Článek
Hyundai se při návrhu nové generace svého oblíbeného SUV pěkně odvázal – designéři i technici evidentně dostali volnou ruku, aby předvedli, co umí. Co se vzhledu týče, můžete jejich snahy posoudit sami, ale o použité moderní technice si zasloužíte více informací, které vám rádi zprostředkujeme. Je to totiž vážně zajímavé téma!
Spousta věcí, které už znáte, ale i unikátní prvky
Při pohledu do kabiny vás určitě upoutá dvojice displejů – jeden je tu jako přístrojový panel s úhlopříčkou 10,25 palců, druhý stejně velký dotykový slouží jako infotainment. Přístrojový štít je přehledný a má povedenou grafiku, která se přizpůsobuje zvolenému jízdnímu režimu, ale je trochu škoda animovat analogové přístroje, když jsou možnosti digitálního zobrazení daleko širší. Také tu trochu chybí průhledový displej přímo v zorném poli řidiče.
Infotainment nejnovější generace nabízí spoustu sofistikovaných, i prostě jenom šikovných funkcí – třeba „spací“ režim pro pasažéry na zadních sedadlech. Ten jedním stiskem ztlumí zvuk audia, navigace a všech dalších systémů a přesměruje jej pouze na přední sedadla. Dále je tu třeba vzdálený přístup mobilní aplikací, který umožňuje vyhřát si auto před nasednutím v zimě. Akorát škoda, že některé nabídky (jako třeba výběr ze seznamu rádiových stanic) nejsou o trochu přehlednější. Řadu majitelů však potěší, že klimatizace má stále svůj vlastní panel, ačkoliv jeho „tlačítka“ jsou jen dotyková.
Žádné moderní auto by se také neobešlo bez sofistikovaných jízdních asistentů. Nový Tucson může nabídnout nouzové brzdění, adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruhu, nouzové brždění, čtení dopravních značek nebo automatická jízdní světla. Většina těchto prvků se už však dnes stala i v této třídě standardem.
Horkou novinkou (pro evropské modely Hyundai/Kia) je však zobrazování pohledu zpětné kamery při odbočování nebo změně jízdního pruhu. Zní to složitě? Zkrátka když zapnete blinkr třeba vpravo, zobrazí se na přístrojovém panelu obraz zpětné kamery pod pravým zrcátkem, které zobrazuje situaci za vámi. Není to náhrada zpětného zrcátka, ale protože má lepší úhel výhledu bez mrtvého úhlu, může vám její obraz posloužit na doplnění přehledu o situaci kolem vozu (akorát za deště nebo v noci je výhled omezený). Je to tak intuitivní, že si na to brzy zvyknete a budete se divit, proč to nemají všechna auta…
Další specialitou, kterou jste zatím mohli vidět jen u luxusních BMW, je ovládání vozu na klíči. Kromě klasických funkcí odemknutí/zamknutí vozu a otevření kufru na něm jsou ještě další tři tlačítka – jedno pro nastartování motoru a další dvě pro pohyb vpřed či vzad. Díky tomu můžete vůz zaparkovat do těsných prostor (pouze rovně, ale ve spolupráci s parkovacími senzory, abyste do ničeho nenarazili), kde by se těžko vystupovalo či nastupovalo. Případně – a to bude asi častější způsob použití – s ním můžete machrovat před kamarády.
Jak se jezdí s benzinovým hybridem
Poslední specialitou nového Tucsonu je hybridní pohon (elektřina se dobíjí pouze jízdou), který doplňuje konvenční spalovací jednotky (i ty mohou být na přání doplněné mild-hybridním ústrojím). Na rozdíl od jiných hybridů v této třídě, které byly vyvinuty čistě kvůli ekonomičnosti jízdy a v provozu tak platí spíše za loudy (Mluvíme o vás, RAV4 a CR-V!), se hybridní Tucson může pochlubit výkonem solidních 230 koní (podle zvolené varianty roztáčející pouze přední, nebo všechna čtyři kola) a odpovídající svižnou dynamikou. Základem hybridního Tucsonu je benzinový čtyřválec 1.6 T-GDI, kombinovaný se synchronním elektromotorem a LiPol baterií.
Díky podpoře elektřiny, na kterou se můžete ploužit městem nebo plachtit přes obce či po okreskách, bude Tucson HEV vyžadovat pouze 6–7 litrů benzinu každých 100 kilometrů – tedy podobně jako běžný diesel. Pokud chcete jezdit ještě úsporněji a můžete nabíjet doma či v práci, počkejte si ještě pár měsíců na plug-in hybridní variantu, která nabídne výkon 265 koní a čistě elektrický dojezd kolem 50 km.
Jak se jezdí s naftovým mild-hybridem
A vedle hybridu jsme vyzkoušeli i poněkud „přízemnější“ verzi s dieselem 1.6 CRDi, konkrétně tu výkonnější o výkonu 136 koní, spojenou s mild-hybridem. Zde je elektrická výpomoc poněkud strožejší – řeč je o startér-generátoru o napětí 48V, který jednak do jisté míry nahrazuje startér, jednak umožňuje, aby vůz i ve vyšších rychlostech vypnul motor při zpomalování. Jeho hlavní činnost ale spočívá v přidané síle během akcelerace, což ulehčuje práci vznětového čtyřválce a šetří naftu.
Masivní zátah, který umí dohromady vytvořit silný benzinový motor a elektromotor, ovšem od výrazně slabšího mild-hybridu nečekejte, stejně jako nečekejte jízdu čistě na elektřinu – pro každé otočení koly musí být u mild-hybridu nastartován hlavní motor, a jízda se tak nijak neliší od kteréhokoliv jiného SUV se slabším dieselem (136 koní a 320 Nm je dostačujících, ale nijak převratných) a automatem.
Oproti „plnotučnému“ hybridu navíc s dieselem pár deci ušetříte. Spotřeba se poměrně běžně dostává pod hranici 6 litrů na sto, teprve po městě se potom přiblížíte sedmi, což jsou příjemné hodnoty.
Ať už zvolíte Tucson hybridní, dieselový nebo jakýkoliv jiný (výběr motorizací je skutečně pozoruhodně obsáhlý a variabilní), základní hodnoty zůstanou. Vždy dostanete designově vážně hezké, promyšlené, pohodlné a praktické auto, které se vám bude příjemně řídit a vejdete se do něj i s rodinou. Vážně bychom se nebáli říci, že v segmentu kompaktních SUV je Tucson momentálně mezi tím nejlepším, co jde na trhu sehnat.
Ceník Tucsona začíná aktuálně částkou 529 990 korun. Za tu ale dostanete základní výbavu Start, takže na většinu technologických vychytávek si musíte nechat zajít chuť. Pro moderní technologie musíte připlatit alespoň za výbavový stupeň Comfort, který začíná na 589 990 korunách. Oba testované motory, tedy 1.6 CRDi Mild-Hybrid s automatem a 1.6 T-HDI Hybrid, se pak cenově liší o pouhých 10 000 korun – stojí 749 990, respektive 759 990 korun. A tady bychom s ohledem na cenu, výkon a malý rozdíl ve spotřebě brali raději ten Hybrid.
Technické údaje | 1.6 T-GDI Hybrid | 1.6 CRDi Mild-Hybrid |
---|---|---|
Motor | zážehový řadový čtyřválec, čtyři ventily na válec, uložený vpředu napříč + synchronní elektromotor | vznětový řadový čtyřválec, čtyři ventily na válec, uložený vpředu napříč + 48V mild-hybrid |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 | 1 598 cm3 |
Výkon | celkem 230 koní (169 kW) | 136 koní (100 kW) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 265 Nm benzinový motor; 265 Nm elektromotor | 320 Nm při 2 000–2 250 ot./min. |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem | |
Převodovka | šestistupňová automatická převodovka | sedmistupňová dvouspojková převodovka |
Pohon | všech kol s mezinápravovou spojkou | |
Pohotovostní hmotnost | 1 755 kilogram | 1 729 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,3 sekundy | 11,6 sekundy |
Maximální rychlost | 193 km/h | 180 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 6,7 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 52 litrů | 54 litrů |
Kola a pneumatiky | 235/50 R19 | |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 500/1 865/1 650 mm | |
Rozvor | 2 680 milimetrů | |
Objem zavazadlového prostoru | 616 litrů | 546 litrů |