Článek
Představa, že se budou na vrátnici potkávat kmenoví zaměstnanci automobilky s roboty, které můžeme znát ze série o terminátorech, zůstává stále čirou fantazií. Přesto je zřejmé, že jihokorejský výrobce Hyundai Motors Group, pod který patří i automobilka Hyundai Motor Company, ve spojení umělé inteligence a techniky věří. Před několika dny oznámil, že od japonské SoftBank kupuje 80 % americké společnosti Boston Dynamics, která se proslavila právě výrobou humanoidních strojů.
Boston Dynamics si SoftBank cení na 1,1 miliardy dolarů, za čtyři pětiny výrobce sídlícího v americkém Massachusetts tak Hyundai zaplatí 880 milionů dolarů (19 miliard korun). V cestě konečnému schválení obřího kontraktu nyní stojí regulátoři, pokud ti obchod povolí, americká společnost potřetí za 4 roky změní majitele. Od roku 2013 do roku 2017, tedy než ji odkoupila SoftBank, patřila firma pod Google.
Redakce Garáž.cz oslovila také zastoupení Hyundai Motor Manufacturing Czech s dotazem, jak se může fúze promítnout do tuzemské výroby. Podle mluvčího nošovické továrny Petra Michníka je ale již nyní automatizace ve slezské fabrice na vysoké úrovni, ať už jde o autonomní přepravní systémy, automatizované sklady či téměř pět set robotů, kteří se na výrobě podílejí ve všech jejích fázích. „Na další aplikaci nejmodernějších technologií ovšem neustále pracujeme a těšíme se, že při tom budeme moci nově využít spojení špičkového know-how Hyundai a Boston Dynamics.”
Roboti nosí nemocné i munici
Nová akvizice koncernu Hyundai prokazuje svůj přínos nejen pro budoucnost, ale už pro současnost. Boston Dynamics se chlubí tím, že jeho výrobky pomáhaly v Bostonu přesouvat nakažené koronavirem, na Novém Zélandu shánět ovce, v Singapuru připomínat lidem, že nedodržují bezpečné rozestupy. Firma však kromě civilních aplikací pracuje i na vojenských projektech. Na samém začátku byl čtyřnohý BigDog navržený jako mula pro přenos zásob a munice v místech, kam nemohly terénní automobily. Projekt nedošel dál než do fáze prototypu kvůli hlučnému pohonu motorem pro RC letadla, ale položil základy pro další vývoj modernějších typů LS3 a Wildcat.
Podívejte se, co stroje od Boston Dynamics dokáží:
Massachusettský výrobce spolupracuje s americkou organizací DARPA (agentura pro výzkum pokročilých obranných systému) a Námořní pěchotou Spojených států amerických hned v několika oblastech. Když v roce 2013 Google firmu kupoval, BBC nazvala Boston Dynamics „výrobcem vojenských robotů“. Není náhodou, že si populární seriál Black Mirror vybral v epizodě Metalhead (ve které se mihne i Škoda Octavia Kombi) jako postavu vražedného robota stroj až příliš připomínající model Spot právě od americké firmy.
Autonomní vozy i chytré sklady
Koncernu Hyundai ale nejde o vojenské zakázky, nýbrž o cenné know-how, které půjde využít v automobilovém průmyslu. Díky novým technologiím hodlá například zlepšit logistiku ve svých továrnách, podobně, jako to udělal například Amazon. V některých jeho skladech vedle sebe pracují zaměstnanci i „inteligentní“ plošiny, které jim pomáhají. Podobně vidí budoucnost také v Soulu. Vedle toho mají vznikat nové drony, samořídicí auta či doručovací roboti s logem Hyundai.
„Vzniklé synergie nabízí vzrušující nové cesty pro naše firmy, aby splnily naše cíle – nabízet bezpečný a volný pohyb a lepší zážitky z života,“ stojí v tiskovém prohlášení. Z toho a dalších zpráv vyplývá, že vedle efektivnější výroby automobilů budou roboti dále využíváni také ve zdravotnictví a v pečovatelských službách. Celý obchod by měl být uzavřen do konce června příštího roku.
Přestože je Hyundai známé především jako výrobce aut a lodních motorů, důležitou roli hraje i v těžkém průmyslu, logistice a pojišťovnictví. V roce 2015 konsorcium zaměstnávalo přes čtvrt milionu lidí, do jeho automobilové divize patří také Kia Motors, Genesis Motor a Ioniq.