Článek
Paradoxně to ale není zima, co akumulátory ničí. Nejvíce dostávají zabrat ve vysokých teplotách, typicky v letních vedrech. Ale autobaterii může poškodit také špatně odstíněné teplo od motoru, což je důvod, proč stále více výrobců dává baterii mimo horký motorový prostor, převážně do kufru.
Když pak přijde první mráz, slabá baterie nebude mít dostatek energie zatuhlým motorem otočit. Někdy je zcela mrtvá, ale často stačí poprosit souseda (v půl šesté ráno bude „určitě nadšený“, že mu bušíte na dveře) a pomocí druhého auta vaše auto nastartovat. Jenže jak na to?
Kvalitní kabely jsou základ
Ono se to hezky řekne, ale v obchodě pak špatně pozná. Výrobci totiž kabely šidí a i když jsou na první pohled kabely tlusté, je to často jen izolace s obalem a uvnitř je nedostatečný průměr vodiče. Tady pomůže jen „googlit“ a najít nějaké spotřebitelské testy.
Moderní vozy, především pak turbodiesely, mají velký odběr a potřebují opravdu dostatečný proud, aby nastartovaly. A nekvalitní kabely nedokážou ten proud přenést. Navíc se klidně mohou při požadavku na vyšší proud přehřát a začít hořet.
Booster funguje, ale je drahý
Spolehlivou alternativou může být kvalitní booster, tedy přenosný akumulátor s vysokou kapacitou, který zvládne nastartovat i větší motory. Kvalitní booster (klidně stojí i pět tisíc) je ale větší investice, kterou využijí spíše autoservisy.
Na druhou stranu na nějaký slušný booster za 1 500 až 2 000 korun pro domácí použití (pokud nepotřebujete startovat naftový dvanáctiválec) bývá spolehnutí, a pokud ho udržujete v dobré kondici, nemusíte si lámat hlavu s taháním kabelů, buzením souseda v půl šesté ráno a sháněním druhého auta. Díky boosteru jste tak zcela nezávislí na pomoci někoho dalšího.
Nenechte baterii úplně „chcípnout“
Nejvíce trpí akumulátory aut, která jezdí krátké trasy a pak dlouho stojí. Typicky používáte auto přes týden na krátké cesty do práce nebo do obchodu jen pár kilometrů a přes víkend nikam nejezdíte. Akumulátor se nedostatečně dobíjí, zejména pokud si k tomu v zimě zapínáte vyhřívání sedadel a rozmrazování zadního okna. A jednou prostě klesne jeho napětí pod hranici, pod kterou už motor nenastartuje.
Když pak necháte auto dlouho odstavené (třeba přes zimu vůbec nejezdíte, případně jen třeba jednou za měsíc), většinou se zcela vybitý akumulátor úplně zničí. Moderní baterii zkrátka nemůžete nechat úplně vybít a je potřeba ji udržovat při životě. Na dlouhodobě odstavená auta si proto kupte nějakou kvalitní udržovací nabíječku a nechte je na ní celou zimu zapojená. Pokud nemáte garáž, vyndejte akumulátor z auta do tepla a nechte ho na udržovací nabíječce zapojený doma.
Nemusí to být jen špatná baterie
Někdy ale není problém jen v baterii, ale také v autě. Pokud nefunguje správně alternátor, nestačí se potřebný proud vyrábět za jízdy a baterie se zase hned vybije. A takové auto stejně zhasne, protože moderní vozy mají obrovský odběr proudu a i na plně nabitou baterii více než 30 km neujedou. Světla, pohony příslušenství a elektrické systémy baterii vytlučou. A bez proudu vstřikování a zapalování fungovat nebudou.
Sledujte přístrojovou desku. Žlutá nebo červená kontrolka akumulátoru nemusí znamenat jeho špatný stav, ale především problém s dobíjením. Správnou funkci alternátoru pak odhalí diagnostika, jestli dává potřebných zhruba 13 až 14 V. Šikovní mechanici umí alternátor opravit, ale někdy je potřeba koupit nový. Třeba na benzinovou Octavii 1.4 TSI stojí alternátor okolo sedmi tisíc a lepší je vyměnit i jeho řemen.
Jak startovat přes kabely
Prostudujte si návod k obsluze auta, ať víte, kde přesně máte akumulátor, případně potřebné konektory pro zapojení kabelů. Některá auta se startují tak, že místo napojení přímo na akumulátor se kabely napojují na k tomu určené „kolíky“. Ale jinak je postup vždy stejný.
1) Přistavte auto, s jehož pomocí budete startovat. Nechte jeho motor běžet na volnoběh a vypněte všechny vedlejší spotřebiče (světla, vyhřívání sedadel a podobně).
2) Nejprve vezměte plusový kabel (nejčastěji červený) a napojte ho na kladný pól akumulátoru vybitého auta. 3) Pak ten samý kabel připojte na kladný pól akumulátoru nabitého auta, s jehož pomocí startujete.
4) Pak vezměte mínusový kabel (nejčastěji černý) a připojte ho na záporný pól nabité baterie, s jejíž pomocí startujete. 5) Druhý konec záporného kabelu připojte na k tomu určené místo startovaného vozu. Nejčastěji je to přímo vystrčený kolík z bloku motoru či karoserie, bývá i označený. Pozor, bude to trochu jiskřit!
6) Takto nechte obě auta propojená několik minut, minimálně pět, raději ale i čtvrt hodiny, jestli máte čas. Zatím si dejte se sousedem kafe a zanadávejte si na moderní tříválcové automobily, které už nejsou to, co bývaly kdysi.
7) U startovaného auta se snažte nejprve povypínat všechny spotřebiče. Nezapínejte světla, rádio, ventilaci, mlhovky... Hlavně nezapínejte vyhřívání sedadel a jiné velké spotřebiče proudu. 8) Pak teprve zkoušejte startovat.
9) Auto nastartovalo a běží normálně? 10) Tak nyní můžete začít odpojovat kabely obráceným pořadím. Odpojte mínusové ukostření, pak mínus z pomocné baterie. Následně odpojte + z pomocné baterie a až pak nakonec + z vašeho akumulátoru.
Pokud auto nenastartovalo, mohlo se stát toto:
Pokud auto vůbec na nic nereaguje (ani na dálkové odemykání) a zámky a budíky oživí až připojení pomocného akumulátoru, obvykle je baterie zcela mrtvá a běžné nekvalitní kabely stačit nebudou. Booster by měl pomoci.
Jestli se auto odemklo a svítí mu budíky, jen nechce točit motorem (ozývá se cvakání relátek), má baterie málo proudu. Stačí kabely nebo booster a auto chytne. Když se motor při startování líně převaluje a přístrojová deska pohasíná, je to signál, že je akumulátor už slabý. Dobijte jej!
Pokud auto normálně točí motorem, ale nechytá, problém může být jinde než v akumulátoru. U dieselů to nejčastěji může být „zamrzlá“ nafta. Moderní zážehové motory s přímým vstřikováním pro změnu mohou mít vyzkratované svíčky (karbonové úsady na nich se nasáknou benzinem a jiskra nepřeskočí).