Článek
„Budiž světlo!“ hlásá Audi. Ingolstadtská automobilka se stala samozvaným poslem světla, protože právě ona v poslední době neustále vylepšuje techniku automobilového osvětlení – LED pro denní svícení poprvé použila vlajková loď A8 (2004), supersport R8 V10 (2007) pak měl jako první full-LED přední světlomety i koncová světla a limitovaná edice R8 LMX poprvé přišla s výkonnými laserovými světlomety (jen o pár dní předběhli BMW i8). První Matrix LED světlomety? Jasně, taky Audi – konkrétně A8 (2013).
Kromě zlepšování viditelnosti ale u Audi také jako první pochopili, že světlo mohou použít jako designový prvek – proto si začali hrát se „světelným podpisem“, zatímco ostatní teprve pročítali encyklopedie a zjišťovali, o co vlastně jde. Dalším logickým krokem byla animace světel při blikání, odemykání/zamykání a dalších činnostech. Nyní Audi přichází s přelomovou novinkou v této oblasti – zadními světly využívajícími digitální technologií OLED.
Organické luminiscenční diody (OLED) nejsou na rozdíl od klasických LED diod bodovým zdrojem světla, takže ve srovnání s nimi (kromě výhody nižší spotřeby) vydávají měkké, rozptýlené (homogenní) světlo, mezery mezi jednotlivými segmenty jsou přitom naprosto minimální. Díky tomu nabízí technologie OLED zcela nové možnosti individualizovaného světelného designu.
Zadní světla nové Q5 jsou rozdělena do tří částí po šesti segmentech a zákazník si už při objednání může vybrat, který ze tří možných světelných podpisů (včetně specifických animací pro „coming home“ a „leaving home“) ponesou. Světlo se pak mění i při zvolení jízdního režimu „dynamic“, případně se zintenzivní, když se nějaký účastník silničního provozu přiblíží zezadu ke stojícímu vozu Q5 na méně než dva metry.
Asi už vás ani nepřekvapí, že LED technika (s novou grafikou) je základem pro přední i zadní světla všech verzí nové Q5, na přání můžete mít vpředu neoslňující Matrix LED světlomety a vzadu právě OLED koncová světla. Tyto prvky utváří image modernizované Q5 spolu s upraveným designem masky Single Frame, předního i zadního nárazníku a bočních lišt prahů. Paletu laků rozšířily dvě nové barvy (zelená District a modrá Ultra) na celkových dvanáct možností, nabídka kol sahá od 17“ až po 21“, na přání se k vozu také dodává paket černých ozdobných prvků. Důležitou novinkou je také příchod sportovněji laděné verze Q5 Sportback se splývavou zádí.
Hlavní novinkou v kabině je infotainment třetí generace, přinášející kromě vyššího výpočetního výkonu především nové možnosti mobilní (bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto) a online konektivity (propracovanější informace o dopravě, fotomapy Google Earth, vzdálený přístup přes mobilní aplikaci, komunikace Car-to-X, digitální asistentka Amazon Alexa a další). Vše běží na dotykovém 10,1palcovém displeji, ovladač MMI proto mohl na středové konzoli udělat místo odkládací schránce. Digitální rozhraní doplňuje 12,3palcový digitální kokpit, který můžete rozšířit o head-up displej.
Nabídka motorů čítá jednu benzinovou (2,0 TFSI s výkonem 265 koní) a tři dieselové jednotky (čtyřválcová 2,0 TDI s výkonem 163 nebo 204 koní, šestiválcová 3,0 TDI s výkonem 286 koní), na vrcholu všeho pak stojí sportovní SQ5 (3,0 TDI doplněný elektrickým kompresorem) o monstrózním výkonu 341 koní a 700 Nm. Všechny verze jsou nabízeny pouze s automatickou dvouspojkovou převodovkou S tronic (pouze SQ5 má klasický měničový automat TipTronic) a kromě základní varianty 35 TDI s pohonem pouze předních kol disponují všechny ostatní verze Q5 pohonem všech kol quattro.
VÍTE, ŽE…
Automobilka Audi letos slaví 40 let od prvního vítězství v rallye posádky Hannu Mikkola – Arne Hertz (Švédská rallye 1981) na voze Audi quattro. Proto k vybraným modelovým řadám (všechny karosářské varianty modelů A4, A5 a A6, také k SUV Q3 a Q5) nabízí pohon všech kol zdarma!
Většina zákazníků bezpochyby sáhne po rozumné verzi 40 TDI quattro S tronic poháněné dvoulitrem, který si oproti předchozí verzi polepšil o 14 koní a k ještě větší úspornosti mu pomáhá 12V mild-hybridní systém – i přestože se z klidu na stovku rozjede za svižných 7,6 sekundy, dosahuje tabulkové spotřeby pouhých 5,3 l/100 km. Kdybyste chtěli spořit ještě víc, nabídku brzy rozšíří hned dva plug-in hybridy.
Silný, tichý a úsporný motor TDI však nejlépe dotváří charakter Q5, která jako by se přímo zrodila k dálkovému cestování. Společně s úžasně pohodlným adaptivním podvozkem dokáže polykat obrovské porce kilometrů na jediný zátah, a přitom zahrnovat posádku klidem, komfortem a pohodou – teď ještě o trochu lépe než dřív.
Modernizace Audi Q5 nepřináší mnoho změn, ale drobnými úpravami prohlubuje její atraktivitu a široké schopnosti. Vůbec také nepochybujeme, že OLED se rychle stanou novým hitem napříč celým automobilovým průmyslem – a pamatujte si, Q5 je měla jako první.
Ceník modernizovaného Audi Q5 začíná na částce 1 279 900 Kč (základní 35 TDI s pohonem pouze předních kol), verzi 40 TDI quattro můžete mít za 1 333 900 Kč. Karosářská varianta Q5 Sportback je nabízena v omezeném počtu variant, avšak s minimálním příplatkem.