Článek
Rád řídím v kožených řidičských rukavicích. Dávají mi větší jistotu, když držím volant, jejich jemná kůže je mi příjemná na bříšcích prstů a líbí se mi, jak při tom vrže. Dodávají řidičskému zážitku větší hloubku, dělají každou projížďku výjimečnější. Ale šetřím si je, vyndávám je ze skříně jen při speciálních příležitostech a kvůli speciálním autům. A co může být speciálnější než dravý sporťák od Jaguaru…
Zvlášť když elegantní kupé F-Type prošlo po sedmi letech zaslouženou rozsáhlou modernizací. Zvenku ji poznáte snadno podle zamračeného pohledu nových LED světel, který dává čumáku dospělejší a naštvanější výraz. Vzadu pak dvojici koncovek úhledně uloženou uprostřed nahradily čtyři tlusté trubky rozmístěné po dvou na každé straně. A skrz ně nově na široké okolí burácí osmiválec!
Jaguar totiž zúžil nabídku motorů ze tří jednotek na dvě a šestiválec musel z kola ven – zůstal mu tak jen základní čtyřválec s turbem a kompresorový V8 ve 2 výkonových verzích, té testované s výkonem 450 a vrcholné 575koňové. Přijde mi to tak trochu škoda, protože uhlazený šestiválec (svého času byl k dispozici ve verzích s 340, 380 a 400 koni) se k gentlemanskému charakteru F-Type hodil snad nejlépe. Ale teď, když je pryč, bude mi skutečně chybět? Čas nasadit řidičské rukavice a stisknout startovací tlačítko...
Monstrózní pětilitrový V8 přeplňovaný kompresorem se ihned ohlásí hlasitým odkašláním, při kterém vám přeběhne mráz po zádech, a ustálí se na mírně naštvaném zvýšeném volnoběhu, aby se rychleji dostal do provozní teploty. Pak stačí přepnout na sportovní režim, kdy F-Type citelně zatne svaly, a vyrazit za zvuků připomínajících Jízdu valkýr hranou na čtyři trombóny na zádi auta na projížďku.
Už asi tušíte, že zvuk je velkou částí celého toho divokého zážitku. Na rozdíl od uhlazeného ječení šestiválce je osmiválec daleko větší chuligán, který hřmí a burácí pod plynem, práská při každém přeřazení a prská do výfuku, když povolíte. Zní jako celá pouliční rvačka, která se odehrává přímo mezi vašima ušima.
Zátahu má samozřejmě taky víc než dost – 450 koní a 580 Nm vás zatlačí do sedačky na požádání, ostatně o tom svědčí stovka za pouhých 4,6 sekundy. Přitom se zdá, že se ani moc nepředře, vždyť v nejvýkonnější variantě F-Type R nabídne o 125 koní víc! Ale věřte, že tahle porce stačí na spoustu zábavy bez neodbytného pocitu smrtelného nebezpečí. To proto, že…
Motor se svým hřmotným zvukem a násilným zátahem sice působí jako divoká šelma, ale auto jako celek je přítulná kočička – úžasně sladěné a vyvážené, důvěryhodné a přístupné. Posaz v kabině je perfektní a ovládání naprosto precizní (jen řízení působí zpočátku uměle, ale s rychlostí se to zlepší). Díky jeho kompaktnosti se všude snadno prosmýknete, díky jeho trakci se nemusíte bát přenosu výkonu (připlácet 160 tisíc za pohon všech kol vážně nepotřebujete), díky měkčímu naladění podvozku perfektně cítíte, jak pod vámi auto pracuje s asfaltem a svou hmotou. Auto vás obemkne, okamžitě se s ním propojíte a vnímáte jeho komunikaci, můžete ho vést s milimetrovou přesností a naprostou jistotou. Chvíle za volantem si tak naplno užijete s širokým úsměvem na tváři a beze strachu, jen s přirozeným respektem.
Přitom mu není cizí ani role rychlého cesťáku gran turismo, stačí povolit nohu na plynu a přepnout do komfortního režimu, F-Type se zklidní, ztiší a uvolní se… a klidně můžete na jeden zátah překonávat stovky kilometrů bez pocitu únavy nebo nepohodlí, to vše při rozumné spotřebě kolem deseti litrů na sto. V krásně provedené kabině najdete všechny moderní technologie (nový infotainment s širokou mobilní i online konektivitou) a také dost životního prostoru, kufr s přehledem vystačí pro dva i na týdenní dovolenou. Co víc si přát?
Jaguar F-Type je prostě okouzlující – na jedné straně klidný gentleman s vybraným chováním, na druhé straně divoký zápasník, kterýsi je vědom své síly a umí ji dokonale kontrolovat. Dívat se na něj je zážitek, slyšet ho je radost a řídit ho, to je pro nadšeného autíčkáře naprostá slast. Zvlášť v řidičských rukavicích.
Ceník modernizovaného Jaguaru F-Type začíná na částce 1 706 826 Kč, ale za ty peníze dostanete jen přeplňovaný čtyřválec. Za pětilitrový osmiválec s kompresorem musíte sáhnout do peněženky pro 2 463 681 Kč (a nechte si stranou pár desítek/stovek tisíc na příplatkové prvky výbavy, špičkově vybavený testovací kus stál přes 2,8 milionu korun). Vrcholný 575koňový F-Type R pak stojí 3 347 949 Kč
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový osmiválec, kompresor, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 5 000 cm3 |
Výkon | 331 kW (450 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 580 Nm při 2 500 - 5 000 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 735 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 4,6 s |
Maximální rychlost | 285 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 10,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 70 l |
Kola a pneumatiky | vpředu 255/35 R20, vzadu 295/30 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 470/1 923/1 311 mm |
Rozvor | 2 622 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 299 l |