Článek
Letím na plný plyn po promáčené trati za volantem Caymanu GTS, čtyřlitrový boxer burácí na celé kolo, stěrače sotva stíhají čistit okno od záplavy dešťové vody a spreje za vedoucím autem instruktora. Při brzdění v zatáčce podřadím poctivým manuálem a elektronika vysekne dokonalý meziplyn, ve vinglu si jemnými pohyby plynem ladím hranu mezi nedotáčivostí a přetáčivostí, na výjezdu znovu přidávám, lehce koriguji přetáčivý smyk, srovnávám volant, přidávám plyn a motor znovu burácí… a já směju se u toho na celé kolo, protože takhle úžasně jsem se za volantem už dlouho necítil!
Přitom ráno to vypadalo naprosto beznadějně. Zima zalézala pod bundu a z ocelových mračen padaly provazce deště, které skrápěly trať polského Silesia Ringu a vytvářely na něm kaluže vody. Počasí, že byste závodního pilota na okruh nevyhnal. Měl to být nádherný den na krásně technické trati strávený s těmi nejlepšími sportovními auty značky Porsche, ale spíš to vypadalo, že by se na okruhu místo aut mohly prohánět motorové čluny. Vážně mi bylo smutno.
Porsche GTS
Zkratka GTS znamená „Gran Turismo Sport“, tedy auto, se kterým si užijete dlouhé cesty i rychlou zábavu. U Porsche se tato zkratka stala synonymem pro verzi někde uprostřed nabídky – vysoký výkon, sportovní prvky, vizuální odlišnost a perfektně nakonfigurovaná výbava, to vše za „rozumnou“ cenu. K dispozici je pro sporťáky 718 i 911, pro SUV Macan a Cayenne a také pro limuzíny Panamera a Taycan – a se všemi můžete dojet přes půlku Evropy na váš oblíbený okruh, tam celý den řádit a večer zase pohodlně dojet domů. Dokonalá kombinace!
Jenže zároveň tak vznikla jedinečná příležitost vyzkoušet si schopnosti aut – a především své vlastní dovednosti za volantem – na mokru. Totiž až když asfalt zalije voda, se skutečně pozná, co auto a jeho řidič umí. Limity přilnavosti se posunou o několik úrovní níž a odhalí slabiny vyváženosti a ovladatelnosti každého vozu, stejně tak nešikovnost nebo nezkušenost jeho řidiče.
Na co si tedy dát za mokra pozor?
• Začněte opatrně – S osaháváním limitů vždy začínejte odspodu postupným zrychlováním a hledáním hrany přilnavosti a trakce. Pokud začnete bezhlavou střelbou, najdete limity většinou až daleko za sebou po cestě do kačírku nebo zídky z pneumatik.
• Zapomeňte na suchou stopu – Za deště na trati mohou vznikat rybníky i řeky, kterým je třeba se vyhnout. Stejně tak suchá stopa bývá v zatáčkách často hodně pogumovaná a tím pádem víc uklouzaná. Musíte se tedy rychleji přizpůsobovat aktuálním podmínkám na trati (které se mohou kolo od kola měnit) a hledat místa s dostupnou přilnavostí. Mokrou stopu si tedy musíte najít sami zkoušením a posouváním limitů.
• Vyhněte se uklouzaným místům – Využívejte plnou šíři tratě, ale vyhněte se bílým čárám (a dalším nabarveným částem asfaltu) a všem možným obrubníkům, které jsou za mokra ještě kluzčí než obvykle. Nebo na ně cíleně najíždějte, pokud chcete vyprovokovat smyk při nižší trakci…
• Bez plynulosti to nejde – Na řízení i pedál plynu musíte být extra jemní a citliví, protože jinak auto nebude dělat to, co chcete. Vnímejte, jak jste na tom s přilnavostí při brzdění a prvním zatočení. Cítíte první známky nedotáčivosti? Povolte oblouk, zpomalte a zkuste znovu zatočit. V oblouku respektujte dostupnou trakci jemným přidáváním plynovým pedálem, žádné razantní dupání. Cítíte přicházející smyk? Jemně povolte nohu na plynu. Právě tahle milimetrová práce s ovládacími prvky a perfektní vnímání všech náznaků auta odděluje šikovné řidiče od těch skutečně rychlých.
• Nemusíte točit až k červenému poli – Nejvyšší výkon má většina aut až v nejvyšších otáčkách, ale na mokru toho výkonu může být až moc a reakce plynu může být až příliš ostrá. Někdy je tedy lepší přeřadit dřív a vézt se spíše na vlně točivého momentu, abyste předešli protočení kol při vytočení aktuální rychlosti.
• Pomalu dovnitř, rychle ven – Ještě důležitější než za sucha je tahle vousatá poučka nabádající k včasnému brzdění a brzké akceleraci. Neztrácejte čas ve vinglu, raději si auto pečlivě připravte na včasný výjezd a brzké přidávání plynu, na rovince strávíte víc času než v zatáčce.
• ESP On, nebo Off? – Zpočátku nechte záchrannou elektronickou síť určitě zapnutou, dokud si neosaháte podmínky na trati. A jestli ji pak vypnout? To záleží jen na vás a poznáte to snadno: Pokud vám ESP při jízdě občas zachrání kejhák, nechte ji zapnutou, ještě na to nemáte zkušenosti. Ale pokud máte pocit, že vám jen ubírá výkon a zbavuje vás plné kontroly, klidně ji vypněte. Snad máte dobrou pojistku…
Silesia Ring
3,6 kilometru dlouhá trať vznikla na ploše bývalého letiště, proto je jeho topografie zcela plochá. Jenže také má 15 velmi záludných zatáček spojených do velmi podmanivého celku, jehož zvládnutí bude chtít dost tréninku a zkušeností. Výhodou okruhu je kompletní zázemí, proto ho automobilka Porsche využívá pro své Porsche Experience akce, konají se tu však i nezávislé trackdaye. Navíc není daleko od hranic, leží pár kilometrů od města Opole přímo u dálnice A4, takže určitě stojí za návštěvu!
Jak tedy vidíte, základy jsou vlastně stejné jako u jízdy na suchu, mokrý povrch však vytváří větší tlak na plynulost jízdy, jemnost a citlivost práce s volantem a pedály. Abyste z auta vymáčkli všechnu rychlost, a přitom se pohybovali v limitech přilnavosti, musíte ze sebe dostat skutečně to nejlepší. A to je velká řidičská výzva.
A rada na závěr – trénujte, trénujte, trénujte. Když měl mladičký Ayrton Senna pocit, že na mokru moc neumí, prostě hlídal předpověď počasí a pokaždé, když se blížil déšť, uháněl na okruh trénovat. Upozorňuji NA OKRUH! Na běžnou silnici žádné „zkoušení“ nepatří, tam už prostě musíte umět.