Hlavní obsah

Hyundai představuje tahač na vodík. Má budoucnost?

Foto: Hyundai

Jestli bude budoucnost patřit bateriovým elektromobilům nebo těm, které pohání palivové články, není ještě vůbec jasné. Proto automobilky prozkoumávají obě možnosti – a to ve všech segmentech trhu. Důkazem je nový koncept tahače Hyundai poháněného vodíkem, který by se měl v bitvě o zákazníky postavit bateriovému tahači Tesly.

Článek

A bude mu nejspíš velmi vyrovnaným soupeřem – už jen co se týče futuristického vzhledu. Oblé tvary konceptu HDC-6 Neptune jsou hodně inspirované art deco lokomotivami, což je patrné na bohatě prosklené kabině i žebrovaném karosování podvozku. To je funkční a využité k chlazení pohonu, zároveň jsou v něm elegantně ukrytá světla vozu a boční schůdky do kabiny.

Foto: Hyundai

Designovou inspirací byly lokomotivy z pera Henryho Dreyfusse

Kabina má moderní minimalistický design s velkými digitálními displeji po celé šířce palubní desky (zobrazuje se tu také výhled z digitálních zpětných zrcátek), a dokonce i promítání těch nejdůležitějších informací na sklo do zorného pole řidiče. Náročnou práci za volantem mu budou dále ulehčovat pokročilé jízdní asistenty, blížící se plně autonomnímu řízení.

Foto: Hyundai

V kabině pořád najdete sedadlo a volant, takže koncept nehledí zase tak daleko do budoucnosti k úplné autonomii

O pohonu vám toho však mnoho říct nemůžeme – Hyundai kromě základní informace, že jde o elektromobil poháněný vodíkovými palivovými články, nezveřejnil žádné detaily ani parametry. Pouze to, že spadá do nejtěžší kategorie s celkovou hmotností vozidla s návěsem přes 15 tun.

Výhody elektrického pohonu jsou ale zřejmé a u tahačů ještě výraznější než u běžných aut. Kromě toho, že snižuje jejich obrovskou spotřebu a exhalace, také významně snižuje jejich hlučnost a dodává jim instantní silný zátah, který je pro tahání těžkých nákladů klíčový.

Foto: Hyundai

Jaká bude elektrická budoucnost? To teď s jistotou nikdo nedokáže říci

Jestli (nebo spíše kdy) se elektrický pohon prosadí v segmentu těžkých tahačů, ale teprve uvidíme. A také v jaké formě – jestli budou mít jako zásobník energie bateriové balíky (dlouhá doba nabíjení, ale hustší síť nabíječek) nebo palivové články (rychlé čerpání vodíku, ale malý počet čerpacích stanic), nebo dokonce natažené dráty nad pravými dálničními pruhy, to teď nikdo neví. Na co byste si vsadili vy?

Jaká bude elektrická budoucnost pro kamiony?
Bateriové sety
4 %
Vodíkové palivové články
87,8 %
Elektrické vedení nad dálnicí
8,2 %
Celkem hlasovalo 1316 čtenářů.
Načítám