Hlavní obsah

Jaguar XE je po faceliftu ještě příjemnějším autem

Foto: Jaguar

Po čtyřech letech na trhu nadešel pro Jaguar XE čas neodvratného faceliftu. XE tak získalo ještě sportovnější vzhled, kvalitnější interiér, modernější technologie a lepší výbavu. Nejdůležitější však je, že si i přes všechny ty úpravy zachovalo gentlemanský charakter a sportovního ducha, kvůli kterému si ho majitelé tolik zamilovali.

Článek

Představte si pruh asfaltu zakousnutý do svahu vysokých skal, jak se neúnavně klikatí po úbočí. Levá zatáčka střídá pravou a ta zase levou v nekonečném sledu jen zřídka přerušovaném krátkou rovinkou. Představte si nádherný slunečný den, představte si hladký povrch bez výmolů a skoro dokonale prostý dopravy. Ta točitá silnička vás snadno strhne k rychlému tempu, naprosto vás pohltí, až přestanete vnímat strhující okolní scenérie a malebné vesničky se stanou jen krátkým vydechnutím před další nervy napínající jízdou na plný plyn.

Foto: Jaguar

Na takhle náročných silnicích obstojí jen ta nejlepší auta

To je francouzská N85, slavná Route Napoléon, která není jen připomínkou minulosti. Pro nadšené řidiče je především ztělesněním představy o dokonalé silnici jako vystřižené z mokrého snu. Přinutí vás vytáhnout všechny vaše řidičské triky a za vaši snahu za volantem vás bohatě odmění nezapomenutelným zážitkem na celý život. Určitě byste tu chtěli řídit něco nízkého a vzrušujícího, s mohutným výkonem a uječeným motorem. Ale tahle silnice je tak dobrá, že udělá hrdinu i z obyčejného dieselového manažerského sedanu…

Ačkoliv vlastně zdaleka ne obyčejného! XE totiž sice spadá do konzervativní třídy korporátních aut, ale v nitru je pravým Jaguarem. Miluje, když ho chytíte pod krkem a vymetáte s ním zatáčky, jako byste seděli ve sportovním F-Type. Má precizní ovládání a podvozek se se silnicí spíš mazlí, než aby s ní bojoval, takže ho můžete přesně vést zatáčkami a přenosy hmoty ladit stopu. Je to prostě báječný řidičský nástroj. Ostatně takovým byl už od svého představení v roce 2015, jenže postupně mu začal ujíždět vlak v takových těch nudnějších věcech každodenní použitelnosti a konkurence ho začala válcovat.

Foto: Jaguar

Tenčí LED světla pomáhají dotvářet dojem větší šířky vozu

A proto přišel na řadu facelift, který XE skutečně proměnil. Designové změny jsou při prvním pohledu nenápadné (což vůbec nevadí, protože první XE vypadalo skvěle) – užší přední i zadní světla, přepracovaná maska a oba nárazníky, klasika. Upravené XE ale díky přesně mířené plastické chirurgii vypadá o něco širší a s nízkou, elegantní siluetou ještě sportovnější (zvlášť s optickým paketem R Dynamic). Zásadnější změna ale proběhla v kabině.

Foto: Jaguar

Interiér je o poznání kvalitnější a moderněji vybavený, jak se na prémiový produkt sluší a patří

Tady je to, jako byste sedli do úplně jiného auta. Zapracovalo se na materiálech (kvalitnější výplně dveří, prémiovější dekory, všechny plasty jsou teď měkčené) a barevném sladění, architektura zapracovala koncept Touch Pro Duo z elektrického I-Pace (10“ dotykový displej infotainmentu, pod ním 5“ displej klimatizace s otočnými multifunkčními ovladači), nový je pistolový volič převodovky ze sportovního F-Type a nový je i volant s dotykovým tlačítky. Zapracovalo se také na zlepšení odhlučnění (nově má akustické čelní sklo). Aby XE drželo krok s tepem doby, dostalo také dávku moderních technologií – nově má Matrixová LED přední světla a LED zadní světla, online infotainment, head-up displej a 12,3“ digitální přístrojovku, zpětné zrcátko s možností přepnutí na kameru (hodí se, když třeba na zadních sedadlech vezete cestující a nevidíte přes ně dozadu), bezdrátové dobíjení mobilního telefonu a další vychytávky.

Změny se dotkly i pohonů, z nabídky zcela vypadla manuální převodovka (kterou zákazníci už prostě nekupovali), všechny motory jsou spojené se skvělým osmistupňovým automatem. Základem je dvoulitrový čtyřválcový diesel s výkonem 180 koní (dostupný s pohonem zadních nebo všech kol), který má ten správný poměr výkonu a úspornosti, a i když je pod plynem přece jen pořád docela hlučný, na dlouhých trasách se příjemně zklidní a stane se tak určitě miláčkem manažerů firemních flotil.

Lepší volbou bude ale určitě dvoulitrový čtyřválcový benzin (dostupný ve variantě s 250 koni a zadokolkou nebo 300 koni a čtyřkolkou), který je při klidné jízdě neslyšný a sametově jemný, pod plynem ale nadšeně vrčí (část toho je reproduktorový klam, který ale vůbec neuráží) a táhne jako lokomotiva (silnější verze má 400 Nm). Možná budete oplakávat šestiválec, který se musel z nabídky XE odporoučet (kvůli emisím a nízkým prodejům), ale právě test na Route Napoléon ukázal, že dynamicky je to posun k lepšímu.

Čumák s lehčím čtyřválcem dělá totiž auto ve výsledku hbitější. XE se s ním hladově vrhá do zatáček a neochvějně drží stopu bez náznaku nedotáčivosti, na výjezdu pak díky čtyřkolce můžete jít brzy do plynu a ucítíte, jak zadní kola mírně utahují stopu a přední pomáhají s trakcí, auto díky tomu vystřelí na další rovinku jako blesk. I sportovnější verze R Dynamic má nádherně odladěný podvozek, který má dost stability, abyste se o něj ve vinglu nebáli opřít, a přitom se nikdy nenechá rozhodit nerovnostmi a při změně směru ladně přenáší váhu. Drtit tohle auto je prostě řidičská radost!

Jaguar XE je tak po faceliftu, který na první pohled působil velmi nenápadně, ve finále o velký kus lepším autem. Je hezčí, luxusnější, vybavenější a pohodlnější, přesto jezdí pořád tak, že vás bude bavit ho řídit i na těch nejnáročnějších silnicích. Pořád si myslíte, že potřebujete SUV?

Související témata:
Načítám