Článek
Jihokorejská automobilka Genesis Motor, divize Hyundai Motor Company, odhodila maskování z technických listů svého dříve představeného elektromobilu GV60 a naplno odhalila, jak si automobil vede parametrově.
Sourozenec modelů KIA EV6 a Hyundai Ioniq 5 se bude stejně jako jeho rodinní parťáci nabízet s pohonem zadní nápravy, případně všech čtyř kol a také buď s jedním elektromotorem, nebo se dvěma.
Standardní „zadohrab“ nabídne elektrický výkon 228 koní a 350 Nm točivého momentu, zatímco čtyřkolka poskytne 318 bzučivých kobyl se silou 605 Nm. Varianta Performance AWD (4x4) se v běžném režimu pochlubí 435 koňmi a rovněž 605 Nm krouťáku, nicméně ve sportovním módu výkon vzroste na 489 koní, zatímco Nm vystřelí až k hranici 700.
Na volantu GV60 najdete také kouzelné tlačítko, co po dobu 10 sekund od stisku posílá veškerý dostupný výkon i sílu na všechna kola, což ve výsledku znamená impozantní zrychlení z nuly na sto za 4 sekundy. Překvapivě však pro nejdynamičtější model musíte zatím do Kie a shánět se po EV6 GT, tedy po elektromobilu s výkonem 585 koní, silou 740 Nm a akcelerací 0–100 km/h za 3,5 sekundy.
Na jihokorejském trhu se kompaktní genesiska ukáže s baterií o kapacitě 77,4 kWh a s podporou DC nabíjení rychlostí až 350 kW, což znamená, že „tankování“ z 10 % na 80 % zabere asi 18 minut.
Pojďme se podívat na dojezdy na jedno nabití – základ až 451 km, základ 4x4 až 400 km, Performance AWD (4x4) až 368 km. Nutno však dodat, že všechny výše vypsané technické specifikace jsou vyhlášené pro tamní domácí modely, proto se hodnoty užité/prezentované v jiných zemích mohou odlišovat.
Genesis má v balíčku ještě dvě zajímavé karty, přičemž první z nich se jmenuje Drift mód, o němž se automobilka zatím více nerozmluvila, respektive sdělila jen: „Zajišťuje sportovní řízení optimalizací rozložení hnací síly a brzdového systému.“ Snad to v překladu bude znamenat: „Posíláme všechno na zadek, ať mají v pneuservisu co jíst.“
Druhá fíčura zase sází na falešné zvuky měnící se podle rychlosti vozu, jízdního režimu či dle intenzity sešlápnutí plynového pedálu. Nejspíše půjde o nějaké futuristické noty, sametový šepot zážehové V12 patrně nečekejte.
Jen lehce přes 4,5 metru dlouhý Genesis GV60 je o něco kratší než jeho lidovější bzučící parťáci, nicméně s délkou rozvoru 2,9 metru se shoduje s oběma EV6, ale ne s Ioniqem 5, neb ten ji má o 100 mm delší. Naopak šíří 1 890 mm Genesis dohání Hyundai i Kiu ve variantě GT-Line, zatímco výškou 1 580 mm je pak luxusní vůz řazen někam mezi probírané sesterské modely.
Modely | EV6 GT-Line | EV6 Earth | Ioniq 5 | GV60 |
---|---|---|---|---|
Délka | 4 695 mm | 4 680 mm | 4 635 mm | 4 515 mm |
Šířka | 1 890 mm | 1 880 mm | 1 890 mm | 1 890 mm |
Výška | 1 550 mm | 1 550 mm | 1 605 mm | 1 580 mm |
Rozvor | 2 900 mm | 2 900 mm | 3 000 mm | 2 900 mm |
Malé prémiové SUV dorazí na 19palcových či 21palcových discích, přičemž v rámci laků dá na výběr z 11 možností. Bavíme se třeba o limetkovém, mátovém nebo měděném zbarvení. Interiér poté nabídne pět provedení včetně modrého, bílého či béžového.
Ceny i dostupnost budou uvedeny později, přičemž rozhodně není vyloučeno ani zahájení prodeje v Evropě. Genesis už na starém kontinentu nabízí modely G80, G80 Electrified, GV80, G70, G70 Shooting Brake, GV70, proto se doplnění portfolia o kompaktnější elektromobil GV60 vysloveně nabízí.
Základní cenu očekávejte zajisté vysoko nad hranicí jednoho milionu korun, takže určitě nepůjde o zboží pro každého. Na druhou věříme, že si značka Genesis rozšíří řady svých příznivců, podobně jako tomu je u ideově srovnatelných konkurentů typu Lexus (Japonsko) nebo DS Automobiles (Francie). Tedy když se na GV60 zadíváte blíže, neřeknete si, že ta jihokorejská luxusní architektura má přece jen má něco do sebe? My si myslíme, že ano…