Článek
Vzpomínáte si na evropské začátky jihokorejských automobilek? Na starý kontinent výrobci importovali legrační autíčka s podivnými názvy a velmi proměnlivou kvalitou. Jenže Korejci jsou obecně vzato pilnější a loajálnější než řada ostatních národů, takže to nevzdali a dobývali Evropu dál. Za poslední roky si značka Hyundai vybudovala díky náboru talentovaných Evropanů velmi slušné renomé a začala produkovat kvalitní vozy pro masy.
Není to tak dávno, co Thomas Schemera, vysoce postavený představitel automobilky, prohlásil, že značky Hyundai a Kia bude nutné od sebe oddělit. Kia zůstane dynamická a sportovní, zatímco Hyundai převezme roli smyslnějšího a vyspělejšího lídra. Dnes jeho slova potvrzuje debutující Tucson čtvrté generace.
Designově nejde o žádnou evoluci, nýbrž revoluci. Všechno je jinak. Karoserie oproti předchůdci narostla, chlubí se ostře laděnými hranami a dynamickými proporcemi. Ostatně kdo z vás tvrdil, že koncept Vision T předurčuje vzhled čtvrtého Tucsonu, měl pravdu.
SUV nevzniklo pomocí klasického kreslení nebo skicování, tohle auto pomáhaly malovat digitální geometrické algoritmy. Koukněte se na příď, uvidíte ten nejnápadnější prvek celého vozu. Maska chladiče koreluje s parametrickými diodovými lampami, které mění tvar podle aktivace hlavních světlometů. Z profilu jsou dveře zvýrazněny ostrou boční charakterovou linií, která ladí s hranatými podběhy a obdobně tvarovanými litými koly.
Záď se pyšní trojrozměrnými detaily, parametrickými světlomety, skrytým stěračem pod střešním spojlerem (vůbec poprvé u auta značky Hyundai) a logem Hyundai z leštěného skla, netradičně umístěném nad světelnou linií. K dispozici bude devět laků karoserie, z toho tři z nich zcela nové (stříbrný, šedý a tmavě tyrkysový). Volitelně ještě půjde nechat nabarvit střechu vozu na černo nebo na šedo.
Obrazovka jako z Mercedesu
Také kabina se chlubí větším prostorem a prémiovými měkčenými materiály. Hyundai se zřekl většiny fyzických ovladačů i tlačítek a podobně jako Mercedes-Benz třídy S vyrazil vstříc digitalizaci na obří centrální obrazovce. Přepracování se dočkaly i výdechy ventilace s nepřímým přiváděním vzduchu, které vycházejí ze dveří a navazují na středovou linii palubní desky. Výhodou systému je, že na přání umí distribuovaný vzduch rovnoměrně rozptylovat po kabině, takže v létě nedostanete ledovou nálož od klimatizace přímo do obličeje.
Stejně jako Škodovka, také Hyundai nasadil u Tucsonu s automatem řazení pomocí technologie „shift-by-wire“, kvůli čemuž se vůz dočkal předělané loketní opěrky. Mezi drobné, ale příjemné vychytávky patří například možnost komfortního ovládání sedadla spolujezdce z místa řidiče nebo ztlumení reproduktorů pro pasažéry na zadních sedadlech.
Svěží SUV nabídne 64 barev ambientního osvětlení v 10 intenzitách a tři varianty interiéru – jednobarevný, dvoubarevný nebo paket s tmavě modrozeleným prošíváním. Ve hře je kromě klasického textilu též kožené čalounění.
Podobně jako ostatní novinky značky i Tucson dostal konektivitu Bluelink, takže si auto propojíte s telefonem a můžete jej dálkově kontrolovat, poslat cíl trasy do navigace nebo poslední (kilo)metry dojít pěšky. Aplikace mimo jiné obsahuje diář, který sosá data z kalendáře od Googlu nebo Applu. Samotná navigace pracuje rovněž on-line a zadanou trasu vypočítává server v cloudovém prostředí Bluelinku.
Mimo rychlých reakcí nabídne „navigačka“ také spolehlivější změny trasy, například při náhlé dopravní kolizi na cestě. Samozřejmostí je i bezdrátová konektivita s aplikacemi Apple CarPlay nebo Android Auto a o podmanivý poslech se postará americký audiosystém Krell.
Nehodový pytel pro sociální distanc
Revoluce pokračuje bezpečností. Mezi sedmi airbagy najdete i centrální boční airbag, který v případě bočního nárazu uchrání řidiče i spolujezdce od vzájemného kontaktu. Při aktivaci batožiny se okamžitě zapojuje do akce multikolizní brzda, prvek už několik let známý z vozidel skupiny Volkswagen.
Rozšíření se dočkaly také asistenční funkce. Hlídači vpředu nově řeší i odbočování vlevo. Systémy detekují protijedoucí vozidla, a pokud vyhodnotí riziko kolize, automobil zabrzdí. Téhle funkce se trochu bojíme, přece jen tu a tam máme ve zvyku křižovatky profrčet na poslední chvíli…
Dlouhé cestování bude pohodlnější díky technologii upravující rychlost i trajektorii jízdy na dálnici a adaptivnímu tempomatu, který spolupracuje s on-line satelitní navigací. Tenhle šikula před zatáčkou vozidlo zpomalí a při výjezdu zase dožene nastavenou rychlost. Zcela svobodně si můžete zapnout elektronického kolegu, jenž čte dopravní značky a podle nich reguluje rychlost vozu.
Auto vás také aktivně ohlídá, abyste nezkřížili cestu vozům jedoucím v souběžném pruhu nebo nenabourali do jiného při vycouvání. Když padne noc nebo hustě prší, v konvenčních zrcátkách toho moc neuvidíte. V takových případech se do řidičova slepého úhlu schová snadno i dodávka, nicméně Tucson má řešení pro každé počasí i denní dobu. Stačí zapnout blinkr a dvě širokoúhlé kamery vám na přístrojový štít promítnou dění vzadu.
Parkování se stane zábavou, a to díky panoramatickému zobrazení okolí z ptačí perspektivy a dálkovému ovládání vozidla (dostupné pouze pro hybridy). Pomocí chytrého klíčku si v klidu vyjedete nebo zajedete. Případné maléry během těchto manévrů dokážou odvrátit ultrazvukové senzory, které vozidlo umí samočinně zastavit.
Jde to i bez elektřiny
Ve čtvrté generaci nechybí pohon 4x4, jenž přijíždí v případě hybridů s automatem vylepšen o terénní režimy pro jízdu ve sněhu, blátě a písku. SUV testovali vývojáři po celé Evropě a výsledkem je nasazení elektronicky řízených adaptivních tlumičů, spolupracujících se zvoleným jízdním profilem. Hyundai slibuje také agilnější řízení, a to díky elektrickému posilovači namontovanému na hřebenové tyči a novému převodovému ústrojí.
V portfoliu motorizací převládají elektrifikované jednotky (48voltový mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid), nicméně auto půjde koupit také v tradičním benzinovým nebo naftovým čtyřválcem. V rámci převodovek se dočkáte šestirychlostního inteligentního manuálu, který umožňuje jízdu setrvačností, klasického šestikvaltu a šestirychlostního (verze HEV) nebo sedmirychlostního automatu.
Samotná plug-in hybridní verze dorazí až příští rok, ovšem nabídne přeplňovanou zážehovou šestnáctistovku a celkový výkon 265 koní.
První tucsony se v evropských showroomech ukážou na konci letošního roku. V roce 2021 dorazí zmíněný plug-in hybrid a sportovně střižený výbavový stupeň N Line.
Od představení první generace Tucsonu se na světě prodalo přes sedm milionů kusů, z toho 1,4 milionu bylo předáno v Evropě. Jde tedy o globálně nejprodávanější SUV značky. Revolucionář se bude vyrábět v několika závodech po celém světě, nicméně evropskou produkci opět zaštítí fabrika Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích.
Nám se nový vzhled a provedení líbí, jen se trochu bojíme, aby povýšení Tucsonu do role premianta neznamenalo i skokové navýšení ceny. Momentálně auto koupíte od 450 tisíc korun, nicméně zdali automobilka zdraží a případně o kolik, to prozradí následující týdny.