Článek
O vyhřívaných pásech už jste nejspíš slyšeli, ostatně před časem jsme vás o tomto patentu značky Ford informovali. Vyhřívaný volant je obzvlášť v zimě velmi příjemnou maličkostí. Častěji ji z mé zkušenosti ocení ženy, které mají neustále studené ruce, a právě v zimních měsících takový rozehřátý volant pomůže k pohodě na palubě. Ovšem značky Jaguar a Land Rover patřící neodmyslitelně k sobě zjistily, že se vyhřívaný volant dá využít také k něčemu jinému, než je pohoda při zimním počasí. Až se divíme, že s tím nápadem někdo nepřišel už dávno, protože je brilantní, ale vlastně úplně jednoduchý.
Koncern se zkratkou JLR totiž ve spolupráci s universitou v Glasgow zjistil, že navigace, kterou alespoň čas od času používá každý z nás, řidiče zbytečně moc odvádí od sledování situace na silnici. A to i přes to, že některá auta ji promítají přímo na okno v rámci head-up displeje nebo na digitální přístrojový štít. Jakkoliv má řidič navigační pokyny přímo před očima, pořád to znamená, že musí pohledem sklouznout k nim, a tak se přestane věnovat provozu. Což se automobilce nelíbí.
Proto se společně s inženýry z univerzity rozhodla problém řešit. Přišli na to, že vyhřívání volantu by mohlo být použito k udělování navigačních pokynů, čímž by se zamezilo tomu, aby řidič přestával sledovat provoz kolem sebe. Funguje to tak, že na obou stranách volantu jsou umístěna topná tělesa, která jsou schopna se ve velmi krátkém čase rozehřát a zase zchladit, a to až o 6 stupňů. Je to velký rozdíl a citlivější jedinci si ho budou moci nechat snížit. Po zadání trasy do navigace bude volant teplem řidiči včas hlásit, kdy a na jakou stranu jím má zatočit. Jakmile řidič zatočí, volant začne okamžitě chladnout, aby byl připraven reagovat na další pokyny navigace.
Automobilka věří, že by tento systém mohl nápomocný v neustálé snaze o snižování počtu dopravních nehod, a to hlavně proto, že by řidiči nemuseli očima cestovat od navigace k provozu a zpět. A je to potřeba, protože třeba v Americe má takové rozptylování 10% podíl na všech smrtelných nehodách. Automobilka navíc přemýšlí nad tím, že by tento senzorický volant mohl být použit při kooperaci s jinými bezpečnostními prvky, jako je například hlídání jízdních pruhů nebo slepého úhlu. Vibrace nebo světelné a zvukové signály, jak se tito asistenti nejčastěji projevují, mohou být pro někoho rušivé, což by vyřešilo právě to vyhřívání volantu. Ještě jednu informaci vám dlužíme.
Jistě vás napadlo, jak bude tento systém fungovat, bude-li mít řidič vyhřívání zapnuté a volant tedy teplý. Prakticky přesně naopak. Vyhřívanou část, která bude potřeba, v několika milisekundách prostě ochladí. Jak říkáme, prosté, ale veskrze účinné. Jde ale zatím jen o vývoj a není jisté, kdy přesně automobilka dotyčnou novinku vypustí do reálného světa.