Hlavní obsah

Inženýři usínají za volantem při testování autonomních Fordů

Foto: Archiv Garáž.cz

Chcete testovat auta? Nechoďte do automobilek. Tam se teď bude kroužit už jen ve vozech, kde jsou testovací jezdci spíše testovacími pasažéry. Bude tam nuda, ale třeba vás opravdu budou platit za to, že si v práci zdřímnete.

Článek

Situace je kritická, inženýři nám za volantem autonomních vozů usínají. Zkusili jsme přidat alarmy, vibrující volanty i sedačky, ale dělají to pořád. Tak jsme jim tam přidali druhého inženýra na místo spolujezdce, aby se nenudili. A co myslíte? Spí oba! Touhle srdceryvnou PR zprávou se nám snaží Ford vnutit, že jejich autonomní vozy jsou tak bezproblémové, že v nich ani inženýři nemají do čeho píchnout a hromadně padají do kómatu. A že i my už si brzy budeme moci zdřímnout, protože v roce 2025 automobilka představí plně autonomní vůz bez ovládacích prvků.

Foto: Archiv Garáž.cz

Je to dílo zkušeného marketingu, které má vykreslit iluzi spících inženýrů, ale realita je samozřejmě jiná. Dokonce i fordovské kasání se, že budou moci přeskočit Level 3 autonomních vozů a rovnou uvést na trh čtyřku nebo dokonce pětku (plně autonomní vůz bez jakýchkoliv kompromisů), je třeba brát s rezervou, ale pravdou zůstává, že práce testovacího jezdce na polygonu automobilky není o tom, co si průměrný čtenář představuje. Několikrát jsme na návštěvě různých polygonů byly a rozhodně se tam neděje to, co při našich testech. Dynamické testování je pro pár (často i mediálně známých) testovacích jezdců, ale ten zbytek zkouší především odolnost a spolehlivost, takže pořád dokolečka opakuje ty samé úkony - např. jízdu na jedničku rychlostí 10 km/h celý týden dvanáct hodin denně, dvousměnné projíždění mamutích děr na silnici, nebo kroužení po oválu o průměru několika metrů (dopoledne doprava, odpoledne doleva) - při tom se podle některých dá alespoň najíst, nebo si dokonce můžete přečíst knížku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Testování autonomních vozů asi bude dvojnásobná nuda, ale zároveň těžká práce, protože při rutinní činnosti musí mít testovací jezdec neustále oči i uši na pozoru a sledovat jakoukoliv odchylku, ba ji přímo aktivně vyhledávat. A to je na tom ta pravá dřina, která chlapcům od modrého oválu určitě neubyla. Nás spíš děsí jiná část zprávy - v roce 2025 chce Ford na trh uvést auto bez volantu a bez pedálů, tedy autonomní vůz bez možnosti převzetí kontroly řidičem. To je ten pravý soumrak automobilismu pro nadšené řidiče. Doufejme že doby, kdy se svět promění v jedno velké, centrálně řízené MHD, jsou ještě hodně daleko.

Načítám