Článek
Sny o elektromobilitě a čistější přírodě jsou sice krásné, nicméně i samotné elektromobily mají na ekosystém vliv – jmenujme třeba výrobu baterií a fakt, že stále poměrně velká část světa elektřinu získává „postaru“, tedy z hnědouhelných elektráren. Ovšem vodíková auta alespoň jeden z těchto problémů řeší – jen si onu miniaturní „elektrárnu“ vozíte s sebou a vedlejším produktem „výroby“ elektřiny je jen vodní pára.
Nevýhody? Není jich moc, zato je tu jedna velká – přeprava a skladování vodíku je velmi náročná a nákladná záležitost, proto se do této technologie příliš výrobců zatím nehrne.
Korejský Hyundai však této technologii věří, a kupodivu má na tomto poli i poměrně slušnou expertízu – ve skutečnosti už v roce 2001 začali na vybraných trzích prodávat vodíkový typ Santa Fe FCEV, v letech 2013–2018 se vyráběla vodíková ix35 Fuel Cell s dojezdem skoro 600 km a cestu si nakonec tato technologie našla i do modelu Tucson.
Aby tyto zkušenosti a odbornost mohli Korejci ještě nadále prohloubit, uzavřeli spojenectví s Forze Group Racing – jde o sdružení studentů technických oborů, kteří navrhují a staví vodíková vozidla a také se účastní závodů vodíkových aut. Prvním z plodů této spolupráce je vůz Forze IX, závodní vůz nápadně připomínající prototyp pro vytrvalostní závody. Letos má dojít k prvnímu zátěžovému testování podpůrných systémů a jejich „porozumění si“ s pohonnou jednotkou. V roce 2022 dojde k finálnímu testování systému a vůz by měl být připravený na závody.
Samo o sobě to zní jako docela nudné povídání – jen do doby, než řeč přejde na výkony. Jelikož Forze IX ve svých útrobách vozí ještě palivové články, je na závodní auto poměrně těžký – váží 1 500 kilogramů. Jeho elektromotory však posílají na všechna čtyři kola výkon plných 805 koní, které jej dokáží neslyšně „rozburácet“ až na 300 km/h.
Zkušenosti při výrobě závoďáků tak nechybí ani korejské automobilce, ani studentskému projektu Forze. Když se k tomu přičte také několikaletá zkušenost Hyundaie s vodíkovým pohonem, je jasné, že vodíkový závoďák Forze IX představuje především, a to doslova, investici do budoucna. V horizontu řekněme dvaceti až třiceti by tak v Hyundai mimo jiné i díky tomuto projektu mohli v rukávu držet docela slušný triumf – ale to potvrdí, nebo vyvrátí až čas.