Hlavní obsah

Ikonický Volkswagen Brouk slaví 75 let od počátku výroby

Foto: Volkswagen

Na počátku historie jedné z největších automobilových značek a jednoho z největších průmyslových koncernů světa stálo jedno malé, jednoduché a skromné auto, které si miliony lidí oblíbily pro jeho sympatický design, solidní praktičnost, příjemnou jízdu a v neposlední řadě cenovou dostupnost. Letos slavíme 75 let od zrození automobilové legendy.

Článek

Jsou Vánoce, proto taktně ponechme stranou všechny kontroverze okolo jeho vzniku a popřejme klasickému Volkswagenu Brouk všechno nejlepší k jeho 75. narozeninám. Právě 27. prosince roku 1945 se v továrně ve Wolfsburgu rozběhla sériová výroba VW Typu 1 – auta, která pomohlo postavit poválečnou německou ekonomiku na nohy a celé Německo (a spoustu dalších států celého světa) na kola.

Pravda, puntičkáři mohou namítnout, že KdF-Wagen se zrodil již v roce 1938, ale do počátku války vyjelo z bran továrny pouhých 630 kusů. Skutečná velkosériová produkce lidového automobilu začala těsně po prvních Vánocích po ukončení války. O její spuštění se zasloužil britský major Ivan Hirst, který díky své prozíravosti, talentu pro improvizaci a nadšení pro techniku a automobily dokázal v rekordně krátké době přeměnit z velké části zničenou zbrojní továrnu na efektivní výrobní linku chrlící sympaticky kulaté vozítko pro každého.

Foto: Volkswagen

Rozjet výrobu Brouka v poválečném Německu byl vskutku mistrovský kousek

Zajistit ve válkou kompletně zdecimovaném Německu materiálové dodávky, výrobu dílů a kompletní logistiku, k tomu získat dost schopného personálu, zajistit jim ubytování a stravování, to byl skutečný majstrštyk. Díky němu však do konce roku sjelo z linky 55 vozů a od roku 1946 pak každý měsíc zhruba 1 000 dalších – maximum s ohledem na trvající nedostatek surovin, materiálu i personálu. Díky pečlivosti a pracovitosti správců podniku se však dařilo postupně výrobu stabilizovat a její objem navyšovat. Kolem výrobního závodu také vznikla síť dodavatelů, prodejců a servisů, a již v roce 1947 se Typ 1 začal dokonce vyvážet za hranice Německa.

Foto: Volkswagen

O nastartování výroby se postarala britská armáda a rovnou si objednala 20 000 kusů

To byl však teprve začátek úspěšného příběhu – Brouk se totiž postupně začal vyrábět po celém světě (několik továren v Německu, pak také v Belgii, Finsku nebo Irsku, mimo Evropu například v Mexiku, Austrálii, Indonésii, Nigérii nebo Brazílii) a umožnil vznik řady dalších úspěšných modelů a variací (kabriolet, busík, plážová bugina a mnoho dalších). Když z linky v Mexiku sjel v červenci 2003 poslední kus, měl pořadové číslo 21 529 464 a na dlouhou dobu se stal rekordmanem automobilového světa.

Brouk stál za úspěchem celého Volkswagenu – automobilka postupně přišla s dalšími a dalšími úspěšnými modely a nyní patří k těm největším gigantům světového (nejen automobilového) průmyslu. Ale nohama zůstává stále na zemi a pořád vyrábí hlavně auta pro širokou veřejnost – přesně v duchu odkazu původního Brouka.

Načítám