Článek
Nalijme si čistého vína, velká SUV dávají největší smysl tehdy, jsou-li vybavena velkým turbodieselovým motorem a optimálně i vzduchovým podvozkem, jenž dodá autu správně plavný charakter. Vytáhnout takové auto na dlouhou cestu je pak vyloženě radost. Testovaný Jaguar F-Pace SVR nemá ani jedno z toho, přece se ale za jeho volant budete chtít vracet. Je totiž nesmyslný v tom nejlepším slova smyslu.
Relativně přednedávnem jsme tu měli test F-Pace ve verzi P400, což je nejvýkonnější „běžný“ model značky. Jeho přeplňovaný řadový šestiválec o výkonu 400 koní umí rozhýbat elegantní jaguaří SUV s parádní dynamikou a grácií, jenže co když chcete něco víc? Konkrétně o dost víc. Od toho má automobilka JLR (Jaguar Land Rover) speciální divizi SVO (Special Vehicle Operations), která staví z klasických modelů silniční bestie utržené ze řetězu.
Jejich nejnovějším počinem je pak právě F-Pace SVR, který vyměnil řadové čtyřválce a šestiválce běžných provedení za britskou motorovou ikonu – osmiválcový pětilitr dokrmovaný mechanickým kompresorem mezi řadami válců. Motor má respektuhodných 550 koní a 680 Nm točivého momentu, ale jen u navyšování výkonu samozřejmě nezůstalo, stejně jako nezůstalo u rozzuřeného bodykitu, lemujícího karoserii. Adaptivní podvozek je celý naladěný sportovněji a dostal tužší pružiny, o omezení náklonů se pak starají silnější stabilizátory. Jinak je nastaven také systém pohonu všech kol, preferující zadní nápravu kvůli přirozené přetáčivosti, dále je tu zadní aktivní diferenciál a samozřejmě i masivní brzdy s plovoucími kotouči, vyplňující beze zbytku veškerý prostor za obřími 22palcovými koly.
V motorovém prostoru se ukrývá klenot
Kdybych měl z celého toho výčtu vylepšení vybrat jeden nejvýraznější prvek, zůstanu u onoho motoru. Už od chvíle, kdy osmiválec zlověstně zaburácí při startu, je zaděláno na skutečně mimořádný zážitek. Dokud jezdím v klidném tempu a převážně po městě, chová se motor naprosto způsobně a kultivovaně. Při rozjezdech pod kapotou vzdáleně bublá a při svižnější akceleraci příjemně zavrčí, ale žádná zvěrstva se nedějí a já si můžu v klidu užívat pobyt v krásném interiéru s trochu zpomalenou elektronikou.
Stačí však přepnout volič jízdních režimů do sportovního módu a stisknout nenápadné tlačítko výfukových klapek, aby se rozpoutalo peklo. Motor s ohromnou přesností a ještě větší silou reaguje na povely plynu. Okamžité odezvy mechanického kompresoru znamenají, že tu není vůbec žádná prodleva, a motor se tak roztáčí s radostí a přirozeností atmosféry až k omezovači, navíc za famózního zvukového doprovodu. Pod plynem osmiválec hrdelně řve, po puštění plynu zase hřmí a střílí do výfuku. Ve sportovním režimu je zážitek i každé přeřazení. Osmistupňový měničový automat, který za normálních okolností řadí naprosto hladce a nezištně, umí na požádání kopat kvalty s až překvapivou hrubostí, doprovázenou ještě zlověstným odfrknutím do výfuku.
Jak čísla napovídají, parádní charakter doprovází také parádní výkon, který je zcela bez přehánění v teritoriu supersportovních aut. 550 koní tlačí do sedačky jako divých, zrychlení z nuly na sto probíhá za nemravné 4 sekundy a máte-li k dispozici uzavřenou ranvej, můžete ručičku digitálního tachometru vytlačit až na 286 km/h. Při ustavičném využívání plného výkonu roste spotřeba samozřejmě raketově, ale celkový průměr se mi za týden jezdění ustálil pod třinácti litry na sto, což je s ohledem na motorizaci celkem super výsledek.
Tužší podvozek funguje, ale omezuje komfort
Vezmu-li v potaz, že se pohybujeme v SUV kategorii, je nejsilnější F-Pace celkem řidičské auto. Karoserie se příliš nenaklání, auto dává celkem slušný přehled o tom, co se pod ním děje, a pohon všech kol funguje v zatáčkách předvídatelně a citlivě. Přesto ale nelze očekávat, že by dvoutunové SUV přinášelo kdovíjakou řidičskou nirvánu – na to je pořád příliš vysoké a těžkopádné.
Jsem skálopevně přesvědčen, že u většiny lidí bude F-Pace SVR sloužit coby praktická cestovní raketa s obří výkonovou rezervou. A na tohle použití by se hodilo, kdyby byl přece jenom trochu pohodlnější.
Zmíněný adaptivní podvozek s tužšími pružinami, postavený na obřích dvaadvacítkách, sice ve standardním komfortním režimu citelně změkne, ale na průměrně zvlněné středočeské okresce pořád kope a poskakuje, což se k nátuře luxusního SUV tak úplně nehodí. Osobně bych byl za možnost obětovat větší kus zpětné vazby při sportovní jízdě a posadit celý vůz na vzduchový podvozek. Na okruh stejně nikdo s F-Pacem jezdit nebude, na to jsou úplně jiná auta.
Ta trocha nepohodlí však jenom dotváří onu nekompromisnost bestiálního SUV, jakým F-Pace SVR bezesporu je. V divizi Special Vehicle Operations se rozhodli, že přivedou na svět bláznivé, charakterní a strašlivě silné SUV, což také udělali. Kompresorem přeplňovaný, brutálně silný a zvučný osmiválec je prostě charakter a to se zejména v dnešní době počítá. Podvozek sice působí maličko rozporuplně a chytrá palubní elektronika by zasloužila zrychlit, ale i tak se jedná o naprosto pozoruhodný vůz, nabízející pozoruhodné svezení.
Pro někoho možná dechberoucí, ale v zásadě adekvátní je taky cena. Chcete-li vrcholné provedení modelu F-Pace, připravte si alespoň 2 820 523 Kč bez dalších příplatků.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový vidlicový osmiválec, uložený vpředu podélně |
Zdvihový objem | 4 999 cm3 |
Výkon | 550 koní (405 koní) při 6 250 až 6 500 ot./min. |
Točivý moment | 700 Nm při 3 500 až 5 000 ot./min. |
Plnění | přeplňování kompresorem |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 058 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4 sekundy |
Maximální rychlost | 286 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 12,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 82 litrů |
Kola a pneumatiky | 265/40 ZR22 vpředu, 295/35 ZR22 vzadu |
Rozvor | 2 874 mm |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 762/2 071/1 670 mm |
Objem zavazadelníku | 613 litrů |