Článek
Představte si pruh asfaltu zakousnutý do svahu vysokých skal, jak se neúnavně klikatí po úbočí. Levá zatáčka střídá pravou a ta zase levou v nekonečném sledu jen zřídka přerušovaném krátkou rovinkou. Představte si nádherný slunečný den, představte si hladký povrch bez výmolů a skoro dokonale prostý dopravy. Ta točitá silnička vás snadno strhne k rychlému tempu, naprosto vás pohltí, až přestanete vnímat strhující okolní scenérie a malebné vesničky se stanou jen krátkým vydechnutím před další nervy napínající jízdou na plný plyn.
To je francouzská N85, slavná Route Napoléon, která není jen připomínkou minulosti. Pro nadšené řidiče je především ztělesněním představy o dokonalé silnici jako vystřižené z mokrého snu. Přinutí vás vytáhnout všechny vaše řidičské triky a za vaši snahu za volantem vás bohatě odmění nezapomenutelným zážitkem na celý život. Určitě byste tu chtěli řídit něco nízkého a vzrušujícího, s mohutným výkonem a uječeným motorem. Ale tahle silnice je tak dobrá, že udělá hrdinu i z obyčejného dieselového manažerského sedanu…
Ačkoliv vlastně zdaleka ne obyčejného! XE totiž sice spadá do konzervativní třídy korporátních aut, ale v nitru je pravým Jaguarem. Miluje, když ho chytíte pod krkem a vymetáte s ním zatáčky, jako byste seděli ve sportovním F-Type. Má precizní ovládání a podvozek se se silnicí spíš mazlí, než aby s ní bojoval, takže ho můžete přesně vést zatáčkami a přenosy hmoty ladit stopu. Je to prostě báječný řidičský nástroj. Ostatně takovým byl už od svého představení v roce 2015, jenže postupně mu začal ujíždět vlak v takových těch nudnějších věcech každodenní použitelnosti a konkurence ho začala válcovat.
A proto přišel na řadu facelift, který XE skutečně proměnil. Designové změny jsou při prvním pohledu nenápadné (což vůbec nevadí, protože první XE vypadalo skvěle) – užší přední i zadní světla, přepracovaná maska a oba nárazníky, klasika. Upravené XE ale díky přesně mířené plastické chirurgii vypadá o něco širší a s nízkou, elegantní siluetou ještě sportovnější (zvlášť s optickým paketem R Dynamic). Zásadnější změna ale proběhla v kabině.
Tady je to, jako byste sedli do úplně jiného auta. Zapracovalo se na materiálech (kvalitnější výplně dveří, prémiovější dekory, všechny plasty jsou teď měkčené) a barevném sladění, architektura zapracovala koncept Touch Pro Duo z elektrického I-Pace (10“ dotykový displej infotainmentu, pod ním 5“ displej klimatizace s otočnými multifunkčními ovladači), nový je pistolový volič převodovky ze sportovního F-Type a nový je i volant s dotykovým tlačítky. Zapracovalo se také na zlepšení odhlučnění (nově má akustické čelní sklo). Aby XE drželo krok s tepem doby, dostalo také dávku moderních technologií – nově má Matrixová LED přední světla a LED zadní světla, online infotainment, head-up displej a 12,3“ digitální přístrojovku, zpětné zrcátko s možností přepnutí na kameru (hodí se, když třeba na zadních sedadlech vezete cestující a nevidíte přes ně dozadu), bezdrátové dobíjení mobilního telefonu a další vychytávky.
Změny se dotkly i pohonů, z nabídky zcela vypadla manuální převodovka (kterou zákazníci už prostě nekupovali), všechny motory jsou spojené se skvělým osmistupňovým automatem. Základem je dvoulitrový čtyřválcový diesel s výkonem 180 koní (dostupný s pohonem zadních nebo všech kol), který má ten správný poměr výkonu a úspornosti, a i když je pod plynem přece jen pořád docela hlučný, na dlouhých trasách se příjemně zklidní a stane se tak určitě miláčkem manažerů firemních flotil.
Lepší volbou bude ale určitě dvoulitrový čtyřválcový benzin (dostupný ve variantě s 250 koni a zadokolkou nebo 300 koni a čtyřkolkou), který je při klidné jízdě neslyšný a sametově jemný, pod plynem ale nadšeně vrčí (část toho je reproduktorový klam, který ale vůbec neuráží) a táhne jako lokomotiva (silnější verze má 400 Nm). Možná budete oplakávat šestiválec, který se musel z nabídky XE odporoučet (kvůli emisím a nízkým prodejům), ale právě test na Route Napoléon ukázal, že dynamicky je to posun k lepšímu.
Čumák s lehčím čtyřválcem dělá totiž auto ve výsledku hbitější. XE se s ním hladově vrhá do zatáček a neochvějně drží stopu bez náznaku nedotáčivosti, na výjezdu pak díky čtyřkolce můžete jít brzy do plynu a ucítíte, jak zadní kola mírně utahují stopu a přední pomáhají s trakcí, auto díky tomu vystřelí na další rovinku jako blesk. I sportovnější verze R Dynamic má nádherně odladěný podvozek, který má dost stability, abyste se o něj ve vinglu nebáli opřít, a přitom se nikdy nenechá rozhodit nerovnostmi a při změně směru ladně přenáší váhu. Drtit tohle auto je prostě řidičská radost!
Jaguar XE je tak po faceliftu, který na první pohled působil velmi nenápadně, ve finále o velký kus lepším autem. Je hezčí, luxusnější, vybavenější a pohodlnější, přesto jezdí pořád tak, že vás bude bavit ho řídit i na těch nejnáročnějších silnicích. Pořád si myslíte, že potřebujete SUV?