Hlavní obsah

Jaguar XJR X306 – Nadopovaný gentleman

Foto: Archiv Garáž.cz

V současnosti nabízí Jaguar vážně skvělé portfolio výrobků. Jenže něco u něj postrádám – klasické tvary. To se ale dá snadno vyřešit nákupem staršího modelu. Tak jsem se vydal zjistit, jestli má starší XJ co nabídnout i dnes.

Článek

Jaguar XJ je pravdu letitá ikona, která nás provází již od roku 1968. Automobilka však svou vlajkovou loď pravidelně inovuje, aby dokázala vzdorovat své konkurenci. V Paříži na autosalonu 1994 uvedl Jaguar pátou generaci sedanu s pohonem zadních kol a kódovým označením X300, která na trhu ale vydržela jen 3 roky. Jednalo se o první Jaguar vyvinutý pod taktovkou Fordu, který ale hodně vycházel z předchozí XJ40. Při zahájení výroby továrnu navštívila i královna Alžběta II. A objednala si pro soukromé účely Daimler Double Six v klasickém odstínu British Racing Green.

Foto: Archiv Garáž.cz

Oproti předchůdci se prý výrazně zlepšila spolehlivost a také výrobní kvalita. Konstruktéři tak měli brzy roupy, co s novým takřka dokonalým sedanem dělat. No jistě, uvedeme sportovní verzi - to je to, co značce chybí. Jaguar tak představil první silniční auto s kompresorem ve své historii. Výkon řadového šestiválcového čtyřlitru díky němu stoupl na 326 koní, zlepšil se i točivý moment na 512 Nm. Stále je motor však snadno mechanicky opravitelný. Kvůli lepší funkčnosti dostala jednotka i mezichladič. Standardem byla sedmnáctipalcová kola s pneumatikami Pirelli P-Zero (běžné verze měly jen šestnáctky) a manuální převodovka Getrag. Kusy s ní jsou ale vzácné jak šafrán, většina zákazníků si objednala čtyřstupňový automat GM.

Foto: Archiv Garáž.cz

Automat má i tomášův kousek, který jej používá jako svoje hlavní auto. Získal ho i s láskou ke všem Jaguárům a Daimlerům po tátovi. Auto pochází ze Švýcarska, kde se s ním vozil jeden doktor. Vzhledem ke slušné spolehlivosti neváhali a opravdu XJR koupili. Ostatně, když náhodou dojde na opravy, vybavil Jaguar svůj vrcholný model i sadou nářadí. Ta se nachází na pravém předním podběhu u motoru, kde pod víčkem najdete zeleně vystlanou schránku s kleštěmi i šroubováky. To je neuvěřitelně cool drobnost…

Foto: Archiv Garáž.cz

Vzhledově se XJR od standardních verzí lišilo lakovanou maskou chladiče v barvě auta (běžný byl chrom) s drátěným výpletem (místo příček), černými lištami kolem oken (běžně opět chrom) a dvěma velkými koncovkami výfuku. Ty jsou mimochodem obě skutečné a ne jen na ozdobu. Malé nápisy XJR na B-sloupcích a víku kufru už tu jsou jen jakoby pro jistotu. Je ale dobře, že z originálního vzhledu XJ s extrémně nízkým pontonem a elegantními liniemi Jaguar nic neubral a ponechal tak i nejsilnější verzi její eleganci.

Foto: Archiv Garáž.cz

Interiér je pohodlný a prostorný, i když hodně nízký. Dostat se do něj navíc znamená překonání opravdu vysokých prahů s kovovými ozdobnými lištami s nápisy. Na výbavě pochopitelně u Jaguaru nešetřili, takže sedadla jsou kožená a elektricky nastavitelná, palubka je vykládaná pravým dřevem. To je však lakováno tak silně, že už ani nevypadá jako dřevo. Plasty kolem přírodního materiálu jsou však precizně zpracované a odmítají se jakkoliv akusticky projevovat, vrzání se tedy bát nemusíte. Pouze ukázky spojenectví s Fordem, které poznáte na některých spínačích a klíčku, vás mohou trochu otrávit. Překvapit může umístění páky ruční brzdy těsně u řidiče.

Foto: Archiv Garáž.cz

U budíků je spousta tlačítek, které vypadají jako klávesnice, na nich se nastavuje například tempomat. Volant před řidičem je velký s hladkým koženým středem a nápisem XJR. To abyste náhodou nezapomněli. Část věnce je navíc dřevěná, v místech, kde jej ale máte držet, je kožený. Za ním sedíte v pohodlné a příjemné pozici ne nepodobné ukázkovému posezu ve sporťácích. Pohodlné je pak auto pochopitelně i vzadu, kde nabízí více místa posádce, než současné XJ. Necelé tři metry z pěti metrů délky totiž připadá na rozvor náprav. Jen se tady budete pravděpodobně dívat na poškozené mřížky klimatizace, na jejich rozbíjení totiž Jaguáry XJ opravdu trpí.

Foto: Archiv Garáž.cz

Na stovku to prý Jaguaru trvá 6 sekund a ano, je to auto, ve kterém vás ověřování tohoto údaje bude bavit. Okamžitý zátah přeplňovaného motoru provázený temným chraplákem je návykový. Navíc je nástup motoru naprosto lineární, žádného výkonového propadu se tu nedočkáte. Výkon 315 koní a točivý moment 512 Nm udělají z každé projížďky senzační zážitek. Díky úžasnému motoru tohle opravdu je sportovní sedan se vším všudy a hmotnost 1875 kg ani necítíte. Maximální rychlost je z výroby omezená na 250 km/h. Dokonce můžete automatické převodovce i diktovat, jaký stupeň právě chcete, jen je to o zvyku. Kulisa je specifická a musel bych asi ujet nějakou větší porci kilometrů, abych si zapamatoval, kde je který stupeň. Raději jsem teda nechal práci s řazením automatu a zkoušel jízdní vlastnosti britského elegána. Ten se nedal a vrhal se do zatáček s vervou sobě vlastní. S kvalitním podvozkem ale nikdy nehrozilo, že by se pokusil mne ztrestat nějakým záludným chováním.

Foto: Archiv Garáž.cz

Auto má ale i druhou polohu, když pojedete klidně a pomalu. To je pak krásně tichý a pohodlný, jako kterýkoliv jiný Jaguar vyšší třídy. Aerodynamický hluk v něm nemáte šanci slyšet. Podvozek s typickým nezávislým zavěšením zadní nápravy funguje naprosto příkladně a tlumí veškeré nerovnosti, aby posádce zajistil maximální komfort. Tahle schopnost měkce plout krajinou je nepřekonatelná. I tak se ale připravte na řádnou spotřebu, která dokáže zacvičit s objemem sedmdesátilitrové nádrže. Průměrně budete s nejsilnějším XJ jezdit za 20 litrů, což není málo. Každá sranda něco stojí, a jak se říká, když máte opici, musíte mít i na banány. Ano, dalo by se jezdit za méně, ale to si pak nemusíte kupovat ostrou verzi XJR.

Foto: Archiv Garáž.cz

Pokud totiž chcete Jaguar XJR, je to z důvodu jeho výkonu a jeho elegance. XJR X306 totiž nabízí styl a šarm a oproti dnešnímu modelu i klasické tvary, na které si u moderních Jaguárů musíte nechat zajít chuť. Pod jeho slupkou ale spí přeplňovaný motor, který jej snadno změní na výbušnou a rychlou raketu. To vše s maximální luxusní výbavou typickou pro dané roky. Vážně mi v hlavě něco našeptává, že bych toho o moc víc k životu za volantem nepotřeboval.

Na tomto článku jsme spolupracovali s týmem  Classic-Drive.

Foto:  Mikka

XJR Dnes

XJR se vyrb i v aktuln generaci X351. Pod kapotou m pětilitrov osmivlcems kompresorem, kter dosahuje vkonu 542 kon a točivho momentu 680 Nm. Jaguar tak zvldne až 280 km/h a stovku atakuje za 4.6 sekundy.

Načítám