Článek
Jaguar před pár týdny představil zásadním způsobem modernizované kupé F-Type a připravuje se příchod zcela nového sedanu XJ. Obojí jsou jasné známky toho, že se automobilka nehodlá nechat strhnout bláznovstvím ohledně SUV, ale že se dál hodlá věnovat i tradičním modelům.
„Budoucnost sedanů je výzvou pro všechny výrobce automobilů,“ řekl nedávno Joe Eberhardt, což je ředitel Jaguaru v Severní Americe. „Mnoho našich konkurentů prohlásilo, že s výrobou klasických sedanů skončí, ale Jaguar to vnímá jinak. A podobně to máme i se sportovními vozy. Prodeje sice už nejsou tak vysoké, jako byly dřív, ale pořád si myslíme, že jsou srdcem a duší naší společnosti.“
Eberhardt v rozhovoru pro MotorTrend taky uvedl, že klíčem k úspěchu je širší záběr. Svoje o tom vědí třeba u Porsche, které před pár lety bylo v podstatě automobilkou jednoho jediného modelu, ale aktuálně má v nabídce modely Boxster, Cayman, 911, Macan, Cayenne, Panamera a Taycan, kdy se všechny se prodávají velmi dobře a nabídka se vhodně doplňuje.
Jaguar aktuálně připravuje svoji vlajkovou loď třídy SUV, což bude model J-Pace. Vůz postavený na nové modulární platformě MLA, kterou bude sdílet s Range Roverem a Range Roverem Sport, by se měl objevit už v příštím roce. Podle všeho bude orientován hlavně na silniční provoz a kromě klasických spalovacích motorů se dočkáme i hybridního provedení a čistého elektromobilu.
Automobilka ovšem stále musí reflektovat požadavky trhu, respektive se musí přizpůsobit požadavkům, a tak i v tomto segmentu očekávejme masivní elektrifikaci. Jaguar bude donucen, tak jako spousta dalších automobilek, aby se změnil.
„Jaguar u sedanů zůstane, o tom není pochyb,“ řekl Joe Eberhardt. „S největší pravděpodobností však budou trochu jiné, než jak je známe dnes. Pořád je to vývoj a jednotlivé generace se mění a přizpůsobují požadavkům zákazníků a trhu, tak to prostě je. Umím si představit, že příští generace modelu XJ bude plně elektrická. Bude to trochu jiný sedan, než jsme vyráběli a než vyrábíme, ale pořád to bude sedan. A to je důležité.“
Tradiční značka měla několikrát na kahánku a její dlouhá historie je plná světlých i tmavých míst. Aktuálně ji vlastní indická Tata, nicméně za vývoj jsou plně zodpovědní lidé ve Velké Británii. A není to tak dlouho, co se začalo mluvit o tom, že by značku Jaguar a Land Rover mohlo opět koupit BMW, které už ji v rozmezí let 1994 a 2000 vlastnilo.