Hlavní obsah

Jaguar XE prošel velkým faceliftem cíleným hlavně na design

Foto: Jaguar

Jaguar XE prošel faceliftem

Ne vždy musí být facelifty revoluční, což platí dvojnásob v případě luxusních aut. I ty evoluční proměny je ale potřeba brát na zřetel, tím spíše u Jaguaru. Jeho omlazená verze modelu XE je velmi vydařená, ale pokud čekáte, že ji uvidíte v Ženevě, spletli jste se. Jaguar na autosalon v Ženevě nepřiveze vůbec nic.

Článek

Finance, které by do výstavy musel investovat, nejspíš raději rozmělní do jiných fotrem propagace. Ostatně, nebude jediný. Už pár let se některé automobilky autosalonům vyhýbají, když tvrdí, že se jim v dnešní době nevyplatí. Jen namátkou připomeneme, že takové stanovisko už před časem vydala například značka Rolls-Royce. Neúčast na ženevském autosalonu přece neznamená, že Jaguar nemůže ukázat, co je u něj nového.

Jak už jsme řekli, jde o facelift modelu XE, kterému byl změněn hlavně jeho design, a to jak v exteriéru, tak uvnitř. Velkých technických změn se nedotkne, pokud tedy nepočítáme lehkou redukci motorizací, kdy si k tomuto modelu nově můžete pořídit „jen“ dva benzinové a jeden dieselový agregát. Ale co si budeme povídat, i tohle rozhodně stačí. Hlavním, co vás na novém designu karoserie zaujme, jsou tenčí diodové světlomety s výraznou grafikou. Obzvlášť ty zadní, kterým nechybí dynamické blinkry a upravená světelná grafika, hodně připomínají model i-Pace, což byl, jak sama automobilka říká, tak trochu záměr.

Přední světlomety jsou pak automaticky dodávány s asistentem dálkových světel, což doposud rozhodně nebylo zvykem. Vpředu byl také upraven nárazník i maska chladiče, která je o něco robustnější než dříve. Mimo zmiňované světlomety najdete vzadu nově přepracovaný i zadní nárazník s výrazným difusorem. Všechny tyto změny však nejsou jen na parádu, jak by se možná mohlo zdát, ale Jaguar s nimi vylepšil i aerodynamiku auta.

Nový interiér

V interiéru Jaguar vsadil hlavně na luxusní materiály a pohodlí. Modernizoval proto čalounění výplně dveří, ale i kapličky přístrojového štítu nebo vrchní část palubní desky. Kromě použití prý prémiových materiálů vsadila automobilka i na obložení dýhou, které bylo rozšířeno až do zadní části kabiny. Ale není to jen o materiálech, i když je fakt, že bez nich by jakýkoliv posun vpřed neměl tu správnou váhu. Jaguar posádce nabídne také nový multimediální systém Touch Pro Duo s desetipalcovou obrazovkou, který se dříve představil u elektrického modelu I-Pace. Systém pracuje s kombinací dvou dotykových obrazovek s vysokým rozlišením, kapacitních senzorů a fyzických ovladačů určených k ovládání klíčových funkcí auta. Navržen je navíc tak, aby byl co možná nejvíce intuitivní a řidiče tak zbytečně nerozptyloval. Uvnitř ale nechybí ani systém bezdrátového dobíjení mobilních telefonů.

Motory

XE přijíždí s hliníkovou karoserií a dvojitým lichoběžníkovým zavěšením přední nápravy a s víceprvkovým zavěšením té zadní. Pokud jde o agregáty, zákazníci si mohou vybrat z trojice motorů řady Ingenium. Zájemci o sportovní svezení mají k dispozici zážehovou jednotku Ingenium disponující výkonem 300 koní, která v kombinaci s pohonem všech kol poskytuje zrychlení z nuly na 100 km/h za 5,7 sekundy. Díky upravenému systému přeplňování a vrcholu točivého momentu 400 Nm nabízí tento motor velmi rychlou odezvu na plynový pedál, aspoň tak to slibuje automobilka.

K dispozici je také zážehový motor Ingenium o výkonu 250 koní nebo dieselový agregát o objemu 2 litry, který disponuje parametry 180 koní a 430 Nm, přičemž jeho spotřeba paliva začíná na hodnotě 4,9 l/100 km. Standardem pro všechny modely XE je volič systému Jaguar Drive Control převzatý z F-TYPE, který nabízí možnost volby ze čtyř různých nastavení upravujících řízení, odezvu plynu a chování převodovky: Comfort, Eco, Rain Ice Snow a Dynamic.

Technologie

Bez moderních technologií se dnes neobejde žádné auto a Jaguar není výjimka. V rámci faceliftu proto dostal také systém Smart Settings, který je schopen si zapamatovat určité zvyky řidiče, jako jsou často volaná čísla nebo oblíbená hudba, a časem je řidiči začne nabízet automaticky a v čase, který vyhodnotí jako pro něj ten správný. Nechybí zde ale ani digitální vnitřní zpětné zrcátko s displejem, na který je promítán obraz z kamery umístěné na střeše auta. Novinka pak samozřejmě nabídne systémy Apple CarPlay nebo Android Auto nebo Wi-Fi hotspot.

Načítám