Hlavní obsah

Jaguar potvrdil elektrický E-Type. Je to svatokrádež?

Foto: Jaguar

Jaguar E-Type Zero... Chce snad někdo auto s jménem Nula?

Jaguar E-Type byl opakovaně vyhlášen nejkrásnějším autem 20. století. Teď se má vrátit, ale jako elektromobil!

Článek

Svatokrádež. Znásilnění. Trestný čin. Nebo taky vizionářský přístup a velký návrat. Sami si vyberte, kam si elektrický E-Type zařadíte. Jaguar Classic totiž oznámil, že ho bude vyrábět, nebo že nabídne přestavby stávajícím zákazníkům.

Já sám jsem se o elektrickém jaguaru dozvěděl až tak, že ho řídil princ Harry na svojí svatbě s Meghan Markleovou. Zatímco proti Meghan jsem neměl vůbec nic, naopak, tak řídit elektrický E-Type mi přišlo, mírně řečeno, snobské. Vlastně když jsem se dozvěděl, že ten krásný ledově modrý E-Type poháněla elektřina a ne původní benzínový motor, ucítil jsem na jazyku pachuť žluči. Ptal jsem se sám sebe: Proboha proč? A pak jsem si zjistil, že jde o prototyp speciálního oddělení Jaguar Classic, takže to auto vzniklo ve stejných prostorách jako ty nejlepší zrenovované kousky, které mě tak baví. Přiznám se, že jsem z toho byl lehce zmaten. A tak jsem udělal to nejlepší, co jsem mohl - prostě jsem na nějaký elektrický E-Type jednoduše zapomněl a dál se soustředil na vydělávání peněz, abych si jednou ten vysněný E-Type Coupé s šestiválcem, manuální převodovkou, upraveným šasi, ve smetanové bílé se zelenými pruhy a kulatým štítem pro startovní číslo mohl pořídit.

Jenže před chvílí mě dohnala zpráva, že Jaguar Classic nezůstává jen u toho jednoho prototypu, ale že začne elektrický E-Type nabízet. Výrobní verze se prý bude od konceptu lišit jen v detailech a objednávky berou v Coventry okamžitě. Záloha je samozřejmostí. A tak jsem se o to začal zajímat víc… Nejzajímavější na celém projektu je ten fakt, že elektrický pohon má stejné rozměry a uchycení jako motor a převodovka v klasickém E-Typu, takže jde celé ústrojí jednoduše vyměnit. Jinými slovy, nepochybně se dočkáme i elektrických modelů XK, které jsou konstrukčně naprosto identické. A Jaguar vám velkoryse nabízí možnost původní motor a převodovku zrenovovat a uskladnit, abyste se, asi až dostanete rozum, mohli vrátit k originálnímu provedení.

Foto: Jaguar

Na první pohled se moc neliší...

Baterie elektrického E-Typu pochází z Range Roveru P400e, ale mají dvakrát tak vyšší kapacitu a motor dává výkon 190 kW. Rozdíl je ale v tom, že tam, kde byl dřív motor, jsou nyní baterky, a v místech, kde se nacházela čtyřstupňová převodovka, tak tam je motor. Vlastně elektromotor, abych byl přesný. A Jaguar se chlubí, že celé nové pohonné ústrojí váží méně než 300 kilogramů, takže je lehčí než původní motor s převodovkou, kardanem a diferenciálem. Řídicí elektronika je pak místo rezervy a zásuvku najdete, jaké překvapení, pod původním víčkem palivové nádrže.

Jenže zatímco tohle všechno by znamenalo, že můžete ještě pořád E-Type mít jen zaparkovaný doma v garáži, případně rovnou v obývacím pokoji a neztrapňovat se před návštěvou tím, že je to vlastně stejný koncept jako Nissan Leaf, tak běda, když někdo nahlídne do interiéru. Místo krásných klasických budíků je tady displej jak na mobilu a tam, kde dřív bylo autorádio a ovládání klimatizace, tam je, můj ty bože, další displej. A na něm by si zákazníci měli ladit rádio (samozřejmě digitální), nastavovat topení (elektrické, jak jinak) a hledat cíl svého výletu. Jak kdyby jim nestačilo si spolu povídat, vzít si šálu a mapa ve schránce ve dveřích. A všude je spousta karbonu a leštěného hliníku, což vypadá, mírně řečeno, ohavně. Jaguar prý chystá i verzi s klasickými budíky a palubní deskou v kůži, ale já upřímně pochybuji, že si to tak někdo z těch rádoby zelených duší objedná...

Foto: Jaguar

Karbon a digitální palubní deska jde v E-Typu stejně dohromady jak břizolit a plastová okna na Pražském hradě

Nevím jak vás, ale mě nijak neutěšuje fakt, že třeba brzdy a odpružení zůstávají původní, protože váha auta a její rozložení se nijak nezměnily. Princ Harry k tomu sice nic neříkal, ale dva novináři, kteří se s elektrickým E-Typem svezli, konstatovali, že řízení je sice volnější, ale se spoustou zpětné vazby, tak jak to měl i originál. Jaguar však samozřejmě přispěchal s tím, že v nabídce bude i nové řízení s elektrickým posilovačem, takže pokud bude zájem, pohřbí i tohle. A zatímco prototyp nemá žádnou rekuperaci brzdné energie, tak nově vyrobené vozy už ji mít budou, což bude mít samozřejmě skvělý vliv na chod brzdového pedálu. A sem si dejte ty největší uvozovky, co najdete.

Jaguar tvrdí, že elektrický E-Type začne vyrábět hlavně proto, že je po něm velká poptávka. A že se jim tak alespoň zčásti vrátí investované peníze. Když jim dodáte svůj E-Type, zaplatíte za přestavbu 60 tisíc liber bez daně, což je cca 1,8 milionu, ale profesionálové v Classicu se nabízí, že vám klidně seženou oni nějakého vhodného dárce, to pak bude cena okolo 300 tisíc liber, což je necelých devět milionů korun.

Osobně si myslím, že se na to všechno měli vykašlat. Nezpochybňuji, že nový elektrický I-Pace je skvělé auto, alespoň to o něm všichni tvrdí, ale jsem si jist, že co se E-Typu týče, tak kdyby nebyla nabídka, nebyla by ani poptávka. E-Type by měl dál mít šesti- nebo dvanáctiválec, ty dvě senzační trubičky vzadu místo výfuků a ten báječný zvuk. A měli by ho řídit opravdoví muži v kožených rukavicích a ručně šitých botách, ne nějací floutkové, kteří mění mobil pokaždé, když Apple vyrobí nový model, a kteří by v opravdovém E-Typu neuměli ani zařadit rychlost. Značku Jaguar mám rád. Moc. Dokonce jsem dávno zapomněl na to nepovedené manželství s Fordem a na X-Type. Ale tohle je svatokrádež. A E-Type na baterky bych nechtěl, ani kdyby mi k němu dávali Meghan.

Související témata:
Načítám