Článek
Dvojčata z Nošovic mají podobný osud jako BMW Z4 a pátá Toyota Supra – myslíte si, že jsou stejné, ale až osobní kontakt vás uvede do reality. Oba jihokorejské vozy mají v rodném listě zapsanou Českou republiku, konkrétně moravskoslezské Nošovice ležící asi osm kilometrů od Frýdku-Místku.
Standardní Hyundai i30 N debutoval v provedení hatchback už v roce 2017 a rovnou se mohl pochlubit třemi významnými „enky“. Jde o jihokorejský Namyang, kde byl vůz vyvinut, německý Nürburgring, kde se inženýři postarali o jeho vyladění, a Nošovice, kde se automobil doladil a vyrábí.
Project C si premiéru odbyl teprve vloni na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a svoji filosofii představil třemi písmeny „cé“. Prvně se bavíme o zkušebním okruhu pro výkonné vozy v Namyangu nazvaném „Area C“. Dále jde o „carbon fibre“ neboli využití uhlíkových kompozitů pro vybrané díly a v poslední řadě tu máme „centre of gravity“, čímž Hyundai myslí snížené těžiště automobilu.
Batmobil potřebuje péči
Standardní i30 N můžete mít v několika barevných odstínech a ve dvou výkonnostních úrovních. Dále si lze vůz doplnit například oblíbeným paketem Everyday či zvolit panoramatickou střechu. V nabídce se objevuje karosářská varianta hatchback i liftback, automobilkou pojmenovaný jako Fastback.
Karbonové céčko dostanete výhradě jako pětidveřový hatchback v tmavě šedé barvě, přičemž díly z kompozitních materiálů jsou překryty pouze lesklým čirým lakem. Výkonnostní varianta je zde pevně dána, stejně jako specifikace. Z továrny zkrátka vyjede hotový kus a vy si nemůžete vymýšlet.
K údržbě speciálního laku se však vážou určitá pravidla, ostatně přečtěte si oficiální vyjádření vývojového specialisty z Nošovic.
„Zákazník by se měl vyhnout automatickým myčkám s rotačními kartáči. Dále se nedoporučuje používat pro mytí nečistot horkou páru – výsledkem mohou být skvrny, které se obtížně odstraňují. Lak nesmí přijít do kontaktu s abrazivními leštícími prostředky nebo s leštícími vosky. Pro ruční mytí se doporučují hadříky z mikrovlákna nebo měkké houby. Karbonové komponenty nevyžadují speciální péči, pouze se nedoporučuje parkovat vůz na přímém slunci,“ vysvětluje Petr Jirotka, specialista z Hyundai Motor Manufacturing Czech.
Designově může být pro mnohé lidi atraktivnější pestrobarevnější hatchback i30 N, který disponuje součinitelem aerodynamického odporu vzduchu 0,32 a provozní hmotností 1 475 kilogramů, respektive 1 504 kilogramů u ostřejší verze Performance. Vůz uveze 475, respektive 446 kilogramů nákladu.
Hothatch Temného rytíře s oranžovými brzdovými třmeny spíše splývá s netopýry, disponuje stejným součinitelem aerodynamického odporu 0,32, ovšem provozní hmotností 1 470 kilogramů a užitečným zatížením 440 kilogramů. Jak toho výrobce dosáhl, kolik gramů ušetřil a kde naopak přidal? Mrkněte do naší karbonovými komponenty nadité tabulky.
Technické údaje – úspora hmotnosti | |
---|---|
Kapota | – 7 200 g |
Boční práh, levý | – 499 g |
Boční práh, pravý | – 499 g |
Přední spojler | + 240 g |
Zadní difuzor | – 386 g |
Sedadlo řidiče | – 7 500 g |
Sedadlo spolujezdce | – 7 500 g |
Sada hliníkových ráfků | – 22 000 g |
Závěsy zadních kol a náboje | – 4 660 g |
Celkem | – 50 004 g |
Přetáčivý fajnšmekr
Obyčejné „enko“ disponuje buď 18palcovými ráfky a světlou výškou 136 milimetrů, nebo 19palcovými ráfky a světlostí 132 milimetrů. Project C dostanete pouze na závodních kovaných „devatenáctkách“ a se světlou výškou 126 milimetrů, ovšem těžištěm nižším o 8,8 milimetru ve srovnání s i30 N Performance.
Pod kapotou modelu i30 N pracuje přeplňovaný dvoulitrový benzinový čtyřválec s výkonem 250, respektive 275 koní v případě silnější varianty. Točivý moment posílaný na přední kola skrze šestirychlostní manuál je pro obě verze stejný – 353 Nm. Síla však může krátkodobě narůst až na 378 Nm.
Kompozitní hatchback disponuje totožnou soustavou jako model Performance (275 k, 378 Nm), avšak díky snížené hmotnosti a níže namontovaným „skořepinovým“ sedadlům poskytne řidiči lepší zpětnou vazbu.
K tomu se vážou i jízdní vlastnosti, které má standardní i30 N Performance už dostatečně vytříbené a oplývá několika řidičskými profily včetně nejostřejšího módu N s omezenou stabilizací. Díky poslednímu zmíněnému lze auto například řízeně dostat do lehoulinké přetáčivosti a bezpečně si „zablbnout“ na závodní dráze.
Série karbonových dílů namontovaná do šedého sporťáku přispívá ke stabilnější a rychlejší jízdě zatáčkami. Všechny profily byly navíc přeladěny, především tedy Sport a N. Nejdynamičtější nastavení funkčně využijí více méně jen zkušení šoféři, kteří ocení o něco větší možnosti cílené přetáčivosti a agility. Z toho vyplývá, že předvídatelnější „céčko“ si opravdu naplno užijí jen fajnšmekři.
Na okruh ano, ale co dál?
Běžnější i30 N nabídne solidně vybavený interiér, vylepšitelný ještě paketem Everyday, který zahrnuje elektricky ovládaná vyhřívaná sportovní anatomická sedadla s čalouněním z kůže i semiše.
Kabina speciální edice zaujme doplňky z Alcantary, zejména na volantu, parkovací brzdě a přepracované řadicí páce. Všechny bezpečnostní pásy, překvapivě komfortní sedadla, vybraná tlačítka na volantu a další detaily září oranžovým dekorem. Exkluzivitu vozu navíc potvrzuje štítek na straně spolujezdce s unikátním pořadovým číslem.
Hyundai i30 N Performance oceníte každodenně, zvyknete si na jeho adaptivní pohodlí, nemusíte se bát přejíždění po nekvalitních cestách a ve finále ani nehody, protože auto disponuje více méně standardní „plechařinou“. Brát v potaz musíte i dostupnost. Nošovická fabrika vám vyrobí tolik „enek“, kolik vaše peněženka dovolí.
Project C se na denní používání jeví jako méně praktický. Důvodem je nízká světlost, menší pohodlí sníženého podvozku na rozbitých cestách, strašák ve formě údržby speciálního laku, případně riziko poškození kompozitních komponentů, které jsou většinou neopravitelné. Navíc se bavíme jen o 600 kusech pro Evropu, přičemž většina z nich už má své majitele.
Nikoho tedy nepřekvapí, že atraktivní Project C svého sourozence v mnoha ohledech překonává, ale vítězem klání je variabilnější i30 N Performance. Uhlíkem prošpikované „céčko“ tak zůstává vyhrazené především srdcařům, kteří kypí entuziasmem a jsou ochotni přijmout rizika limitované edice, zatímco zdrženlivějším fanouškům rychlých předních kol postačí lacinější, méně schopný, ale o něco praktičtější hothatch narozený v roce 2017.