Článek
Přes den ho snadno můžete prohánět po pastvinách nebo dobývat horské vrcholy, večer se jen převléknete z holínek či outdoorového oblečení do společenského smokingu a můžete klidně vyrazit do opery – jen bychom mezi tím ještě doporučili sprchu (pro vás i auto). Žádný jiný vůz nedokáže tak přesvědčivě skloubit dvě zcela odlišné role.
Range Rover Mk. I (1970-1986)
Když vedení Land Roveru přemýšlelo na konci šedesátých o novém modelu, chtěli něco prostornějšího, pohodlnějšího a civilizovanějšího než byl tehdy vyráběný Series II (předchůdce Defenderu) se zemědělskými kořeny a pověstí (i manýry) především pracovního nástroje. V roce 1970 se proto zrodil větší vůz nazvaný prostě Range Rover.
Měl také žebřinový rám jako Land Rover, ale místo listových per už používal vinuté pružiny. Kabina byla zpočátku taky hodně skromná a ryze praktická, abyste ji mohli ostříkat hadicí, postupně však Range Rover získal komfortní prvky jako posilovač řízení, automatickou převodovku, klimatizaci, koberečky na podlahu, polokožená sedadla nebo dřevěné obložení.
To byl oproti Land Roveru obrovský pokrok. Stejně jako kvalita jízdy, která z vás už nechtěla vytřást duši. Pluli jste si po silnici, hověli si v prostorném interiéru a pod kapotou vám brumlal V8 od Roveru, svět byl najednou lepším místem k životu. První Range Rover měl prostě obrovské kouzlo. Také díky hranaté karoserii (nejdříve třídveřové, pětidveřový model přišel až v roce 1981), kterou vývojáři stloukli dost provizorně pro první prototypy, ale jejich návrh byl tak povedený, že Range Roveru zůstala. Právě proto vydržel ve výrobě neuvěřitelných 26 let.
Range Rover Mk. II (1994-2001)
To druhá generace byla v prodeji pouhých sedm let. U LR hodně zapracovali na technice i komfortu posádky – kabina byla daleko kvalitnější a lépe vybavená (jako jedno z prvních aut nabízelo satelitní navigaci za příplatek), jízda výrazně propracovanější a pohodlnější. Ale tak nějak tomu chybělo to správné kouzlo. A hlavně se chystala naprostá revoluce…
Range Rover Mk. III (2001-2012)
Tehdejší majitel, automobilka BMW, nasypal do vývoje třetího Range Roveru miliardu liber, což jsou obrovské peníze i na dnešní poměry, a přihodil techniku ze svého luxusního silničního korábu jménem řada 7. Kvalita jízdy a vybavenosti kabiny poskočila o celý žebřík, špičková technika od BMW (motor 4,4 V8 a automatická převodovka ZF) zajistila mechanickou solidnost a hranatá karoserie působila nečekaně stylově. Range Rover se tak znovu stal králem mezi luxusními off-roady – na celých deset let.
Což byl o to větší úspěch s ohledem na to, že právě tehdy startovala vlna prémiových silničních SUV – Mercedes ML a BMW X5 právě přišly na trh, který Range Rover před třemi dekádami vytvořil. A nesahaly mu ani po paty. Range Rover byl luxusněji vybavený, na silnici plul pohodlněji a v terénu zvládal neskutečné věci, navíc měl daleko větší charisma. U LR si však uvědomili, že roste poptávka po silničních vozech, které jen budí dojem dobrodružnosti, a proto se v roce 2005 zrodil Range Rover Sport, který se hned od svého startu začal skvěle prodávat.
Range Rover Mk. IV (2012)
To však automobilku nepřesvědčilo, aby při vývoji čtvrté generace Range Roveru ustoupili ze svých terénních požadavků – současný model je pořád mimo asfalt až nesmyslně schopný, hravě zdolává pouště, skály nebo hluboké řeky a ani se nezadýchá. Přitom na silnici pluje pohodlně jako ty nejluxusnější limuzíny. Ostatně jeho bohatě vybavená kabina vás bude rozmazlovat naprosto stejně jako ty nejlepší Mercedesy, Audi nebo BMW. Kvalita a nabídka výbavy i materiálů poskočila zase o patro výš, klidně můžete mít verzi s prodlouženým rozvorem, ve které vás bude vozit šofér.
Úspěch Range Roveru otevřel dveře superluxusním SUV jako je Bentley Bentayga nebo Rolls-Royce Cullinan, ale Range Rover hraje i po pěti dekádách ve vlastní lize – na trhu není mnoho aut, která by byla luxusnější, ani takových, která by jezdila pohodlněji. Rozhodně však není žádné takové, jež by dokázalo tyto vlastnosti skloubit s neuvěřitelnou nezastavitelností v terénu. Díky, Range Rovere, a všechno nejlepší do další padesátky!