Článek
Odpověď je prostá – docela normálně. MHEV totiž v zásadě nic tak převratného není. Dieselový motor má na pomoc posílený startér-generátor s výkonem 16 koní, který při každém povolení plynu generuje energii skladovanou v malé baterii (kapacita 0,44 kWh), a tu pak spotřebovává při akceleraci, kdy generátor pomáhá s pohonem kol a ulehčuje tak práci motoru.
Dalším specifikem mild-hybridu je rozsáhlejší funkce klasického stop-startu. Spalovací motor totiž utichne už při rychlosti 30 km/h, ne až při naprostém zastavení. Přitom vám dál funguje posilovač řízení i brzd, klimatizace a další palubní spotřebiče – kvůli tomu má silnější 48V elektrický rozvod. Za volantem si tedy vlastně zásadnějších rozdílů nevšimnete, Tucson MHEV jezdí stejně jako jakýkoliv jiný – diesel tiše klape a táhne, jak byste od něj čekali, a sedmistupňový dvouspojkový automat řadí většinu času zcela neznatelně.
Pokud si všimnete nějakého rozdílu, tak snad jen delších období ticha při dojíždění k semaforům a stání u nich. A pokud jste vnímavější řidiči, možná ještě zaregistrujete výraznější decelerační efekt po puštění plynu, to je ale asi tak jediný rozdíl oproti běžným motorizacím. Baterie pro MHEV pohon taky ukousla ukousla 54 litrů objemu ukrytých pod podlážkou (i tak vám zbude solidních 459 litrů).
Hlavní rozdíl byste měli zaznamenat u pumpy, protože Hyundai slibuje nižší spotřebu. Jenže papírově jen o 7 %, což v reálu znamená, že nebudete jezdit za 7,5 litru, ale jen za 7. Víc ušetříte, když sundáte tu cihlu z plynu a začnete víc pilovat své řidičské umění v oblasti plynulosti jízdy. Rozhodně je to levnější řešení než zaplatit těch 20 tisíc navíc, o které si Hyundai za MHEV pohon řekne.
Daleko lépe uděláte, když ty peníze vrazíte do výbavy, protože u Tucsonu je hodně z čeho vybírat. Osmipalcový dotykový infotainment s navigací, indukční nabíjení telefonu, 360Wattové audio Krell se subwooferem, kožená sedadla s vyhříváním i odvětráváním nebo panoramatické střešní okno, o dlouhém zástupu jízdních asistentů (360° kamerový systém, adaptivní tempomat a udržování jízdy v pruhu a mnoho dalších) ani nemluvě – v Tucsonu vám vážně nebude nic chybět.
Snad jen charakter. Tucson se totiž úspěšně zařadil do dlouhé řady SUV, které odvádějí svou práci dobře, ale bez známky zápalu pro věc nebo jakkoliv výrazné osobnosti. Pokud jste ale typický zákazník SUV, nejspíš vám to nebude vadit, protože dostanete celkově povedené auto. Bezpečné, pohodlné, dostatečně prostorné, kvalitně zpracované a promyšlené (až na nekryté prahy, o které si při vystupování ušpiníte kalhoty) rodinné SUV s rozumnou cenovkou, které bude oddaně sloužit a nebude vás ničím štvát. Hyundai Tucson je prostě dobré auto. I bez hybridu.
Základní cena Tucsonu činí 449 900 Kč, za které dostanete atmosférický 1,6 GDi s manuálem a pohonem předních kol. Za rozumně vybavené auto pak dáte cca 600 tisíc, ale když si budete vymýšlet, tak i výrazně víc. Můžete také sáhnout po akční výbavě IceBreaker s finančním zvýhodněním 70 tisíc korun, která nabídne litá kola, dvouzónovou klimatizaci, 7palcový infotainment, bezklíčový přístup a startování a zimní paket s vyhříváním volantu a předních sedadel (a kupou dalších šikovných prvků).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1598 cm3 |
Výkon | 100 kW (136 k) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 320 Nm při 2 000 - 2 250 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 700 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 12,0 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 58 l |
Kola a pneumatiky | 225/60 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 480/1 850/1 655 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 513 l |