Článek
Na sociálních sítích nedávno koloval obrázek továrního modelu UAZ Profi ve formě slušivého proskleného karavanu, a aby toho nebylo málo, pár dní na to se na oficiálních kanálech uljanovské automobilky objevila také luxusnější verze se zvedací střechou.
Ačkoli ruský UAZ nesdělil ani přibližné datum odhalení těchto vozů, napověděl, že se uvnitř nástavby má nacházet postel, dobře vybavená kuchyň, toaleta, sprcha a další vymoženosti.
Základ odpovídá užitkovému modelu Profi, který se nabízí se zážehovým 2,7litrovým čtyřválcem o výkonu 150 koní, prodávaným také v úpravě s pohonem na LPG (143 koní). Soudě dle obrázku by mohlo jít o čtyřkolku s redukcí, jelikož sériová varianta 4x2 disponuje výhradně dvojmontáží vzadu. UAZ tvrdí, že vůz bude k dispozici už brzo, jenže…
Jelikož marketingové postupy UAZu už známe, povíme vám, jak se věci mají. Výrobce obvykle s nějakým produktem vystoupí, ukáže jej formou renderu či prototypu a čeká, co na to trh. Pokud se automobil zalíbí, až tehdy začne řešit samotnou produkci či teprve hledat tuningové studio, které daný model vyrobí.
Výsledný produkt se pak mnohdy liší od renderu představeném veřejnosti, protože se během vývoje prostě přijde na to, že něco nejde zhotovit nebo že je to moc drahé. Stačí se podívat na UAZ Patriot World of Tanks nebo na UAZ Hunter Jungle Edition – rozdíly mezi návrhy a reálnými vozidly jsou znatelné. Nevěříte?
My jsme tedy napsali fabriky ohledně obytného Profi a z ní přišla klasická odpověď – nevíme, máme jen render. Náš kolega Sergey Kryn z klubu Uazbuka.ru však vyfotil modelový prototyp, který by měl být hotový už za dva měsíce. Koukněte na fotku níže, jistě uznáte sami, že se realita od renderu (zatím) v lecčem liší a že není tak atraktivní.
Takže zatím nikam nevolejte, nepište. Nikdo o tomto voze nic moc neví. Pokud skutečně dojde k sériové produkci, cesta obytného modelu UAZ Profi do Evropy (včetně Česka) je reálně otevřená. Ptáte se na cenu? Nikdo neví, tipujeme kolem milionu.
Gagarinův obytňák
No ale to není vše. Světlo světa nedávno spatřil rovněž hotový kus projektu UAZ MIR v překvapivě modré úpravě s odkazy na prvního člověka ve vesmíru – Jurije Gagarina. Ještě než začnete žhavit dráty k evropským prodejcům uazů, jde o vozidlo určené primárně pro německý trh, prozatím nedisponuje schválením a evropský cenový odhad je kolem 1,2 milionu korun.
Základy vychází z UAZ 3303, což je v podstatě malý náklaďáček Buchanka. Vůz proto nabídne její osvědčenou techniku, klady i zápory. Postavení na značky je však záležitostí několika dalších měsíců.
Obytný náklaďák
Druhá novinka už není takové sci-fi, jakým je prozatím Profi. Obytný vůz od společnosti Lux Form postavený na bázi modelu Lada VIS 234600 (Lada Niva Cargo) už prošel dílnami českého importéra (AMC) a víme, že schválení je hotové. Papírově však nejde o klasickou obytku, auto totiž spadá do kategorie N1G (nosič výměnných nástaveb), přičemž zadní nástavba je sice obytná, ale výměnná, a proto v ní během jízdy nesmí nikdo sedět. To víte, předpisy…
Ale jinak jde o pěkný, skoro 4,8 metru dlouhý, téměř 1,8 metru široký a takřka 2,8 metru vysoký kompaktní automobil se dvěma místy k sezení a stálým pohonem 4x4.
Uvnitř výměnné nástavby najdete skříně, sklopný stolek, vybavenou kuchyň, rozvod plynu, dřez, nádobu na čistou i špinavou vodu, lednici, postel a koupelnu se sprchou i toaletou. Pro tepelný komfort se dodává rovněž nezávislé topení a o ukládání elektrické energie se stará 12voltová gelová baterie o kapacitě 70 Ah.
Vpředu pak jde o klasickou Ladu VIS 234600 vybavenou jednoduchým benzinovým motorem 1,7 litru (83 koní) a pětirychlostním manuálem. Součástí standardu je taktéž přídavná redukční převodovka a uzávěrka mezinápravového diferenciálu. VIS jde objednat rovněž ve verzi off-road (na snímcích), která se pyšní sadou pro zvýšení světlé výšky a samosvory v obou nápravách, a také se prodává ještě paket přidávající manuální klimatizaci.
Pokud se českých prodejců optáte na dovoz, patrně dostanete základní cenovku atakující hranici 800 tisíc korun s DPH a dodací dobu nejméně půl roku. Můžete mrknout i na německý trh, jenže tam se částka může vyšplhat klidně až na dvojnásobek. Vždycky totiž záleží na tom, jak moc budete nároční.
Bajkal číslo 2
Bystřejší z vás si asi všimli, že se celkové provedení obytné VISy podobá předloni představenému karavanu postavenému na bázi Lady Granty. Ano, je to tak, jde o vůz od stejného výrobce (Lux Form).
Máme pro vás taktéž novinky týkající se evropského modelu UAZ 2206 Bajkal. Český import se rozhodl rozšířit modelovou řadu a pracuje na úplně jinak řešené vestavbě do vozu UAZ 3909 Combi. Nebude to tedy dlouho trvat a bajkaly „Made in Czech“ tady budeme mít dva.
Sami jsme zvědaví, jak se celá situace vyvine. Vzhledem ke globálnímu nedostatku motorizovaných bydlíků se pro mnoho lidí může stát ruská alternativa upravená zlatými českými ručičkami optimálním řešením jejich cestovatelských potřeb.