Hlavní obsah

Hyundai Tucson – Velký skok kupředu

Foto: Hyundai

Čtvrtá generace modelu Tucson je pro automobilku Hyundai doslova zlomová – kdysi vysmívaný korejský začátečník překonal těžké období učení se a dohánění zkušenější konkurence a nyní ji chce předehnat a začít diktovat tempo. Prvním modelem nové vlny má být právě čerstvá novinka Tucson a nejvyšší ambice jsou z něj cítit na sto honů. A vidět jsou hned na první pohled.

Článek

Pohleďte a žasněte! Tucson se zrodil z odvážného konceptu Vision T, který Hyundai ukázal minulý podzim a který vypadal přesně jako „takový ten koncept, který stejně nikdy nevyrobí“. A ejhle, za pouhý rok už je na silnici v prakticky nezměněné podobě – od diodových světel připomínajících andělská křídla zapuštěných do čelní masky přes lámané plochy na bocích a svažující se chromovanou linku siluety střechy až po zakousnuté tesáky zadních světel spojených světelným pruhem přes celou šířku zádi nebo stěrač zadního okna elegantně ukrytý pod spojlerem.

Foto: Hyundai

Tucson si s jiným autem rozhodně nespletete

Vypadá dynamicky, stylově, sebevědomě. Dost výrazně, abyste si ho všimli, ale není samoúčelně přehnaný, aby záměrně provokoval (jako to dělá třeba Lexus nebo nová BMW). Sálá z něj sebevědomí, dynamičnost a kvalita, a ať se vám líbí nebo ne, nemůžete mu upřít, že je na pohled fascinující. A nejspíš byste si netipli, že by takové auto mohlo mít na čumáku znak Hyundai.

Představit nový designový směr právě na SUV je v dnešní době plné zákazníků lačných po zvýšených autech skvělý tah. Ostatně korejská automobilka má v této oblasti překvapivě dlouhou tradici – na kartu kompaktního SUV (segment C-SUV) vsadila už v dobách, kdy zavedené evropské značky teprve zjišťovaly, o co vlastně jde. První Tucson přišel (spolu s modelem Kia Sportage) již v roce 2004 jako jednoduché a poctivé robustní auto se skvělým poměrem ceny a hodnoty. Není divu, že si ho lidé zamilovali a od té doby se ho prodalo již přes 7 milionů kusů napříč třemi generacemi, z nichž každá byla na pomyslném žebříčku o pár příček výš než ta předchozí. Nyní je to však skok o celý jeden žebřík.

Foto: Hyundai

Čtyři generace modelu Tucson (ačkoliv ta druhá se u nás prodávala pod názvem ix35). Všimněte si neobvykle krátkého produktového životního cyklu. Schválně, co nás asi čeká za dalších pět let...?

Česká stopa

Tucson se začal v tuzemských Nošovicích vyrábět již v roce 2011 ve své druhé generaci a rychle se stal tahákem celé tamní produkce – dnes tvoří až 70 % celkové kapacity a ročně se tu vyrobí 280 tisíc kusů. Nejnovější čtvrtou generaci pomáhali specialisté z Nošovic ale také vyvíjet a testovat, jezdili s ní po celé Evropě, křižovali republikou a její terénní schopnosti prověřovali na polygonu kopřivnické Tatry. Výroba samotná začala již v říjnu 2020.

Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Český vliv na nový Tucson byl překvapivě výrazný

Pokud vás o tom nepřesvědčil vnější design, tak vás zaručeně dostane kabina – její design je parádně sladěný s architekturou (všimněte si linky difuzních ventilačních otvorů přes celou šířku palubní desky, všimněte si níže ukotveného 10,25“ digitálního kokpitu, všimněte si integrovaného 10,25“ displeje infotainmentu, který netrčí do prostoru, jak je dnes v módě) a použité materiály jsou na špičkové úrovni, která jiným automobilkám vymýšlejícím stále rafinovanější úsporná opatření dá velký námět k zamyšlení. Volant je radost svírat v dlaních, tlačítka je potěšení mačkat a páček pod volantem s „broušenými“ koncovými segmenty je slast se dotýkat – tady vážně nikdo nic neošidil.

Foto: Hyundai

Kabina je ve srovnání s minulým Tucsonem (a vlastně i s většinou konkurence v tomto segmentu) v úplně jiné lize

Ruku v ruce s tím jde také povedený infotainment, hlavní komunikační rozhraní s autem, který vám při používání nehází klacky pod nohy. Pochopitelně také nabízí širokou online (získávání dat o dopravě, o počasí atd., vypočítávání trasy přes cloud, vzdálený přístup přes mobilní aplikaci) a mobilní konektivitu (bezdrátové nabíjení, které má vyšší výkon i vlastní chlazení proti přehřívání; bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto – pouze pro 8“ infotainment), přesně jak dnešní zákazník očekává (jen škoda, že tu chybí head-up displej).

Technologický pokrok je znát také v oblasti bezpečnosti – adaptivní tempomat nově využívá GPS data, aby rychlost přizpůsobil skutečné trase, systém nouzového brzdění dokáže zabránit nehodě s protijedoucím autem při odbočování vlevo a monitorování mrtvých úhlů zobrazuje na displej digitální kokpit pohled ze zpětné kamery na stranu, kam blikáte. Zkušeným řidičům to dodá jistotu a těm, co ignorují zrcátka, to snad pomůže získat aspoň nějaký přehled o situaci za vozem. Další novinkou vídanou zatím pouze u vyšších tříd vozů je vzdálené ovládání vozu klíčem – na dálku tak můžete buď zaparkovat do těsné mezery, nebo z ní naopak vyparkovat, abyste si usnadnili vystupování/nastupování. Tato vychytávka je však dostupná pouze u hybridní verze Tucsonu.

Foto: Hyundai

Tucson zvládá řezat zatáčky, po rovinkách pohodlně pluje

Když už jsme tak u toho, hybrid kombinuje přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,6 T-GDI s elektromotorem a nabízí celkový výkon 230 koní při reálné spotřebě kolem 6 l/100 km. Ještě větší úspory dosáhnete s plug-in hybridní verzí, která se stejnou technikou a baterií o kapacitě 13,8 kWh slibuje ještě vyšší výkon (269 koní), dlouhý elektrický dojezd (až 50 km) a rychlé dobíjení (AC až 7,2 kW). Ta však dorazí až v první čtvrtině příštího roku a společně s ní se představí i sportovněji laděná verze N Line.

Foto: Hyundai

Hybrid nabídne nejvyšší výkon z celé řady Tucson. Tedy než ho na začátku příštího roku překoná ještě silnější plug-in varianta

Většina zákazníků tak bude pravděpodobně vybírat z benzinového motoru 1,6 T-GDI (150 nebo 180 koní) a turbodieselu 1,6 CRDi (115 nebo 136 koní), které jsou dostupné v různých variantách s 6stupňovou manuální nebo 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou, s pohonem předních nebo všech čtyř kol, s 48V mild-hybridním ústrojím nebo bez něj.

Rozhodně tedy je z čeho vybírat, a podle prvních dojmů se zdá, že snad ani nemůžete sáhnout vedle – úsporný diesel je sázka na jistotu, je silný a kultivovaný a umí jezdit za 6–7 litrů, výkonný benzin pak přináší tišší projev a větší chuť k vytáčení a řekne si jen o litr víc než diesel. Hybrid kombinuje to nejlepší z obou a má potenciál pro velké úspory především v městském provozu, kde jeho sehraný tým dvou pohonů exceluje.

Ať už sáhnete po jakékoliv variantě, Hyundai Tucson působí jako velmi dospělé a vytříbené auto, které si snadno poradí se všemi nástrahami silnice (ať už díky pohonu všech kol nebo novým adaptivním tlumičům) a velmi příjemně a nenáročně se řídí, takže vás pohodlně a bezpečně doveze do cíle, ať je jakkoliv daleko. Přitom je ještě prostornější než předchůdce, je také vybavenější, propracovanější a bezpečnější, digitalizovanější a konektivnější. Hlavně vám ale dá pocit výjimečnosti díky nevšednímu vzhledu a kabině zaměřené na komfort. Tohle už prostě není auto, které si pořídíte jen proto, že jde o rozumnou volbu – nového Tucsona budete CHTÍT!

Ceník nového Tucsonu začíná na částce 529 990 Kč, což odpovídá vyšší kvalitě a výbavě celého auta. Rozumně vybavené auto pořídíte v rozmezí mezi 600 a 800 tisíci (podle zvoleného pohonu a vaší náročnosti). Jeden šťastlivec, který si vůz objedná do 31. 12. 2020, ho může také vyhrát.

Načítám