Článek
Fanfáry prosím, přivítejte Hyundai Bayon, nejnovější přírůstek do rodiny jihokorejské automobilky, který bude v segmentu SUV-B bojovat o přízeň vašich peněženek třeba po boku Peugeotu 2008, Suzuki Vitara, Renaultu Captur, Seatu Arona nebo domácí Kony.
A odkud že pochází ono zvláštní jméno? Výrobce se tentokrát inspiroval dovolenkovou destinací Bayonne, metropolí francouzské části území Baskicka, ležící v jedné z nejkrásnějších oblastí jihozápadní Francie.
Osobitost SUV demonstrují atraktivní proporce i výrazné grafické prvky, reflektující aktuální designový jazyk značky. Ostatně podívejte se na nový Tucson nebo sesterský model i20, mnohé jejich rysy má Bayon prakticky převzaté. Charakter vozu tvoří především široká maska a dělené čelní lampy, tolik typické pro současnou modernu.
Rovněž hranatě tvarované boky, ikonická (až 17palcová) kola nebo nevšední koncové sloupky udělají svoje. Zadní vertikální diodové světlomety spojuje horizontální linie, což nám ihned evokuje podobnost s prvním Mitsubishi Eclipse Cross.
Barvičkáři vybírají z devíti odstínů včetně zelené novinky, přičemž některá provedení lze kombinovat také s černou střechou. V součtu se pak bavíme o těchto konkrétních lacích: zeleném, černém, bílém, stříbrném, červeném, modrém, šedém, modrozeleném a hnědošedém.
Namakanější sourozenec i20
Pokud jste v interiéru poznali i20, jste na zcela správné stopě. Konkurenta fabie jsme už testovali, takže jak si vede, to se můžete dočíst v těchto řádcích, a získat tak představu, jak na tom zhruba bude Bayon. Pro vás ostatní to vezmete stručně, tedy uvnitř očekávejte digitální obrazovky, ambientní osvětlení, dekorativní prvky nebo tři barevné variace čalounění. Specificky se bavíme o provedeních: černé, tmavě + světle šedé, tmavě šedé + zelené ozdobné prvky.
Také z hlediska konektivity Bayon nestrádá, takže se lze těšit na vestavěný navigační systém, vzdálenou správu vozu, kompatibilitu Apple a Android, bezdrátové nabíjení, aktualizace a data v reálném čase, USB vstupy, případně na audiosystém od Bose.
Kompaktní sportovně-užitková vozidla si Češi celkem oblíbili, proto jestli očekáváte zvýšený posez, vyšší světlou výšku (zde 165 mm), komfort, rodinné zaměření a další prvky typizující malá SUV, dorazili jste do potenciálního cíle. Bayon se na své rozměry 4 180 mm x 1 775 mm x 1 490 mm (1 500 mm se 17“ koly) nebojí nabídnout solidní 411litrový zavazadelník nebo 2 580 mm dlouhý rozvor náprav.
Mezi další praktickou vychytávku řadíme inteligentní kryt zavazadlového prostoru, který lze posunout podle polohy zadních opěradel tak, aby vždy zakrýval náklad. Inu nejen Škoda Auto je simply clever, že?
Bezpečnost především
Bezpečnostních prvků SUV nabídne mraky, takže si zde uděláme jen takový stručný výtah, čímž vám ušetříme tři odstavce čtení.
Asistenty
- pro jízdu v jízdním pruhu
- pro vedení vozu v jízdních pruzích
- pro rozpoznávání rychlostních limitů
- dálkových světel
- parkovací
- pro rozpoznávání únavy řidiče
- pro předcházení kolizím při couvání během parkování
Upozorňování
- na rozjezd vozidla vpředu
- na obsazená sedadla vzadu
- na vozidla v mrtvém úhlu
- na provoz za vozidlem
Ostatní
- Aktivní sledování mrtvého úhlu
- Chytrý tempomat propojený s navigačním systémem
- Autonomní nouzové brzdění s detekcí chodců a cyklistů a asistentem pro odbočování na křižovatce
Čtyřválec ve standardu
Vybrané motory se nevyhnuly částečné hybridizaci, přeplňování nebo ubrání jednoho válce. Zkrátka na vrcholku nabídky pracuje 100 nebo 120koňový 48voltový mild-hybridní litr, spárovaný se sedmirychlostním automatem nebo s šestirychlostní manuálem umožňujícím plachtění.
O co přesně jde, vysvětluje Hyundai takto: Převodovka iMT odpojuje motor od převodovky, pokud řidič uvolní pedál plynu. Vůz tím přejde do režimu setrvačné jízdy se sníženou spotřebou paliva a minimalizovanými emisemi. U převodovky iMT jsou k dispozici dvě úrovně setrvačné jízdy: s motorem běžícím na volnoběh, nebo s vypnutým motorem. Motor se znovu spustí, jakmile řidič sešlápne pedál brzdy nebo plynu. Jízda pokračuje na stejný převodový stupeň, který byl zařazen před vypnutím motoru.
K dispozici je také 100koňový litrový tříválec bez mild-hybridní technologie, jenže soukromníka bude patrně zajímat základní motor. A tím je, a to nás potěšilo, atmosférická čtyřválcová zážehová dvanáctistovka o výkonu 84 koní, spřažená s tradičním pětirychlostním manuálem. Prostě klasika, po níž někteří běžní spotřebitelé v rámci nových aut (zoufale) volají.
Pokud však zavítáte do vyšších sfér, konkrétně k motorům 1.0 T-GDi ve spojení s automatickou převodovkou a také k motorům 1.0 T-GDi s 48V technologií a převodovkou 6iMT, můžete využívat funkci vyrovnání otáček při řazení, která byla dosud vyhrazena jen ostrým variantám N.
Důležitá bude rovněž cena, nicméně tu Hyundai zatím tají. Víme však, že to automobilka nepřehání a navíc poskytuje pětiletou záruku, takže odhadujeme, že za rozumně vybavenou káru se základním motorem dáte asi 400 tisíc korun.
Pokud budete chtít přihazovat, tak se jistě dostanete do závratných výšin, ovšem jestli uvnitř nepotřebujete digitální šapitó, ale spíše každodenního praktika, pak si na tohle SUV rozhodně počkejte.