Mezi nezbytné úkony v plánu údržby každého auta by mělo patřit i pravidelné mytí od nečistot. Neříkáme, že musíte každý druhý den obíhat auto s jelenicí, ale párkrát za sezonu (a hlavně teď po zimě) byste mu důkladnou očistu dopřát mohli. Ale v kartáčové automatické myčce ho rozhodně neumyjete tak, jak by teď po zimě potřebovalo.
Článek
Teď vynechme ty jedince, kteří své auto zásadně nemyjí a vždycky jen čekají na přívalový déšť, který odstraní aspoň ty nejhorší nánosy bláta a ptačího trusu. Takové těžko přinutíme zamyslet se nad tím, jak zlepšit péči o auto, aby vypadalo k světu.
Kdo chce ale jezdit čistým autem, určitě už se mnohokrát zamyslel nad tím, jak ho pořádně a kvalitně umýt. Chápeme, že automatická myčka je nejjednodušší a nejpohodlnější způsob, ale optimální rozhodně není. Neumyje všechno, navíc poškozuje lak. Když se pak podíváte zblízka, stejně je vlastně auto stále špinavé.
Mnohem lepších výsledků dosáhnete pomocí poctivého ručního mytí. Dnes, když se ruční myčky rozšířily po celé zemi, máte mnohem lepší možnost dopřát svému autu opravdu důkladnou péči. Aspoň jednou za rok, tedy právě po zimním období, se tak svému autu věnujte, ať nedělá ostudu.
Reprezentativně nemusí vypadat jen luxusní supersport, ale klidně i obyčejné auto. Třeba Seat Ibiza jednoho ze čtenářů, která nám posloužila jako modelový příklad. Auto jsme vzali do mycího centra Hommage Detailing na pražském Florenci, kde nám ukázali, jak by takové „rychlé“ mytí po zimě mělo vypadat.
Sůl a špína, kam se podíváš
Používejte kvalitní chemii
Kola dělají auto
Jinak než pečlivým ručním mytím kola neočistíte. V automatické myčce se těmi znečištěnými kartáči špína jen rozpatlá a spíše vám nějaké hezké disky poškrábe. S běžně dostupnými přípravky a vhodnou čisticí chemií dosáhnete mimořádně kvalitního výsledku a trvalého efektu během několika minut.
Věnujte se detailům
Proto se pečlivému a kvalitnímu mytí auta říká „detailing“, protože právě pozornost věnovaná detailům vytvoří nadstandardní dojem kvality. Zaměřte se tedy na místa, kam se kartáče automatické myčky nedostanou. Stačí na to běžný čisticí přípravek na auta, který je šetrný k plastům a gumovým těsněním, a jemnější štětec a kartáč. Výsledek? Auto před očima doslova omládne.
Nezapomeňte také na interiér
Auto v zimě samozřejmě netrpí jen zvenku, ale také uvnitř. Na podrážkách bot si do auta nataháte spoustu bláta, špíny a soli. Detailing interiéru, včetně antibakteriální dezinfekce ozónem, je práce na několik hodin, zejména pokud chcete koberce a sedačky čistit tzv. „mokrou cestou“.
Solidních výsledků lze dosáhnout ale také prostým vysavačem s nástavcem sací trubice, abyste se dostali i do nejužších míst mezi kolejnicemi pojezdů sedaček a kolem pedálů. Pozornost věnujte i povrchům interiéru a samozřejmě na závěr také sklům. Používejte šetrné prostředky na plasty a kůži. Nic nezkazíte mikrovláknovou utěrkou pouze navlhčenou ve vlažné vodě. Pořád lepší než laciná leštidla a spreje s „voskem“. To přenechte bazarníkům, kteří tak chtějí omladit zašlé interiéry vydechlých ojetin a „voskem“ ve spreji přestříkají klidně zaprášenou palubku.
Kvalitní výsledek za pár hodin
Takhle detailní péče samozřejmě vyžaduje určitou časovou dotaci, ale pokud to berete jako zábavu, je to pár hodin produktivně stráveného času a výsledek opravdu stojí za to. Vaše auto si snad aspoň jednou za čas takovou péči zaslouží.
S běžně dostupnými nástroji a přípravky lze mimořádně kvalitního výsledku dosáhnout za zhruba dvě až tři hodiny podle toho, jak velké auto máte. Pokud byste chtěli i čistění sedaček a koberců již zmíněnou „mokrou cestou“, bude to trvat déle a především pak musíte nechat auto důkladně vyschnout. Tento postup tak doporučujeme dělat na jaře nebo v létě, kdy je venku teplo a sucho a auto rychle schne.
U mytí a luxování to samozřejmě končit nemusí a kdo chce, může pokračovat dál. Pro detailingové fajnšmekry jsou tu pak ještě náročnější a preciznější metody, jak dosáhnout mimořádného vzhledu auta, ale o strojním leštění, aplikaci ochranné „keramiky“ a dalších postupech si napíšeme zase někdy jindy.