Hlavní obsah

Jak dopadne 20tunový autobus na mostě s limitem 10 tun?

Foto: ViralHog

35tunový autobus dokáže s mostem o nosnosti 10 tun hodně zamávat

Respektování pravidel provozu, zákazů a omezení je základem pořádku na silnicích. Někdy se sice dají pravidla malinko přiohnout nebo lehce překročit, když se nikdo nedívá, a hlavně když nikoho neohrožujete ani neomezujete. Jenže jindy je to vyložený hazard, který hrozí velkým průšvihem. Jako třeba, když se rozhodnete s 35 tun vážícím autobusem plným cestujících přejet přes most s limitem nosnosti 10 tun.

Článek

EDIT: Původní zdroje citovaly hmotnost autobusu podle odhadu Arkansaského oddělení dopravy (Arkansas Department of Transportation) na 35 tun, reálnější bude spíš odhad kolem 20 tun. Dodatečně zjištěnou informací je i to, že video zachycuje průjezd až druhého autobusu. Před ním přejížděl most ještě jeden podobně těžký, ten druhý již kolem stojící motoristé začali natáčet na video.

Řidiči z povolání by měli být naprostí profesionálové, kteří dokáží odrecitovat pravidla silničního provozu zpaměti a svým zkušeným a ohleduplným chováním v provozu mohou vychovávat ostatní řidiče. Mají přece obrovskou zodpovědnost, když sedí za volanty obrovských náklaďáků s hmotností desítek tun nebo autobusů s desítkami cestujících. A naprostá většina jich taková opravdu je. Jenže i oni jsou jen lidé a snadno se jim může stát, že něco přehlédnou nebo podcení. Leč právě následující story není tento případ.

Visutý most Beaver Bridge v americkém Arkansasu byl postavený v roce 1949. Jízdní pruh je na něm ze dřeva a musí se po něm jezdit na střídačku, protože více než jedno auto se na něj na šířku prostě nevejde. Už to samo mělo odradit řidiče 35tunového autobusu plného cestujících, který se rozhodl zkrátit si o pár mil cestu a překročit po něm jezero Table Rock Lake. Nezastavila ho ani jasně viditelná značka omezení nosnosti na 10 tun, ani zákaz vjezdu nákladních aut. Výsledkem naštěstí nebyl kolaps mostu a palcové titulky o počtu obětí zbytečného neštěstí, ale jen video, které velmi efektně ukazuje, jak pracuje promyšlená konstrukce mostu s extrémním zatížením.

Konstruktéři vždy navrhují stavby s dostatečným bezpečnostním koeficientem, aby minimalizovali možná rizika. Jenže rozhodně není dobrý nápad na ně spoléhat a zkoušet s autobusem plným lidí, co všechno ještě most snese. Ale jak vidíte, s hmotnostním limitem se dá ještě trochu vyjednávat. To s omezením výšky pod mosty není žádná řeč, ty jsou zkrátka nekompromisní. V Durhamu v Severní Karolíně má jeden most s výškovým omezením 11 stop a 8 palců (cca 3,55 metru) na svědomí tolik poškozených náklaďáků a pochroumaných sebevědomí jejich řidičů, že si vysloužil vlastní Youtube kanál a webové stránky plné videí z nehod.

Sám autor stránek přiznává, že jeho oběťmi jsou často méně zkušení řidiči velkých dodávek, které mají pouze dočasně pronajaté a nestihli se s nimi dostatečně seznámit a sžít. To je však příliš neomlouvá a rozhodně jim to nezajistilo žádnou shovívavost masivního ocelového rámu chránícího konstrukci železničního mostu. Ať už jste řidiči z povolání nebo sedáte za volant jen pro radost či z nutnosti, berte to jako varování, že pravidla silničního provozu nejsou pro legraci a zákazy a omezení na silnicích nejsou jen nezávazná doporučení. Jezděte obezřetně!

Načítám