Článek
Právě na technologické hračky, ať už kolem bezpečnosti, informací nebo zábavy, Hyundai hodně sází. A zároveň přichází s věcmi, u kterých jsme přesvědčeni, že je brzy převezmou i prémioví soupeři. Před pár týdny jsme vás informovali o tom, že právě Hyundai úspěšně testuje odemykání auta pomocí otisků prstu nebo nový bezpečnostní prvek v podobě vícenásobných airbagů.
K tomu před pár dny přidal také první navigační systém na světě, disponující systémem holografického zobrazování s rozšířenou realitou, a to konkrétně ve výbavě modelu Genesis G80. Zní to složitě, ale pokud se pohybujete v současném technologickém světě, jistě víte, o čem mluvíme. Pro nás ostatní, běžné smrtelníky, to vysvětlíme. Funguje to v podstatě tak, že navigační pokyny promítá přes čelní okno, aby je řidič viděl na silnici před sebou (Mercedes už dnes umí něco podobného, ale navigační pokyny promítá do obrazu na displeji infotainmentu). Obraz s navigačními pokyny je nepřetržitě přizpůsobován specifickému zornému úhlu řidiče, který je vidí i bez nutnosti používat speciální brýle. Navíc je směr pohybu v reálném čase přizpůsobován rychlosti jízdy vozidla.
Navigace řidiči ukazuje nejen navigační funkce, tedy správný jízdní pruh, cíle a aktuální rychlost, ale také pracuje s asistenčními systémy auta, jako je asistent pro jízdu v jízdním pruhu nebo asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu, přičemž virtuální obraz s rozměry 1 310 x 3 152 mm je promítán do vzdálenosti 15 metrů od očí řidiče. Ovšem Hyundai tvrdí, že tohle je jen začátek. V budoucnu má v plánu registrovat také osoby, objekty, vozidla, jízdní pruhy pro cyklisty nebo třeba přechody pro pěší a včas na ně řidiče upozorňovat. Časem by měl tento systém umět pracovat s více bezpečnostními prvky, jako je systém upozorňování na překážky vzadu a po stranách nebo asistent pro jízdu na dálnici (adaptivní tempomat a udržování jízdy v pruhu).
Ovšem tím to stále nekončí. Hyundai počítá s tím, že v blízké budoucnosti budou automobily navzájem propojené jak spolu, tak také s dopravní infrastrukturou jako takovou. Tahle konektivita už má dokonce vlastní zkratku, která je V2X a znamená Vehicle to Everything, tedy něco jako auto všem. Tato chytrá navigace by díky tomu měla časem umět spolupracovat se semafory, ostatními auty na silnicích nebo vás jako řidiče připraví na zhoršené povětrnostní podmínky. Na silnici už by vás tedy nemělo v budoucnu nic zaskočit a všude byste měli být včas. To zní lákavě, ne?