrou cestou, postačí obyčejný vysavač se zúženým nástavcem, který se dostane i do nejužších míst. Očistěte také pedály a prostor kolem nich, bývá tam bláto

Foto: Dalibor Žák

Pár minut s vysavačem a rozdíl je opravdu značný. Jen se přiznejte, jak často své auto luxujete. Jednou za měsíc? Jednou za rok? A doma také luxujete jednou za rok?

Foto: Dalibor Žák

Na závěr ještě věnujte pozornost oknům. Stáhnete si okénka o kousek dolů a očistěte také okraje. Používejte chemii určenou na sklo a ideálně dvě utěrky z mikrovlákna (jednu na aplikaci čisticího prostředku a druhou na dotření a doleštění)

Kvalitní výsledek za pár hodin

Takhle detailní péče samozřejmě vyžaduje určitou časovou dotaci, ale pokud to berete jako zábavu, je to pár hodin produktivně stráveného času a výsledek opravdu stojí za to. Vaše auto si snad aspoň jednou za čas takovou péči zaslouží.

Foto: Dalibor Žák

Auto vám slouží celý rok, tak se mu odměňte aspoň jednou za čas kvalitní péčí. Hezky a reprezentativně může vypadat i naprosto obyčejné lidové auto, jako je třeba tahle Ibiza

S běžně dostupnými nástroji a přípravky lze mimořádně kvalitního výsledku dosáhnout za zhruba dvě až tři hodiny podle toho, jak velké auto máte. Pokud byste chtěli i čistění sedaček a koberců již zmíněnou „mokrou cestou“, bude to trvat déle a především pak musíte nechat auto důkladně vyschnout. Tento postup tak doporučujeme dělat na jaře nebo v létě, kdy je venku teplo a sucho a auto rychle schne.

U mytí a luxování to samozřejmě končit nemusí a kdo chce, může pokračovat dál. Pro detailingové fajnšmekry jsou tu pak ještě náročnější a preciznější metody, jak dosáhnout mimořádného vzhledu auta, ale o strojním leštění, aplikaci ochranné „keramiky“ a dalších postupech si napíšeme zase někdy jindy.

Související témata:
Načítám