Hlavní obsah

Hyundai Santa Fe – koukejte, jsem prémiovka!

Foto: Jakub Deml

Když sedíte v opravdu velkém a tak nějak „pořádném“ SUV, vnímáte jistý charakteristický projev. Je to o způsobu, jakým se velká SUV pohybují po silnici. Ten dojem z majestátního korábu, který odfiltruje svou posádku od okolního dění a ukolébá ji ve svém komfortním interiéru. Přesně takhle funguje třeba velký Range Rover nebo vyšší třídy SUV od Mercedesu, ale překvapivě i nový Hyundai Santa Fe.

Článek

Přirovnávat Santa Fe k nejvyšším patrům prémiovky? A nevypadá náhodou pořád až moc asijsky?

V tom je právě ten fór – nevypadá. Nové Santa Fe se totiž definitivně zbavilo svých okrasných „kudrlinek“ a přešlo na robustní minimalistický design plný rovných a svalnatých linií. Oddělená světla vpředu nevypadají špatně a navíc tu nechybí ani gigantická mříž chladiče s hezkou strukturou, která je dnes brána jako jakási povinnost pro prémiové modely. Za mě tedy rozhodně v pořádku. Santa Fe působí majestátně a robustně, přitom ale není na pohled otylé či zavalité.

Foto: Jakub Deml

Boční linie je masivní a prakticky nic nevypovídá o tom, že se jedná o auto korejské značky

Co ovšem interiér? Není to „plasťáček“?

Když jsem Santa Fe poslední generace viděl poprvé naživo – a bylo to až při přebírání do týdenního testu – líbilo se mi. Když jsem do něj potom poprvé usedl, líbilo se mi ještě víc. Hyundai se v tomhle ohledu ohromně posunul a interiér je nejen kvalitní a dobře poskládaný, ale v mnoha ohledech i celkem nápaditý. Dost se mi líbily třeba dřevěné dekory v palubní desce a dveřích nebo šedá stropnice z netradičního a na dotek příjemného materiálu.

Mimoto je interiér vychytaný i po stránce ergonomie, technologií a prostornosti. Vše je na svém místě a dnes už je potřeba pochválit nový vůz i za zdánlivé drobnosti, jako třeba za klimatizaci s klasickými fyzickými tlačítky a točítky. Dotykový displej je tu ovšem také a trčí z vrchní části palubní desky. Ovládání multimédií a navigace je poměrně intuitivní a svižné, byť samozřejmě nenabídne tak krásnou grafiku a tak pokročilé funkce jako v případě dražších prémiových konkurentů. Druhý displej se pak nachází v prostřední části budíků, kde vyobrazuje rychlost a údaje palubního počítače, a do třetice nechybí ani head-up displej s promítáním na čelní sklo.

Foto: Jakub Deml

V interiéru se snoubí prostornost, dobrá ergonomie a taky zajímavá volba materiálů

Už jsem naťukl prostornost a taky ta je vskutku na výši. Zadní pasažéři na nastavitelných sedadlech mají hromadu místa na nohy i hlavu a do kufru se vejde v základu 625 litrů. Tedy alespoň pokud si nepřiplatíte za třetí řadu míst. Sedmimístné provedení logicky nemá prostor pod podlážkou kufru a vejde se do něj tím pádem jenom 547 litrů.

Teď ale to důležité – jízda…

Jak už jsem řekl, i nové Santa Fe vytváří ten dojem, který běžně zprostředkovávají velká SUV prémiového segmentu, a to i přesto, že mu řada prvků chybí. Pod kapotou najdeme výhradně čtyřválcové motory, takže lehkost a nenucenost víceválcových turbodieselů není na pořadu dne. Stejně tak se o odpružení kol starají klasické vinuté pružiny namísto pneumatických měchů, nicméně tlumiče už jsou adaptivní, nastavitelné podle jízdního režimu do komfortního a sportovního módu. Předem však předesílám, že sportovní režim je tady tak trochu do počtu – sportovním autem totiž Santa Fe skutečně není.

Foto: Jakub Deml

Než na zakroucenou okresku, tak snad raději do terénu

Santa Fe je totiž autem komfortním – a to opravdu velmi komfortním. Ať už rozbitou okresku nebo ještě rozbitější město filtruje podvozek tiše a s grácií. Dokonce i větší nerovnosti se kabinou nesou jen ve formě tlumených otřesů a celkově je okolní dění výrazně odfiltrováno, což je přesně to, co majitelé v rámci dané kategorie požadují. A když by někdo náhodou chtěl spěchat a řezat zatáčky nebo dálniční sjezdy, možnost by tu pořád byla. Santa Fe je sice i ve zmiňovaném sportovním módu pořád spíše pohodlné, ale určitou obratnost mu nelze upřít. O zábavě za jeho volantem nicméně nemůže být příliš řeč, v tomto ohledu zůstává velké SUV pořád značně odtažité.

Navíc se čtyřválcem to asi nebude žádná střela, co?

Je pravda, že větší šestiválec – byť je jeho zástavba do koncepce s motorem vpředu napříč asi nereálná – by Santa Fe dodal na šmrncu. Ani se vznětovým čtyřválcem 2.2 CRDi, jehož výkon činí pěkných 197 koní, to ovšem vůbec není špatné. Velký podíl tady má výborně odladěná osmistupňová automatická převodovka, která hladce řadí a chová se inteligentně.

Foto: Jakub Deml

Šestiválec by se v Santa Fe neztratil, ale i čtyřválec je v pořádku

Motor je příjemně odhlučněn, a když na to přijde, dokáže i zatáhnout. Všech 440 Nm točivého momentu nabídne ještě před dosažením 2 000 otáček a následuje hutné střední pásmo, než ve 4 000 otáčkách motor poleví. Z nuly na sto akceleruje nejvýkonnější Santa Fe s automatem a pohonem všech kol za 9,4 sekundy, což sice není nijak extrémně rychlé, ale na druhou stranu ani pomalé. Dokonce i nějaké to svižnější okreskové předjetí absolvujete bez větších problémů.

Spotřebou se potom čtyřválec řadí do klasického průměru. Po městě počítejte s hodnotami lehce přes osm litrů na sto, mimo město se potom dá docela bez problému dostat až k sedmi. Velkou výhodou je tady poctivě velká nádrž na 71 litrů, takže absolvovat třeba 800 kilometrů na zátah není problém.

Nezní to vůbec špatně!

Musím říct, že mě nová generace Santa Fe hodně příjemně překvapila. I když se pořád jedná o SUV neprémiového segmentu, je tady spousta věcí, jimiž korejská vlajková loď přesahuje do ringu výrazně dražších aut. Třeba interiér lze hodnotit opravdu na výbornou, stejně jako celkové nastavení podvozku, vyvolávajícího onen dojem „pojízdného gauče“, vyžadovaný zákazníky. A jakkoliv by šestiválec do auta tohoto ražení náramně pasoval, tak ani čtyřválcový diesel nefunguje ani trochu špatně.

Co na to cena? V současnou chvíli má ceník Santa Fe pouze dvě položky – můžete mít méně vybavenou specifikaci Style Succes s motorem 2.0 CRDi a manuálem za 1 054 990 korun, nebo testovanou vyšší specifikaci Premium Luxury s 2.2 CRDi a automatem za 1 269 990 korun. A ačkoliv se možná zdá tato cena hodně nastřelená, je potřeba brát v potaz, že za tuto částku je výbava naprosto kompletní. Dostanete tak veškeré jízdní asistenty, head-up displej, vyhřívaná i ventilovaná kožená sedadla, navigaci, třízónovou klimatizaci – zkrátka vše. Jediné příplatky jsou za metalický lak (19 900) a případně za třetí řadu sedadel (20 000).

Technické údaje
Motorvznětový řadový čtyřválec, 4 ventily na válec, uložený vpředu napříč
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem2 199 cm3
Výkon197 koní (147 kW) při 3 800 ot./min.
Točivý moment440 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonvšech kol s mezinápravovou spojkou
Pohotovostní hmotnost2 020 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h9,4 sekundy
Maximální rychlost203 km/h
Spotřeba (kombinace)8,1 litrů na 100 kilometrů
Kola a pneumatiky235/55 R19
Objem palivové nádrže71 litrů
Rozvor2 765 mm
Rozměry (délka/šířka/výška)4 770/1 890/1 680 mm
Související témata:
Načítám