Článek
Je Kona dostatečně líbivá?
Podobně jako v případě mnohých konkurentů vydává se Kona směrem rozdělených předních světel. A nutno říci, že snaha o netradiční vzezření dopadla v tomto případě velmi dobře. Uzounké linky denního svícení a blinkrů vypadají fajn podobně jako mlhovky „sesunuté“ směrem doprostřed. Na testovaném autě pak výborně fungovala zelenkavá metalíza. Sice se budete neustále hádat, zda je vaše auto zelené, nebo žluté, ale nikdo vám neupře, že vypadá tak nějak svěže a neokoukaně.
Určitým zpestřením je i přenesení žluto-zeleného zbarvení na detaily interiéru. Zde jsou jím opatřeny rámečky výdechů klimatizace, rámeček kolem řadicí páky, linky a nitě sedadel, ale zelené jsou dokonce i bezpečnostní pásy. I přes poměrně nenápadité uspořádání celého vnitřního prostoru působí interiér vlastně docela mladistvě.
Kona je docela malá, jak je na tom s praktičností?
Faktem je, že při rozvoru 2600 mm a celkové délce 4165 mm se Kona neřadí mezi velikány. I tak je ale vnitřní prostor poměrně důstojný. Na zadní sedadla se posadí dva středně rostlí dospěláci a do skromného kufru vybaveného praktickou síťkou se vejde 361 litrů zavazadel, případně 1143 litrů při sklopení sedaček.
Vpředu mám coby řidič místa dostatek, sedadlo bez výraznějšího bočního vedení je vcelku pohodlné a ani pozice za volantem se neřadí mezi „záchodové“, protože volant jde přitáhnout poměrně blízko k tělu. Jistou pochvalu zaslouží i ergonomie. Vím, že mnoho lidí špatně přenáší přes srdce dotykový displej trčící vzhůru z palubní desky, ale alespoň k němu není nutné sklápět zrak od silnice, což je obrovská výhoda. Krom toho je systém infotainmentu i slušně rychlý.
Do malého auta patří malý motor, čím je Kona vlastně vybavená?
Pod zelenou (nebo chcete-li žlutou) kapotou si Hyundai veze agregát, jehož velikost se stala standardem pro dnešní malá auta. Jedná se o litrový přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI přenášející na přední kola skrz manuální převodovku 120 koní a 172 N.m točivého momentu. Alternativou je pak větší čtyřválec 1.6 T-GDI o výkonu 177 koní s výhradně automatickou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol.
Po týdenním ježdění však lze konstatovat, že dokonce i základní pohonné ústrojí s tříválcem docela dobře postačuje. Dokonce bych se nebál litr z korejské produkce označit za jeden z lepších tříválcových počinů. Na rozdíl od mnohé konkurence nemá problém s otáčkami pod dva tisíce za minutu. Nelze sice očekávat, že tady bude nějak mocně táhnout, ale udržování městské rychlosti v 1500 otáčkách neznamená vibrace a chrčení prostupující celým autem.
Vlastně i dál je kultivovanost tříválce respektuhodná. V rozmezí od tří do šesti tisíc otáček motor solidně táhne, a přestože se při vyšší zátěži ozve trochu tradičního tříválcového drnčení, nejde o nic dramatického, Kona zůstává od motoru docela tichá. Samotná dynamika je na jednu stranu obstojná, ale jako rychlou bych Konu se tříválcem určitě neoznačoval. Stovka se dostavuje za dlouhých dvanáct sekund a spíš než maximální výkon využijí řidiči pružnost motoru ve středních otáčkách bez nutnosti častého podřazování.
Nicméně když už na řazení dojde, přichází ke slovu příjemně fungující kulisa. Řadicí páka se pohybuje lehce, ale přitom do jednotlivých rychlostí zapadá přesně a s minimálními vůlemi.
Klasická otázka na malý motor – kolik to žere?
Nezřídka bývají malé a papírově úsporné tříválce poněkud kontraproduktivní, neboť se za ně musí „tahat“, a tak nakonec spotřebovávají víc než výkonnější čtyřválce. Ani tento problém se však u Hyundai naštěstí nevyskytuje. I s mou těžkou nohou jsem se vešel naprosto všude pod hranici sedmi litrů, ať už se jednalo o ucpané město, nebo svižný přejezd po dálnici. Naopak klidně projížděné okresky znamenají, že spotřeba padá hluboko pod šest, téměř k pěti litrům.
Kona se tedy zdá zaměřená spíše na klidnou jízdu, ale co na to podvozek?
U malého SUV se podařilo docela slušně strefit kompromis mezi komfortem a sebejistým chováním. V rychleji projížděných zatáčkách není Kona rozevlátá, řídí se s jistotou a má slušně potlačenou nedotáčivost, na druhou stranu zůstává příjemně pohodlná a odhlučněná, což platí i ve městě.
Zde se ve větších dírách výrazněji ozve pouze zadní náprava, která nepožírá díry a spáry s takovou lehkostí jako ta přední. Celkově ale Kona svým podvozkem mile překvapuje.
Jaký je tedy závěr a cena?
Kona má zcela oprávněně potenciál urvat slušný kus koláče v rámci segmentu malých SUV. Její praktičnost je sice do jisté míry limitovaná velikostí, ale zejména pro mladší lidi si Hyundai přichystal trochu individualizace, třeba v podobě lehce divoké barvy na karoserii. Skromný tříválec má slušný výkon a je nad očekávání kultivovaný, podvozek je zase důstojně pohodlný, přitom však stále jistý při svižné jízdě.
Cena Kony začíná částkou 409 990 korun. Za ní sice dostanete testovaný tříválec s manuální převodovkou, ale pouze základní bezejmennou výbavu. Testovaná nejvyšší Premium vychází se stejným motorem na 559 990 korun.
Motor | zážehový řadový tříválec, 4 ventily na válec, uložený vpředu příčně |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem | 998 cm3 |
Výkon | 120 koní (88 kW) při 6000 ot./min |
Točivý moment | 172 N.m při 15004000 ot. / min |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1345 kilogramů |
Akcelerace 0-100 km/h | 12 sekund |
Maximální rychlost | 181 km/h |
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) | 7,7/6,2 /6,9 litrů/100 km |
Kola a pneumatiky | 215/55 R17 |
Objem palivové nádrže | 50 litrů |
Rozvor | 2600 mm |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4165/1800/1550 mm |