Hlavní obsah

Hyundai řadí vyšší rychlost a dává plný plyn

Foto: Hyundai

Před časem jsme vás informovali, že se české zastoupení Hyundai snaží napravit dřívější pošramocenou reputaci zcela novým přístupem. Nyní přichází další krok – chtějí nám dokázat, že vyrábějí opravdu dobrá auta. Na autosalonu Frankfurtu jsme mohli nahlédnout pod pokličku toho, co se právě vaří v korejské automobilce. A nejspíš vás překvapí, jaké to jsou delikatesy!

Článek

Mezi nadšenými autíčkáři existuje nepsané pravidlo – jakmile se ocitnete na německých autobahnech s neomezenou rychlostí, musíte zkusit dát maximálku. Zvlášť, když jedete v něčem sportovním, protože opravdová rychlost začíná až nad 200 km/h. Proto jsem po cestě na autosalon ve Frankfurtu v i30 N Fastback prostě musel podržet plyn na podlaze a zkusit, co umí. Hravě ze sebe vymáčkl 240 km/h, potom mě zbrzdila doprava. I tak je to slušný kalup. Jenže tempo vývoje automobilky Hyundai je ještě rychlejší...

Na rozdíl od ostatních automobilek, které jdou cestou opatrné evoluce, se Hyundai totiž mezigeneračně pohybuje ve skocích. Podívejte se třeba na oblast elektromobility – zatímco se ostatní teprve rozkoukávají a dělají první nesmělé krůčky, Hyundai už nějakou dobu nabízí model Ioniq ve variantách hybrid, plug-in hybrid i čistě elektrické, a k tomu přidává další na elektřinu konvertované modely. To je však teprve první fáze…

Foto: Hyundai

Ioniq je k dispozici hned ve třech variantách pohonu

Druhou naznačuje koncept označený prostě „45“ (45 let od představení ikonického kupé Pony, na který navazuje svým osobitým designem, úhel 45 stupňů také svírají linie předního a zadního okna), elektromobil nové generace, který nejen ukazuje nový designový směr, ale také představuje techniku budoucích sériových modelů. Má speciální skaterboardovou platformu s bateriemi v podlaze a koly až v rozích (což uvolňuje místo v interiéru), pokrokovou 800V architekturu (zatím se jí chlubí jen výkonné Porsche Taycan) umožňující rychlonabíjení až 350 kW nebo kamery místo zpětných zrcátek. Jde o pohled do budoucnosti, ale velmi blízké.

Hyundai zároveň nepřestává věřit technice palivových článků. Nejspíš to nevíte, ale vyvíjí ji už 20 let, nabízí už druhou generaci vodíkových automobilů (Nexo) a v současné chvíli pracuje na třetí generaci. Zároveň v rámci vodíkového koncilu (Hydrogen Council sdružující firmy, které mají zájem o rozvoj vodíkového pohonu a jeho infrastruktury) pracuje na ustavení jasných standardů, iniciuje budování tankovací infrastruktury a podporuje vzájemnou spolupráci. Nikdo totiž v tuto chvíli neví, jestli jsou budoucností bateriové nebo vodíkové elektromobily, a Hyundai chce být připraven na každou eventualitu.

Foto: Hyundai

Věděli jste, že Hyundai vyrábí elektromobil Nexo poháněný palivovými články? No, teď už to víte

I přes všechnu tu ekologickou uvědomělost si ale hoši z Hyundai najdou dost času i na zábavu – právě i30 N je toho jasným důkazem. Nyní ho představili v ještě atraktivnější formě Project C (C označuje točitou, kopcovitou část testovací trati Namyang, dále také „carbon“, ze kterého je řada dílů tohoto speciálu), odlehčené, aerodynamičtější a ještě ostřejší speciální edici oblíbeného i30 N. Divize N mezitím připravuje dva další sériové modely, pravděpodobně půjde o i20 N (navazující na slávu WRC speciálů) a Tucson N (protože SUV prostě frčí).

Foto: Hyundai

Karbonové díly a kovaná kola OZ pomohla srazit hmotnost i30 N o 50 kg

Sportovní a závodní divize N však experimentuje i s elektrickým pohonem, což dokazuje Veloster N eTCR, závodní speciál pro novou elektrickou třídu mistrovství cestovních aut. Zároveň jde taky o pojízdnou testovací laboratoř, kde chce Hyundai získat další zkušenosti s elektrickým pohonem. K tomu slouží i úzká spolupráce s chorvatským startupem Rimac, propojení s IONITY zase pomáhá vývoji nabíjecí techniky a rozvoji nabíjecí infrastruktury.

Foto: Hyundai

Speciální elektrický Veloster N bude nejen závodit, ale i shromažďovat cenná data o chování pohonu a baterií při vysokém zatížení

Jak sami vidíte, Hyundai jede na plný plyn. Není to ještě tak dávno, co se konkurence autům z Koreje jen smála, v posledních letech jim ale tuhne úsměv na rtech. Naposledy při představení městského prcka i10, který nabídne techniku a kultivovanost obvyklou dosud u aut o třídu výš.

Foto: Hyundai

Nový Hyundai i10 přináší do třídy nejmenších aut komfort a techniku z aut o třídu výš

Možná by si tak ostatní mainstreamové značky přály, aby Hyundai ubral nohu z plynu, ale to zatím nehrozí, protože ambice mají ještě vyšší – dosud spíš následovali, nyní chtějí být lídry. Jak ostatně ve Frankfurtu s úsměvem prohlásil Albert Biermann, nový prezident značky: „Od Hyundai můžete očekávat cokoliv a kdykoliv.“

Načítám