Článek
Všechna ta elektronika, která má varovat a zabránit dopravní nehodě, je sice moc hezká věc, ale jak se můžeme každý den přesvědčit, ne dokonale účinná. Auta stále řídí lidé, kteří bohužel dělají chyby a špatná rozhodnutí. Před několika málo dny jsme psali o tom, že na našich silnicích není zrovna bezpečno, ale upozorňovali jsme na to, že nemůžeme vinit vysokou rychlost nebo telefony. Vinit můžeme jen sami sebe, protože jsme to my, řidiči, kteří bohužel až příliš často děláme špatná rozhodnutí. Ovšem i na ty jsou některé bezpečnostní systémy schopny reagovat.
Jeden takový před pár dny představila značka Hyundai. Zatím jde jen o vývoj, který už ovšem pokročil natolik, že je jen otázka krátkého času, kdy se s tímto novým systémem budeme setkávat zcela běžně. Jde o systém airbagů pro vícenásobné kolize, což sice zní hodně složitě, ale v praxi je to velmi prosté. Nejprve si však vyjasněme, co je vlastně vícenásobná kolize. Při těchto nehodách následují po prvním nárazu další kolize s dalšími objekty, jako jsou stromy, elektrické sloupy nebo ostatní vozidla. Je to hrozivé, ale dle statistik přesně takto probíhají tři nehody z deseti.
Airbagy, které máme dnes v autech všichni, sice umí pracovat s prvotním nárazem, který jsou schopny mírnit, ale následkům sekundárních nárazů už nezabrání. Právě s tím chtěl Hyundai něco udělat. A sice tak, že inteligentní čidla budou po nehodě schopna zjistit přesný stav vozidla a cestujících. Konkrétně detekují polohu cestujících v interiéru po první kolizi a jsou-li cestující uvedeni nárazem do neobvyklé polohy, reagují na to. Celý systém vícenásobných airbagů je navíc připraven k tomu, aby se nafoukl ještě rychleji než airbagy, které známe dnes, čímž přispívá k eliminaci dalších následků havárie na pohybující se posádku.
V praxi by to mohlo vypadat tak, že se při nárazu aktivuje airbag v místě, kde k nárazu došlo. Ovšem pokud je auto vlivem nehody odhozeno na další vůz, strom nebo třeba sloupek mostu, aktivují se další airbagy, které ochrání často zcela bezvládné lidské tělo. Tím se velmi sníží případné vážné následky z nehody. Chytré, co myslíte? Až se divíme, že s tímto nápadem někdo nepřišel dřív než s autonomním řízením, které prý časem zcela eliminuje všechny dopravní nehody světa. Ještě dodáme, že Hyundai v blízké budoucnosti zařadí tento systém do výbavy svých nových vozidel a stejně tak do modelů Kia.
Ovšem nutno říct, že Hyundai není jedinou značkou, která pracuje s eliminací následků během vícenásobné kolize. Koncern Volkswagen, včetně domácí Škody Auto, už řadu let ve svých modelech nabízí takzvanou multikolizní brzdu. Ta funguje na velmi podobném principu jako výše popsané airbagy. Jakmile vozidlo vybavené touto brzdou detekuje nehodu s aktivací minimálně jednoho airbagu, začne automaticky brzdit, a to se zpomalením 0,6 g až do rychlosti 10 km/h. Funguje to i ve chvíli, kdy řidič po nárazu už nemá sešlápnutý brzdový pedál. Také velmi chytré, takže přiznáváme, že bychom byli moc rádi, aby se tyto dva systémy v budoucnu spojily a byly v autech jako standardní bezpečnostní prvek. Jistě bychom pak nemuseli v takové míře číst o všech těch vážně zraněných a zemřelých při dopravních nehodách.