Článek
Rychlá jízda mě už jen tak nezaskočí. Koneckonců jsem se už na jiných akcích nechal svézt například škodováckou Fabií R5 po rally trati nebo na okruhu s profesionálním závodníkem. Tohle je ale ještě něco úplně jiného.
Tento speciál, který krotí pilot Martin Šoltys, má 950 koní, váží více než devět tun, a když se s ním jede ostře v terénu, tak si bere i 250 litrů nafty na sto kilometrů. Uvnitř nečekejte žádný luxus, všechno je podřízené redukci váhy a snadné dostupnosti v případě nutnosti opravy. Na klimatizaci zapomeňte, na odhlučnění také, tady je to o hluku, horku a písku v puse.
Po přistavených štaflích stoupám nahoru do kokpitu. Soukám se do skořepinového sedadla a jeden z členů týmu Buggyra mně upevňuje bezpečnostní pásy. Rozhlížím se po spartánském interiéru, nikde žádné polstrování, jen budíky, přepínače, dráty a displeje ukazující hodnoty, které mi dost často ani nic nepřipomínají.
Těším se na jízdu a před startem se ještě, napůl ze zvědavosti a napůl z legrace, ptám Martina Šoltyse, jak moc těžké je tenhle kolos převrhnout. „To je velmi lehký,” odpovídá a neujde mi, jak se pod helmou a kuklou usmívá. Na obavy ale nezbývá čas, vyrážíme.
Nabíráme rychlost a blížíme se k prvním menším dunám. Čekám, kdy začne Šoltys brzdit, ale to se neděje. Na prvním horizontu se mi popruhy pásů zarývají do těla a nohy mi létají vzduchem jako při volném pádu na Matějské pouti. „Aha, měl bych si je nějak zapřít,” říkám si v duchu a hledám oporu, ve které budu nohama aspoň trochu ukotven. Rukama svírám madlo, které je přede mnou a vzdáleně připomíná to, které mívají tramvajáci ve svých kokpitech. Tam ho ale oproti této kabině vůbec nepotřebují!
Na rozjímání a vstřebávání dojmů z jízdy není moc čas. Tam, kde jsem o den dříve jezdil s Mercedesem X sotva dvacítkou, letíme teď i přes 80 km/h! Každý horizont s námi hází jako na rozbouřeném moři – jen se snažím mít zpevněné tělo, co to jde. V kabině je horko a hluk, i kdybych chtěl řidiči říct, ať zpomalí, nejspíš by mě neslyšel.
Zpocenýma rukama svírám madlo před sebou a na jednu stranu si užívám adrenalinu, kterého se mi dostává, na druhou stranu si nedovedu představit, že by tahle jízda trvala třeba hodinu nebo dvě.
Poslední rovinka směřující k cíli je už bez dun, kolos letí kupředu neuvěřitelnou rychlostí, poslední brzdy a najíždíme ostrou levou do prostoru našeho startu i cíle. Na tváři se mi objevuje úsměv, za celou jízdu asi poprvé. Ne, že by se mi to celou dobu nelíbilo, ale zkrátka nebyl čas a prostor na projevování takových emocí.
Tělo se po zastavení uvolňuje z křeče, odepínám pásy a po přistavených štaflích slézám dolů na pevnou zem. Sundavám helmu a propocenou kuklu, i přes ni se mně do pusy dostal písek a zatraceně teď skřípe mezi zuby. Pod nedalekým stanem si sdělujeme dojmy s ostatními, kteří měli také tu čest se nechat svézt. Dozvídám se i o případech zlomenin obratlů z prudkých nárazů, ke kterým čas od času na Dakaru dochází – jsem rád, že to vím až po jízdě.
Těch pět minut v závodní tatrovce byl zážitek, na který se nezapomíná. Smekám před lidmi, jako je Martin Šoltys, a vůbec před všemi, kteří zvládnou v něčem takovém sedět i deset hodin denně, čtrnáct dní v kuse. Je to opravdu tvrdý sport!