Článek
V obýváku se dá dělat spousta příjemných věcí. Můžete si sednout do křesla a číst si, můžete se rozvalit na gauč a dívat se na televizi, můžete s dětmi mastit hry na konzoli nebo s partnerkou můžete hupsnout na… Ehm. Zkrátka se můžete bavit tak, jak vám vaše představivost dovolí. Jedna z mála věcí, kterou ale v obýváku dělat nemůžete, je cestovat (přepnutí televize na cestopis se nepočítá) – tedy až doteď.
Hyundai se totiž rozhodl vzít obývací pokoj, který je ve většině domácností centrem klidu, pohodlí a zábavy, postavit ho na čtyři kola poháněná elektřinou, obléknout ho do retro-moderního hávu a udělat z něj vlajkovou loď svého programu elektromobility. Výsledkem je auto, které nejenže z většiny elektrické konkurence dělá včerejší zprávy, ale především se v něm ohromně příjemně jezdí…
Model 5 nově definované elektrické rodiny Ioniq (která se brzy rozroste o další dva členy – ladný čtyřdveřový sedan označený číslem šest a šťastnou sedmičku bude mít velké SUV) na první pohled zaujme velmi neotřelým vzhledem, který sice staví na retro základu (designéři se inspirovali konceptem modelu Pony z roku 1975, prvního produkčního Hyundaie, jehož design má na svědomí věhlasný Giorgetta Giugiaro), ale přetváří ho do zcela moderní, možná až futuristické podoby. Se svými hranatými tvary a čistými plochami doplněnými neobvyklými pixelovými LED světly působí na silnici jako zjevení a je všude centrem pozornosti.
Co je vlastně zač?
Ioniq 5 vypadá jako kompaktní hatchback (trochu jako VW ID.3), jenže ve skutečnosti je prakticky stejně velký jako Škoda Enyaq iV. Za volantem také sedíte trochu výš, podobně jako v SUV pro snazší nasedání a lepší přehled na silnici. Hyundai ho proto označuje jako CUV, tedy crossover s prvky SUV. Vy ale potřebujete vědět jen to, že je to velmi praktické rodinné auto.
Taky se může pochlubit tou nejmodernější technikou, počínaje dedikovanou elektrickou platformou (E-GMP) sdílenou s dalšími chystanými koncernovými elektromobily (klasické řešení s bateriemi v podlaze a jedním nebo dvěma elektromotory na nápravách), přes sofistikované jízdní asistenty umožňující autonomní jízdu druhé úrovně (na dálnici pod dohledem řidiče) až po infotainment poslední generace s širokými možnostmi mobilní (bezdrátový Android Auto a Apple CarPlay, indukční nabíjení) a online konektivity (aktuální data a informace, vzdálený přístup přes mobilní aplikaci, over-the-air update).
Vychytávka jménem V2L
Ioniq 5 přichází se zajímavou funkcí pojmenovanou V2L, tedy Vehicle-to-Load. Z baterie vozu se v tomto režimu stane obrovská powerbanka, která dokáže zásobovat energií zásuvky v autě nebo externí konektor výkonem až 3,6 kW. Pokud budete na cestách potřebovat dobíjet notebook nebo třeba nabít elektrokolo, mohlo by se vám to hodit.
Tím největším trumfem je však interiér, který vás okouzlí, i když nejste nadšenec do moderní techniky. Na dlouhatánském rozvoru o délce rovné tři metry totiž vznikl štědrý životní prostor s kompletně plochou podlahou. Jeho architekturu pojali návrháři spíš jako obývací pokoj než interiér auta – umístili do něj dvě rozměrná a široce přizpůsobitelná křesla a pohodlný gauč s polohovatelným opěrákem, použili světlé, příjemné materiály (většinou přírodní nebo recyklované) známé spíš ze světa nábytku než aut a prosvětlili ho velkou plochou skel s možností rozšíření o panoramatické střešní okno.
Výsledek působí velmi neautomobilovým dojmem. Tedy samozřejmě je tu volant a pedály, ale všechny ovládací prvky jsou minimalizované a centralizované, místo klasické kapličky palubních přístrojů jsou tu dva propojené displeje (s netradičně světlým provedením, aby lépe ladily se zbytkem kabiny), palubní deska je neobvykle tenká a posádce nepřekáží ani tradiční středová konzola mezi sedadly vpředu nebo středový tunel utiskující pasažéry vzadu. Mezi sedadly je pouze posuvná konzola se spoustou šikovných odkládacích prostor s USB konektory.
Kabina Ioniqu díky tomu působí neobyčejně prostorně, takže si v ní snadno uděláte pohodlí a nejspíš se vám z ní ani nebude chtít domů – což podpoří i přední sedadla sklopná do relaxační pozice takřka vleže s podporou nohou. Klidně zavřete oči a podlehněte spánku…
Teď se určitě smějete, že se tahle funkce bude hodit pro hodiny strávené u nabíječky, ale to se mýlíte. Díky pokročilé 800V architektuře (dosud jí disponuje pouze Porsche Taycan a Audi e-tron GT, konkurence v první fázi vsadila na 400 V) zvládá Ioniq 5 nabíjení výkonem až 220 kW (teoretický strop je zatím kolem 350 kW), takže 100 kilometrů dojezdu nabijete za pouhých 5 minut a nabití na 80 % trvá jen 18 minut. U nabíječky ale nebudete příliš často, protože na jedno nabití by Ioniq 5 s větší baterií měl ujet až 400–500 kilometrů, což je naprosto dostatečná porce i pro daleké cesty.
Eco | Power | Power | |
---|---|---|---|
Kapacita baterie | 58 kWh | 73 kWh | 73 kWh |
Pohon | zadních kol | zadních kol | všech čtyř kol |
Dojezd | 384 km | 481 km | 460 km |
Výkon | 125 kW (170 k) | 160 kW (217 k) | 225 kW (305 k) |
Točivý moment | 350 Nm | 350 Nm | 605 Nm |
Zrychlení 0–100 km/h | 8,5 s | 7,4 s | 5,2 s |
Maximální rychlost | 185 km/h | 185 km/h | 185 km/h |
Hmotnost | 1 830 kg | 1 910 kg | 2 020 kg |
Rozměry | 4 635/1 890/1 605 mm | ||
Rozvor | 3 000 mm | ||
Objem zavazadlového prostoru | 527 l | ||
Cena | 1 099 990 Kč | 1 249 990 Kč | 1 469 990 Kč |
A právě pro takový druh cestování má Ioniq 5 ty nejlepší dispozice. Kromě toho, že je jeho elektrický pohon zcela tichý, je kabina také dokonale odhlučněná. Podvozek je ukázkově plavný, takže nerušeně plyne po silnici a bez mrknutí oka vyhlazuje všechny nedokonalosti asfaltu. Řízení je zcela nenáročné (zvlášť s podporou mnoha jízdních asistentů), úroveň regenerativního řízení si volíte pádly pod volantem od úrovně volného plachtění až po řízení jedním pedálem (navíc je tu i chytrý automatický režim), takže na většinu situací si vystačíte s povolením nohy na plynu. Naprosto nic vás tak neruší ani nestresuje. Tedy dokud se děti na zadních sedadlech nezačnou ptát: „Už tam budeme?“
Nebojte, už jsme skoro na konci naší první seznamovací jízdy. Je naprosto evidentní, že Hyundai svou elektrickou vlajkovou loď pojal úplně jinak než všichni ostatní. Ioniq 5 má sice strhující vzhled, ale jeho cílem není pouze ohromit veřejnost a ukrást titulky ve zprávách. Jde o zcela použitelné auto, které však díky elektrickému pohonu posouvá jízdní zážitek na zcela novou úroveň především úžasně prostorným interiérem, pohodou za volantem a komfortní jízdou na úrovni blízké luxusním limuzínám (bez přehánění!). Je tak konejšivě uklidňující, že si vážně budete připadat jako doma v obýváku – až na tu krajinu ubíhající za okny.