Článek
Začátek příběhu Lutteralu Comahue se začal psát v r. 1967, kdy se na argentinský trh dostalo kupé IKA Torino. I když ani to nebylo tak zcela argentinské, protože některé komponenty vycházely z AMC Rambleru a motor zase z Jeepu Tornado. Design objednal slavný Juan Manuel Fangio u studia Pininfarina. Přípravu tedy vážně nikdo nepodcenil a odměnou bylo výborné auto, které nebylo marné ani v motorsportu. Většinou si to na domácích tratích rozdávalo s místním Fordem Falcon, ale jednou Torino startovalo i na 24h Nürburgring.
Protože vozů Torino bylo na domácích okruzích tolik, brzy se někteří závodníci snažili získat nějakou výhodu nad konkurencí. Někteří se pomocí laminátu snažili získat převahu s vylepšenou aerodynamikou. Hlavně zadní část byla často tvarována ve stylu fastbacků. Jedním takovým jezdil i jistý „Larry“ a jeho modifikace byla tak úspěšná, že se stal prvním netovárním jezdcem, který vyhrál závod v domácím šampionátu TC. Jeho Torino bylo vybaveno aero doplňky vytvořenými oddělením speciálních karosářských dílů od týmu Lutteral Competition. Toto závodní oddělení patřilo k jednomu z největších dealerství v zemi a vedl jej Juan Carlos Lutteral.
Lutteralova vize Torina byla více než ambiciózní. Se zkušenostmi týmu ze závodů a s tím spojenými úspěchy nakonec pojal myšlenku, že by se jeho auto mohlo nabízet i veřejnosti. Není to vlastně tak zvláštní, úplně stejně vznikly firmy AMG, Shelby, Alpina nebo Brabus. Ekonomice se v té době dařilo dobře a mezi lidmi byla dostatečná kupní síla se zaměřením na automobilový segment. Ovšem import aut ze zahraničí byl přísně omezen a kontrolován, takže nákup domácího auta byl výhodnější. Zrození kupé Lutteral Comahue tak nestálo nic v cestě.
O osudech automobilky se pro server Petrolicious rozpovídal Guillermo Suarez, který v továrně Lutteral tehdy pracoval. Právě s jeho pomocí se povedlo sehnat k nafocení ve městě Tigre i tři modely Comahue. Můžete si tak prohlédnout karoserii typu Fastback z laminátu, která má vzadu dvojici oken – v tom tvaru je jednoznačně rozpoznatelná inspirace tehdejší Corvettou Stingray. Malosériová produkce umožňovala vyrábět každý exemplář dle přání majitele, takže nejspíš žádná dvě kupé nejsou stejná. Na tehdejší dobu šlo o poměrně širokou nabídku individualizace, a to od různých aerodynamických doplňků přes lakování a čalounění až po minibar na palubě.
Lutteral ale vznikal pro závodní účely, a tak nabídka úprav zahrnovala i technické změny. Hlavní technik Pablo Macagno připravil několik balíčků úprav motoru, se kterými se mohl výkon vyšplhat až na 225 koní. Již v té době mělo Comahue mechanické vstřikování paliva nazvané Tecalemit a dokázalo jet až 230 km/h. Uspokojeni ale byli také zákazníci spoléhající raději na karburátory, neboť vybírat si mohli z výrobků firem Holley nebo Weber. Firma nenechala bez povšimnutí ani podvozek a vyvinula vzduchový nazvaný Aerolastique. S ním byla jízda pohodlnější a příjemnější, ačkoliv bylo auto o celých 5 centimentrů níže než originální IKA Torino. Podvozek se aktivoval snadno tlačítkem na palubce.
V 70. letech se změnil i design přední části, která se nově vyráběla z tvrzeného laminátu a lépe odpovídala designovým trendům nové dekády. Evropanům by mohla trochu připomínat Peugeot 504, ale Comahue je starší. Navíc byl nižší profil ještě aerodynamičtější. Objevily se čtyři nové varianty – kombík Safari 175 (číslice udává výkon v koních), Coupe 175, GT 195 a nejsilnější GTA 220. Řada luxusních prvků výbavy byla u Lutteralu standardem, např. klimatizace, interiér čalouněný pravou kůží, ukazatele teploty i tlaku oleje a ozdobné lakování exteriéru. Na tu absolutně nejlepší verzi si museli zákazníci počkat do roku 1977, kdy se objevil model SST-GT (na fotkách je v červené barvě a patří Tino Lutteralovi, synovi zakladatele značky).
Dnes možná nevypadá tak dobře jako v době uvedení. Tehdy musel se svou digitální přístrojovkou a polovičkou volantu působit nesmírně futuristicky. Má i mrkačky, jak se na cool auto sluší. Kufr je také čalouněn kůží a najdete tu i minibar a kožené cestovní tašky. Víko zavazadlového prostoru se díky hydraulice otevírá samo. Na 70. léta šlo o ohromný luxus, čemuž odpovídala i cena dvojnásobně převyšující původní Torino. Ani to ovšem nebylo levné.
Automobilka ukončila svou produkci v roce 1979, kdy se trh otevřel i dovozu aut ze zahraničí. Také ekonomická situace země se poněkud zhoršila a zájem o Lutteraly opadl. Dnes už jsou tak jen pouhou vzpomínkou na zlatou éru argentinského automobilového průmyslu.