Hlavní obsah

Jaguar XJ40 – Fenomén dvou koncernů

Foto: Jan Majurník

Jaguar XJ6 typ XJ40 měl být autem nového tisíciletí, takže do něj byly vkládány velké naděje, jenže to tak úplně nevyšlo. Dnes už poměrně nenápadný veterán však kdysi nadchl zástupce Fordu. Tušíte čím?

Luxusní sedan od britského Jaguaru byl nazýván vozem pro nové tisíciletí a za svoji životní dráhu zakusil trable při vývoji, nezávislost, místo na motoristickém výsluní a změnu koncernového vlastníka. Z jakého důvodu upadlo XJ40 pod vlastní taktovkou v nelibost, čím fascinovalo zástupce Fordu a proč nakonec neuspělo?

Článek

Tušíte, co se stalo v roce 1968? Začala okupace Československa, Nissan představil model Laurel, debutoval první Hilux od Toyoty a Jaguar uvedl na trh model XJ6 – luxusní sedan, který značce udal nový směr. Myšlenka vybudovat na jeho základech inovativnější vozidlo se dostala do popředí už za čtyři roky. Mělo jít o automobil pro nové tisíciletí a chloubu mateřského koncernu British Leyland.

Až do roku 1978 se o detailech vývoje moc nevědělo, ovšem poté se bývalý šéf automobilky Frank Raymond Wilton „Lofty“ England rozpovídal pro australský časopis Jaguar. Původním plánem bylo využít většinu stávajících základů XJ6/XJ12 druhé série, ovšem do novinky zastavět nový dvanáctiválec, jeho šestiválcový derivát a přidat novou automatickou i manuální převodovku.

Foto: V. B.

Vývoj typu XJ40 začal okolo roku 1972 a mělo jít o klenot koncernu British Leyland

Na veřejnost též prosáklo, že během vývoje byly ohroženy tvary typické pro Jaguar. Přestože byla k tvorbě přizvána známá italská designová studia, do hry se dostal i návrh dvorního „kreslíře“ Jaguaru Thomsona George ve formě fastbacku, načrtnutém v souladu s módními trendy. Karta se definitivně obrátila až v roce 1977, kdy si British Leyland nechal udělat průzkum mezi potenciálními zákazníky. Ti se shodli na tom, že od nového modelu čekají inovace, ovšem ukryté v tradičním kabátku.

Po několikaletých elaborátech s přepracovanými motory typu XK se roku 1979 pod kapotu dostaly nové celohliníkové šestiválce AJ6 o objemu 2,9 litru s 12 ventily (SOHC) a 3,6 litru s 24 ventily (DOHC). Dvanáctiválec v předmětnou dobu nepřipadal v úvahu, a to kvůli následkům ropné krize z první poloviny 70. let.

Foto: Jaguar

Autu měly pomoci na výsluní také celohliníkové šestiválcové motory, protože zástavba dvanáctiválce byla zprvu kvůli následkům ropné krize nemyslitelná

K Jaguaru typu XJ40 se váže i jedna pověst. Jeho motorový prostor měl být údajně navržen tak, aby dovnitř nebylo možné zastavět vidlicový osmiválec od Roveru. Tento příběh neměl rozuzlení až do roku 2003, kdy vyšlo najevo, že samotné vedení British Leyland označilo Rover V8 za nevhodný, avšak montáž předmětného motoru byla technicky proveditelná.

Mžik slávy

Rok 1980 znamenal definitivní posvěcení sériové produkce. Modely vozu byly předvedeny veřejnosti a více méně vřele přijaty. Entuziasmus inženýrů podpořila i solidní finanční injekce od mateřského koncernu a zelená k produkci prvního reálného prototypu. Ten se na cestách v okolí továrny Browns Lane objevil v červenci roku 1981 a rok nato oblékly jaguary ocelovou karoserii od společnosti Fisher. Automobilka v 80. letech prosperovala, proto se v roce 1984 oddělila od Leylandu a získala nezávislost.

Foto: Jan Majurník

V polovině 80. let si automobilka mnula ruce a těšila se z nezávislosti. Radost však nevydržela dlouho

Události typu uvedení automobilu na autosalonu v Birminghamu a začátek sériové produkce proběhly v roce 1986. Novináři po svezení s vozem šíleli a chválili především excelentní podvozek. Jaguar XJ40 se stal jedním z nejdiskutovanějších aut Spojeného království. Objednávky se začaly hrnout a roční produkce převyšovat 30 tisíc kusů, jenomže…

Foto: V. B.

Jaguar XJ40 se svého času stal miláčkem veřejnosti i novinářů, nicméně konstrukční problémy v prvních dvou letech sériové produkce mu významně uškodily

Projekt sice spolkl nemalé peníze, ale na starých výrobních linkách se nedařilo držet požadovanou kvalitu. XJ40 mělo první dva roky života problémy s elektroinstalací, řízením i zavěšením. Výsledek na sebe nenechal dlouho čekat a vzývaný sedan získal status nespolehlivého vozu. Další velkou ránou byl úspěšný vstup Lexusu na severoamerický trh (1989) a klesající finanční rezervy.

Námluvy u GM přerušil Ford

Jaguar hledal rychle silného partnera, a proto se vydal se na námluvy do General Motors, nicméně koncem roku 1989 se britská automobilka stala dcerou Fordu. Noví majitelé byli tehdy šokováni zastaralými výrobními prostředky, ovšem fascinovaní výslednou kvalitou. Brzy po akvizici se začalo propouštět, ale také investovat do vývoje (první facelift 1990) a vybavení fabriky.

Foto: Jaguar

Zástupci Fordu byli šokovaní tím, jak mohli pracovníci Jaguaru vyrábět na staré lince z cirka 50. let tak kvalitní automobily

Autu měl pomoci i vidlicový dvanáctiválec avizovaný na začátek roku 1990, ovšem finální debut zažil až v roce 1993, kdy taktéž dorazila druhá modernizace. Poslední XJ40 však sjelo z vylepšené výrobní linky v roce 1994. Nástupce, Jaguar XJ typ X300, už totiž klepal na dveře.

Jaguar XJ40 spadá mezi významné historické milníky značky, protože patří mezi symboly nezávislosti a snahy dokázat, že původní britský automobilový průmysl nestál tak úplně za starou bačkoru.

Načítám