Článek
Stiskněte spínací tlačítko a poslouchejte – místo chrčení startéru a třaslavého startu chrchlajícího spalovacího motoru vám Ioniq jen do ticha zahraje libozvučnou uvítací znělku. V tu chvíli si uvědomíte, jak moc ticho v interiéru přidává na uklidňujícím dojmu z jízdy. Pak nemusíte šlapat na spojku a lovit šaltpákou správný kvalt, prostě jen zmáčknete další tlačítko voliče převodovky a přišlápnete pedál akcelerátoru (pojem „plyn“ už v tomto případě nedává smysl) a Ioniq neslyšně vyrazí vpřed.
A když píšu „vyrazí“, tak myslím opravdu vyrazí. Žádné čekání, než v převodovce nakvedláte správný kvalt (nebo, než se automat rozmyslí), než se motor dostane do ideálních otáček a než se nadechne turbo. Prostě trochu přišlápnete pedál a Ioniq už peláší vpřed. Ani bych nedokázal spočítat, kolikrát se mi to hodilo – každý průjezd křižovatkou, každé připojování do rychlejšího pruhu, každé předjíždění je bleskové, a tím daleko pohodlnější a bezpečnější.
Stejně tak snadno vyřešíte i zpomalování. Stačí prostě povolit nohu na „plynu“ a Ioniq už deceleruje – navíc ne obyčejnými brzdami, kdy se veškerá pohybová energie změní jen na rozpálené brzdové kotouče a prach z destiček, ale rekuperací, která pomocí elektromotorů vytváří zpomalovací efekt a zároveň elektrickou energii, dobíjející zpět baterie. Tu efektivitu si prostě zamilujete!
Prostým povolením pedálu zvládnete vyřešit 90 % všech situací, které vyžadují zpomalování, na pedál brzdy šlápnete jen jednou za čas. Míru rekuperaci si navíc můžete sami měnit ve čtyřech stupních klikáním na pádla pod volantem – od silného zpomalování, které se hodí do města, až po volné plachtění vhodné na dálnici a okresky. Nebo to klidně můžete měnit každých pár metrů podle aktuální situace.
Právě silnější rekuperace daná výkonnějším elektromotorem je jednou z mnoha novinek faceliftovaného elektrického Ioniqu (poznáte ho snadno podle nových světel a dvou automaticky otevíracích otvorů v masce). Důležitější je ale větší kapacita baterie, která povyskočila o 10 kWh, které vám v reálu přinesou nějakých 70 km dojezdu – snadno se tak budete na jedno nabití (které nyní umožňuje využít DC až 100 kW a AC až 7,2 kW) dostávat přes 250 km.
Za volantem pak určitě také oceníte nové Bi-LED světlomety, aktivní vedení v pruhu, příjemné ambientní osvětlení a hlavně nový infotainment s 10,25“ dotykovým displejem a online službami včetně vzdáleného přístupu – který je skvělý, když potřebujete na kávě v obchoďáku zkontrolovat, jestli už máte nabito…
A to možná bude chvíli trvat, protože se zdá, že s novou baterií Hyundai zapracoval i systém na její ochranu, který (přinejmenším podle pozorování na veřejných DC 50 kW) nedovoluje využít plný výkon stanice. To je dobré pro zdraví baterie, ale horší pro vás, pokud jste netrpěliví. Obecně lze ale říci, že všechna vylepšení udělala z dobrého elektromobilu skvělý.
Což je důležité, protože konkurence sílí – nový Nissan Leaf nabídne o chlup lepší parametry (nebo rovnou o kus lepší verzi s 60 kWh baterií), ale celkově působí jako horší auto, elektrický Peugeot 208-e/2008-e a Opel e-Corsa budou malá auta s ne o moc nižší cenovkou, ale pravým vyzyvatelem bude nový Volkswagen ID.3. A na tohle srovnání jsme velice zvědaví…
Nová naděje VW to bude mít po čertech těžké, protože nový Hyundai Ioniq je výborným elektromobilem i skvělým autem – je pohodlný, prostorný, praktický a působí hodnotně. Dojezd je samozřejmě omezující jako u každého elektromobilu, ale pokud vám elektrický Ioniq zapadne do vašeho života (jezdíte spíš na kratší vzdálenosti, ideálně často po městě), tak si ho rozhodně zamilujete – i pro jeho uživatelskou přátelskost, která je o pořádný kus dál než u aut se spalovacími motory. Přátelé, tohle je prostě budoucnost. Chcete vstoupit? Stačí stisknout tlačítko…
Elektrický Hyundai Ioniq stojí 899 990 Kč, v plné výbavě pak 1 049 990 Kč. Model Ioniq si však můžete pořídit i jako běžný hybrid (599 990 Kč) nebo plug-in hybrid (799 990 Kč; i s ním můžete získat speciální SPZ „EL“), pokud nechcete být při svém jezdění omezeni délkou prodlužovací šňůry.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní motor s permanentním magnetem uložený vpředu |
Výkon | 100 kW (136 k) |
Točivý moment | 295 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 602 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 9,9 s |
Maximální rychlost | 165 km/h |
Dojezd | až 311 km |
Kapacita baterie | 38,3 kWh |
Nabíjení | DC až 100 kW (konektor CCS Combo), AC 7,2 kW (Mennekes) |
Kola a pneumatiky | 205/55 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 470/1 820/1 450 mm |
Rozvor | 2 700 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 357 l |