Článek
Koupě auta (ať už v hotovosti, na splátky nebo klasickým leasingem) byla dlouho jedinou možností, jak se dostat k novému vozu. Stále populárnější se však stává forma operativního leasingu, nebo-li pronájmu vozu. Firmy si ho oblíbily kvůli tomu, že jim ani rozsáhlý autopark neváže finanční prostředky, které mohou využít jinak (čili nemají miliony utopené v autech, ale mohou je použít na rozvoj byznysu). Soukromým zákazníkům pak přináší zejména jezdění bez starostí, jistotu výše nákladů a výhodu neustále nového auta. Jenže nic není zadarmo…
O peníze jde až v první řadě
Pokud přemýšlíte o pořízení nového auta, finance hrají v procesu rozhodování naprosto klíčovou roli – auta jsou totiž hodně drahá věc. V tu chvíli byste měli mít na vědomí, že celkové náklady nejsou zdaleka jen o pořizovací ceně, ale patří tam i řada jiných položek, na které byste si možná ani nevzpomněli, dokud byste nedrželi v ruce tučnou fakturu. Právě proto zavedli manažeři firemních financí pojem „Celkové náklady vlastnictví“ (TCO, Total Cost of Ownership) a počítají se zhruba následovně:
TCO při koupi vozu = pořizovací cena + administrativní poplatky + povinné ručení + havarijní pojištění + palivo + pravidelný servis + pozáruční servis + pneumatiky + spotřební díly + provozní kapaliny – zůstatková hodnota
Při srovnávání s operativním leasingem si můžeme zjednodušit život a pár položek vynechat: spotřebované palivo a další provozní kapaliny budou shodné; spotřební díly, tedy komponenty, které se opotřebovávají prostým používáním (brzdy, tlumiče, spojka atd.), bychom při dvou až tříletém provozu neměli potřebovat; stejně tak pozáruční servis (to už bude problém někoho jiného).
Pojďme si to ukázat na konkrétním případu oblíbené Škody Octavia 1,6 TDI Ambition (ceny jsou orientační):
KOUPĚ AUTA | |
---|---|
Pořizovací cena | 557 900 Kč |
Pravidelný servis | cca 5 000 Kč/rok |
Pojištění (povinné ručení + havarijní) | cca 22 000 Kč/rok |
Sada zimních pneu | cca 10 000 Kč/rok |
Zůstatková hodnota | cca 350 00 Kč |
CELKOVÉ NÁKLADY po 2 letech | 271 900 Kč |
OPERATIVNÍ LEASING NA 2 ROKY S ROČNÍM NÁJEZDEM 20 TIS. KM | |
---|---|
Cena leasingu bez servisu a pneumatik * | cca 11 000 Kč/měsíc |
Pravidelný servis | cca 5 000 Kč/rok |
Sada zimních pneu | cca 10 000 Kč/rok |
CELKOVÁ CENA leasingu na 2 roky | 284 000 Kč |
* Služba je do určité míry konfigurovatelná, jednou z variant je leasing se započítanými servisními náklady a zimními pneumatikami, který vyjde cca o 800 Kč dráž, což se však ve výsledku může vyplatit. Už jen kvůli tomu, že se zbavíte dalších starostí.
Na tomto příkladu se ukazuje, že srovnání vyplývá jen mírně ve prospěch koupě auta – jenže ilustrativní případ lze chápat jako ideální stav. Pokud si však při objednávání operativního leasingu začnete hrát s konfigurací vozu, šíří služeb, nájezdem a délkou pronájmu, váhy se rychle zhoupnou víc ve prospěch koupě vozu. A pak je tu ještě několik nástrah operativního leasingu...
Na co si dát pozor při využití operativního leasingu:
- Výše měsíční splátky – mnohé servery chtějí nalákat zákazníky, a tak nenápadně uvádějí ceny bez DPH, se započítanou akontací (na začátku si můžete část splátek „předplatit“), nebo minimem navázaných služeb.
- Omezený výběr modelů a výbav – na operativní leasing nepořídíte všechny modely (některé by kvůli propadu zůstatkové hodnoty nešly rozumně ufinancovat) a omezený je i výběr konfigurací. Někdy byste si kvůli drobnosti jako vyhřívané sedačky nebo parkovací senzory museli objednávat mnohem dražší a vybavenější verzi – to se vám při koupi nestane.
- Vrácení vozu – finanční společnosti mají pocit, že jim po dvou letech provozu vrátíte auto ve stavu funglovky, která právě vyjela z fabriky. Může se vám tedy snadno přihodit, že při řešení všech drobných oděrek karoserie, kousnutých kol a sedaček politých od kávy do toho zahučíte několika dalšími (deseti)tisíci.
Krátce si shrňme základní výhody a nevýhody obou způsobů pořízení nového automobilu:
Koupě auta
+ Máte své jisté
+ Můžete si ho naspecifikovat, jak se vám jen zlíbí
+ Bez omezení ročního nájezdu
– Pevně vázané značné finanční prostředky
– Se stárnutím auta rostoucí provozní náklady
– Náročný proces prodeje vozu
Operativní leasing
+ Jezdění bez starostí
+ Nákladovou stránku znáte na korunu přesně
+ Prakticky stále nové auto
– Vysoké náklady při překročení ročního nájezdu
– Omezený výběr modelů i výbav
– Náročný proces vracení vozu
A pokud se stále nemůžete rozhodnout, jakou cestou jít, mohly by vám pomoci následující zásady.
Kdy má smysl auto koupit :
- Když ho prostě milujete a neplánujete ho za pár let vyměnit.
- Když máte vysoký roční nájezd v řádu desítek tisíc km.
- Když si ho chcete naspecifikovat přesně podle vašeho vkusu.
Kdy má smysl auto pronajmout:
- Když auto vnímáte jako spotřební zboží a chcete mít každých pár let nové.
- Když v autě nechcete mít vázané velké finance a chcete mít náklady pod kontrolou.
- Když chcete mít s provozem auta co nejméně starostí.
A pak je tu ještě jedna varianta a sice koupě vozu zánovního. Ten je v závislosti na stáří a nájezdu levnější až o 40 % oproti novému a na rozdíl od operativního leasingu je motorista přímo majitelem, takže může s vozem nakládat libovolně podle potřeb. Tady nicméně platí, že i když je vůz třeba jen rok starý, pořád kupujeme ojeté auto, u kterého nevíme přesně, jak se k němu předešlý majitel choval. Stále se však v rámci koupě ojetého auta jedná o nejmenší možné riziko.
Jak sami vidíte, vybrat jediné správné řešení při rozhodování, zda nové auto koupit nebo si ho operativně „líznout“, prostě nelze. Extrémně to závisí na vaší konkrétní situaci. Jediné, co vám můžeme závěrem doporučit, je provést si myšlenkovou rozvahu o použití vozu, důkladně prozkoumat trh a nakonec si vzít do ruky kalkulačku a prohnat jí všechna čísla. Každopádně vám přejeme hodně štěstí!