Článek
V automobilovém světě se rozmáhá nový trend – sportovní crossovery, tedy sportovně střižená zvýšená auta, jejichž cílem je poskytnout zákazníkům ideální kompromis mezi praktickým kompaktním SUV pro běžný život a ostrým hatchbackem pro víkendovou zábavu na okreskách. Recept je přitom docela jednoduchý, protože crossovery konstrukčně vycházejí z nižších hatchbacků, takže jak složité může být naučit je sportovat?
I když se v posledních letech v téhle relativně nově vznikající kategorii začíná objevovat docela dost zcela nových aut, stále se utváří její základní principy a nyní se do silného konkurenčního boje vrhá i korejsko-český Hyundai, který rozšiřuje modelovou řadu sportovní divize Hyundai N o novou ostrou Konu N, jejímiž hlavními nepřáteli na trhu jsou zejména Cupra Ateca, Volkswagen T-Roc R a další z menších crossoverů obohacených o atletickou náturu.
Když se Hyundai před pár lety odhodlal vtrhnout do světa rychlých hatchbacků po hlavě, jen málokdo z pravověrných benzinových nadšenců věřil, že kdysi vysmívaná korejská automobilka vyvine a vyrobí to, co skutečně vyrobila – jeden z nejprodávanějších, nejzábavnějších a řidičsky nejlepších hot-hatchů posledních let. Automobilka do toho pořádně šlape a chybějící know-how získala zaměstnáním Alberta Biermanna, bývalého šéfa BMW M, jemuž dala volnou ruku a skoro neomezený rozpočet.
Riskantní sázka na Biermanna se korejské skupině automobilek vyplatila, protože zkušený inženýr ze sebe vydává to nejlepší, a Hyundai a Kia tak pokračují ve svém válečném tažení světem aut pro lidi, které zatím nepřestalo bavit řídit. V letošním roce Hyundai uvádí na trh nejen nejmenší sportovní hatchback Hyundai i20 N, ale rovněž již zmíněnou Konu N, kterou jsme si před pár dny poprvé osahali na okreskách a dálnicích okolo Frankfurtu nad Mohanem, takže už to moc nenatahujme a pojďme se podívat, jaký dělá dojem.
Rukopis divize N nelze přehlédnout
Značka se nijak netají, že inspirace pro Konu N vychází z úspěšné i30 N a zvenčí to okamžitě poznáte. Nebesky světlou modrou barvu Performance Blue, typickou pro divizi Hyundai N, doplňují charakteristické prvky „eNka“ jako sportovnější bodykit, agresivní červené linky, trojúhelníková brzdovka ve dvojitém zadním spoileru, kovaná 19palcová kola vypůjčená z i30 N po faceliftu nebo obrovské koncovky výfuků, které mimochodem nejsou jen na parádu, ale skutečně fungují a vychází z nich jen těžko oposlouchatelný soundtrack.
A protože už mluvíme o barvách, tak Kona N samozřejmě nebude jen světle modrá. Zákazníci mají na výběr ze sedmi odstínů, a to včetně zcela nové barvy Sonic Blue, která je tak málo modrá, až je vlastně šedá. V interiéru pak ostrou Konu poznáte podle červených ozdobných detailů, černého finiše lišt a nelze přehlédnout ani sportovní sedadla původem z i30 N a volant s barevnými tlačítky pro nastavování jízdních režimů a zapínání funkce N Grin Shift pro overboost motoru na 20 sekund.
Už nyní se asi ptáte, v čem je vlastně Kona N lepší než i30 N, když jsou to technicky velmi podobná auta. Lidé z Hyundaie na takovou otázku odpovídají jednoduše a zmínil jsem to už na začátku – cílem Kony N je poskytnout lepší každodenní použitelnost, než nabízí ostřejší sourozenec. Kona N má lepší výbavu – elektricky ventilovaná sedadla, systém kontroly trakce s jízdními režimy do sněhu, bláta a písku a je prvním modelem Hyundai N s head-up displejem.
Technická příbuznost s i30 N, ale jen s dvouspojkou N-DCT
Kona N je technickým sourozencem i30 N a nemůže o tom být pochyb ani při pohledu pod kapotu. Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 T-GDI s nejvyšším výkonem 280 koní (206 kW) a točivým momentem 392 Nm od 2 100 ot./min. pochází přímo z nejnovější verze populárního sportovního hatchbacku a spolupracuje výhradně s osmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou N-DCT a pohonem předních kol s elektronickým samosvorným diferenciálem eLSD.
První dvouspojková převodovka divize N byla vyvinuta se zaměřením na sportovní jízdu, o čemž svědčí trojice speciálních režimů pro lepší řidičské zážitky: N Power Shift zlepšuje efektivitu přenosu hnací síly na asfalt, N Grin Shift maximalizuje výkon motoru na 20 sekund a N Track Shift optimalizuje řazení převodovky při jízdě na okruhu. Převodovce nechybí ani Launch Control, s nímž vystřelí Konu N na stovku za 5,5 sekundy (standardně 6,4 s) a umožňuje vypnutí plíživého režimu jízdy, takže se vůz se zařazeným D rozjíždí až s přidáním plynu.
Dvouspojkové převodovky za sebou mají dlouhý vývoj a ani sportovní Kona N už není z těch aut, která by škubala při řazení. V komfortním normálním jízdním režimu, určeném pro každodenní jezdění, je Kona N příjemně hladká, a pokud k tomu převodovku nedonutíte necitlivou prací s plynem a brzdou, neškube. S městským provozem nemá ani nejmenší problém. Všechno se změní až s aktivací některého ze sportovních režimů, s nimiž je převodovka záměrně hrubější pro umocnění ostřejšího jízdního stylu.
Jezdí skvěle, ale pro koho je určená?
V manuálním režimu řadíte hliníkovými pádly pod volantem, a jakmile ostrou Konu vyzvete k zábavnému a rychlému svezení na okreskách, zcela jistě vás zaujme. Ručička otáčkoměru letí k omezovači, turbomotor se snaží protočit přední kola razantním nástupem síly a auto zrychluje jako zblázněné. S blížící se zatáčkou ulevíte plynu, čtyřválec si několikrát odplivne do výfuku a se silnými brzdami snadno zpomalíte.
S tužším podvozkem se pak nemusíte bát vrhnout do zatáček trochu po hlavě. V rychlých zatáčkách se ale projevuje vyšší podvozek i těžiště vozu. Kona N má však spoustu trakce na to, aby byla nejen rychlá, ale také jistá. Jen pozor na necitlivé přenosy hmotnosti, protože zvýšená stavba vozu, oproti běžným sportovním hatchbackům, je přece jen trochu znát. S adrenalinem pak při rychlejší jízdě vzrůstá i hlad po benzinu, ale při normální klidnější jízdě se kombinovaná spotřeba paliva pohybuje okolo 9–10 litrů na 100 kilometrů.
Hyundai Kona N je jedním z povedených aut, na kterých se jen těžko hledají objektivní negativa, ale subjektivně stále přemýšlím nad tím, pro koho je vlastně určená. Hyundai má jasno, ale na sportovní auto je až moc crossoverem, na crossover je až moc sportovním autem. Zákazníci pak chtějí buď to, nebo naopak tamto, ale jen málo z nich hledá kompromis mezi obojím. Nová Kona N je tak určena zejména malé skupině zákazníků toužících po kombinaci obou vozů a koupí si ji, protože se jim prostě líbí.
Hyundai Kona N se v Česku začne prodávat již brzy, ale základní cenu ani datum zahájení prodeje zatím tuzemské zastoupení nezveřejnilo.