Hlavní obsah

Jaguar XJR-11: okruhovka s motorem ze soutěžního MG Metro

Foto: J.D Classics

Jaguar XJR-11

Na sklonku 80. let vyměnil Jaguar svůj dvanáctiválec za šestiválec od Roveru. Motor, který původně poháněl MG Metro skupiny B, tak našel uplatnění ve sportovním prototypu. Co bylo příčinou takového kroku?

Článek

Závodní guru Jaguaru Tom Walkinshaw si po vydařené sezóně 1988 uvědomil, že s těžkým atmosférickým motorem V12 se ve světovém šampionátu sportovních prototypů na další úspěch moc pomýšlet nedá. Hledal náhradu a spásu nakonec našel v agregátu Rover V64V, což byl turbodmychladem přeplňovaný šestiválec o objemu 3,5 l. Překvapivě šlo o ten, který původně poháněl soutěžní MG Metro 6R4 skupiny B, ale s tím rozdílem, že v Metru měl o půl litru menší objem a postrádal turbo.

Jaguar vyvinul hned dvě varianty: třílitrovou pro sérii IMSA a zmíněnou 3,5l pro světový šampionát. Výkon 650 resp. 750 koňských sil a váha pouhých 143 kilogramů byly hlavními trumfy tohoto vidlicového šestiválce z hliníkové slitiny.

Inženýři Ross Brawn a Tony Southgate navrhli monokok z uhlíkových vláken a podvozek, který počítal s přísavným efektem. I v tomto případě vznikly dvě verze, jedna pro IMSA (model XJR-10) a druhá pro mistrovství světa (model XJR-11).

Na start se Jaguar XJR-11 poprvé postavil v červenci 1989 na okruhu Brands Hatch. Jezdecké duo Jan Lammers a Patrick Tambay skončilo na páté příčce. Druhá posádka Davy Jones a Alain Ferté cíl neviděla. Po zbytek sezóny se tým potýkal se značnou nespolehlivostí vozů. Někdy stávkovalo turbo, jindy elektronika. Na výdrž „stříbrných šípů“ Sauber-Mercedes byla kočka prostě krátká. Do sezóny 1990 vstoupily Jaguary XJR-11 s řadou zlepšení, ale uspokojivé výsledky se až na jednu výjimku nedostavily. Hvězdná chvíle přišla v závodě na okruhu v Silverstone, kde si Martin Brundle a Alain Ferté dojeli pro první místo. Pro rok 1991 vypsala FIA nová pravidla, takže na další sportovní kariéru mohl XJR-11 zapomenout.

Nádherný závodní vůz v dobových barvách Silk Cut, avšak po kompletní renovaci od J.D Classic můžete vidět v přiložené fotogalerii. Jedná se o exemplář s číslem podvozku #490, tedy třetí a poslední postavený XJR-11. Právě s ním dosáhli Brundle a Ferté v Silverstone na vítězství.

Související témata:
Načítám