Článek
Saúdská Arábie je svojí rozlohou třináctá největší země na světě a je druhým největším státem arabského světa. Sousedí s Jordánskem, Irákem, Kuvajtem, Katarem, Ománem, Jemenem a Spojenými arabskými emiráty. Z jedné strany ji omývá Perský záliv, z druhé Rudé moře.
Saúdská Arábie je islámská absolutní monarchie a má svého krále. Na trůnu je od roku 2015 král Salmán a za jeho vlády se dál pokračuje v modernizaci země nejen co se infrastruktury týče, ale taky v řešení problémů, které byly Saudské Arábii nejčastěji vytýkány. Je to terorismus, porušování lidských práv a diskriminace žen. Není bez zajímavosti, že první zahraniční cesta Donalda Trumpa, prezidenta USA, byla právě do Saúdské Arábie.
Navzdory obrovské rozloze země v ní žije přibližně 27 milionů obyvatel, z nichž asi 5,5 milionu jsou zahraniční pracovníci. Hustota zalidnění vypovídá o tom, že většinu plochy země zabírá nehostinná poušť. Jinými slovy - ideální podmínky pro závod, jako je Rallye Dakar!
Start závodu je 5. ledna. Na účastníky čeká dvanáct etap a 7 855 kilometrů, z toho 5 096 bude měřených úseků. Organizátoři slibují, že tři čtvrtiny trati povedou po písku. Varují před náročnou navigací a slibují nekonečná dunová pole. Hned pět etap má víc než 450 ostrých kilometrů. V závodním autě nebo na motorce je to hodně drsná porce…
Přehled etap krok za krokem
5. 1. Jeddah - Al Wajh (752 km, 319 ostrých kilometrů)
Start závodu je v Jeddahu (Džiddě), v nejbohatším městě Blízkého východu. Start závodu nebude žádná exhibice, hned se pojede v tempu. Na účastníky čekají kamenité cesty, duny i rychlé úseky. A taky relativně dlouhý přejezd…
6. 1. Al Wajh – Neom (401 km, 367 ostrých kilometrů)
Navigátoři se začnou potit. Pořadatelé začnou používat nové navigační body, více stop v písku bude znamenat víc zmatku a váhání. Pro motorky a čtyřkolky je to taky první maratonská etapa.
7. 1. Neom – Neom (489 km, 404 ostrých kilometrů)
Trasa povede kolem hranic s Jordánskem a organizátoři slibují „skutečný klenot“. Účastníci projedou nejvyšší bod soutěže v nadmořské výšce 1 400 metrů, čeká je trasa plná kaňonů a horských cest, ale taky písečné terény.
8. 1. Neom - Al Ula (676 km, 453 ostrých kilometrů)
Kombinace písečných a štěrkových povrchů. Další navigačně náročná etapa bude vyžadovat nejen rychlost, ale hlavně přesnost a dobrá rozhodnutí. Závodníky to asi moc zajímat nebude, ale jede se poblíž dechberoucích nabateanských chrámů.
9. 1. Al Ula - Ha'il (563 km, 353 ostrých kilometrů)
Obrovské kameny budou sloužit jako důležité navigační body. Řidiči se mohou těšit na technické úseky a obrovské hromady písku. Jízda velbloudí travou pak bude chtít zmírnit tempo, nebo využít veškerých řidičských zkušeností.
10. 1. Ha'il – Rijád (830 km, 478 ostrých kilometrů)
Ze dne na den se změní charakter závodu! Všechny ostré kilometry se jedou výlučně na písku a tady si přijdou na své všichni experti pro jízdu v dunách. Rychlost prvních etap nahradí zkušenost. Následující den volna přijde jistě vhod…
11. 1. Den odpočinku
Rijád je domovem šesti milionů lidí a rozkládá se na ploše větší než 1 500 km2. Je tedy třikrát větší než celá Praha. Město začalo růst v sedmdesátých letech a jsou v něm výškové budovy. V roce 1862 zde sídlilo 7,5 tisíce obyvatel, v roce 1935 to bylo 30 tisíc, v roce 1972 půl miliónu a v roce 2013 již 5,89 milionu obyvatel. Přestože je uprostřed pouště, tak je zde dostatek vody, která se sem přivádí přes odsolovací zařízení dlouhým potrubím až z Perského zálivu. Rijád je moderní velkoměsto, hlavní politické a ekonomické centrum státu.
12. 1. Riyadh - Wadi Al-Dawasir (741 km, 546 ostrých kilometrů)
Dámy a pánové, připravte se na nejdelší etapu celé soutěže. Rychlé úseky, nečekané odbočky, navigačně náročné křižovatky. Tohle bude bolet...
13. 1. Wadi Al-Dawasir - Wadi Al-Dawasir (713 km, 474 ostrých kilometrů)
Závodníci mají pro etapy, které mají start i cíl v jednom místě, výstižné pojmenování „pytel“. Tady bude těch necelých 500 kilometrů hodně zajímavých, protože se jede v krajině s výraznými barevnými kontrasty, černé kameny na bílém písku budou dobré orientační body. Pojede se tady taky 40 kilometrů rovně na plný plyn, které vystřídá hned několik dunových polí. Hodně náročná etapa na techniku.
14. 1. Wadi Al-Dawasir – Haradh (891 km, 415 ostrých kilometrů)
Pojede se rychle, převážně po šotolině. Jenže pozor, kdo nebude opatrný, ten riskuje defekt a ztrátu drahocenných minut výměnou kola. Závodníci se pak přiblíží k obrovským ropným polím, která pohání ekonomiku celé Saúdské Arábie.
15. 1. Haradh – Shubaytah (608 km, 534 ostrých kilometrů)
Každá maratonská etapa je náročná a tohle bude jedna z nich. Napřed se pojede pouští, pak přijdou duny. Zejména posledních třicet kilometrů má být hodně vyčerpávajících, navíc hrozí, že pomalejší účastníci je budou zdolávat na sklonku dne, nebo rovnou za tmy…
16. 1. Shubaytah – Haradh (744 km, 379 ostrých kilometrů)
Mechanici budou odpočinutí, protože maratonská etapa znamená, že na technice mohou pracovat jen jezdci, případně další členové posádky. A pro ně bude tato etapa očistcem, protože na prvních osmdesáti kilometrech je čekají největší duny v celé Saúdské Arábii. Tady se bude lámat chleba, tady hrozí zapadnutí i těm nejzkušenějším jezdcům.
17. 1. Haradh – Qiddiyah (447 km, 374 ostrých kilometrů)
Jestli jste si mysleli, že poslední etapa bude jen o dojetí, pak je na čase vás vyvést z omylu. Organizátoři doslova píšou: „Posledních sto kilometrů může navigátorům způsobit větší bolehlav než všechny etapy minulého týdne dohromady.“
Na šťastlivce, kteří zdárně zdolali celou trasu Rallye Dakar, pak v samotném závěru čeká posledních dvacet měřených kilometrů Qiddiyah Trophy. Tento čas už se ale nebude započítávat do celkových výsledků.