Článek
Jasně, nikomu oslabenému nemocí se nechce cestovat k lékaři či do práce tramvají. Měli bychom si ale uvědomovat, že pokud nejsme fit, odráží se to i na našich řidičských schopnostech. Usednutí za volant pod náporem nemoci bychom tak měli pokaždé velmi dobře zvažovat.
Ačkoliv se to nezdá, i taková drobnost, jako je kýchnutí, může během řízení způsobit velké potíže. Během kýchání zavíráme oči a i tahle malá chvilka, kdy nesledujeme dění před námi, může skončit nehodou. Při jízdě ve městě (50 km/h) ujedeme totiž během dvou vteřin, během kterých kýcháme, téměř 28 metrů. Při jízdě mimo město a rychlosti 90 km/h je to už 50 metrů a při dálniční stotřicítce dokonce 72 metrů. Zejména pokud je potřeba v tu chvíli brzdit nebo se vyhýbat nějaké překážce, může být ono kýchnutí doslova fatální.
To ale není zdaleka jediné riziko, které nám s nachlazením za volantem hrozí. Nachlazení, nebo dokonce chřipka výrazně ovlivňují naší reakční dobu: „Je nutné rozlišovat nachlazení a chřipku. I nachlazení oslabuje organismus a zhoršuje reakce, chřipka je ale těžké onemocnění, se kterým bychom za volant neměli vůbec sedat,” varuje praktický lékař Cyril Mucha, a dokonce přidává srovnání s jízdou pod vlivem alkoholu: „Dalo by se říct, že nachlazení odpovídá zhruba 0,2 až 0,3 promile alkoholu v krvi, u chřipky to pak může být klidně i ekvivalent 2 promile. Takový člověk nemá opravdu za volantem co dělat,” vysvětluje.
Důvodem, proč jsou lidé s chřipkou za volantem nebezpeční sobě i svému okolí, je, že vlivem nemoci dochází k únavě a zpomalení organismu, čímž se výrazně prodlužuje reakční doba. A obezřetnost je na místě i v případě užívání některých léků: „Většina těch běžně prodejných problémem není, je ale třeba dávat pozor na některé kapky tlumící kašel, které mohou být třeba s kodeinem, nebo na některé léky proti alergii. V některých případech se po nich může objevovat ospalost, a proto je vždycky potřeba si, pokud chceme usedat za volant, přečíst upozornění v příbalovém letáku,” radí Cyril Mucha.
A jak na sobě poznat, jestli jsme během nemoci schopni bezpečně řídit? Podle Cyrila Muchy na to neexistuje nějaké objektivní měřítko: „Každý si musí sám vyhodnotit, jak se cítí a jaké jsou jeho aktuální schopnosti za volantem,” říká lékař a dodává, že v extrémním případě, kdy dojde k vážné nehodě, by mohlo být nachlazení či chřipka při vyšetřování dokonce přitěžující okolností.