Článek
Strmá cesta na vrchol
Možná si ještě pamatujete na Kenetha Erikssona a jeho Hyundai Accent WRC v sezóně 2000. Tehdy Korejci ve světovém šampionátu Rallye příliš nebodovali a jejich sériová auta byla cokoli, rozhodně však ne sportovní či zábavná za volantem. Jenže za dvacet let se toho mnoho změnilo.
V roce 2014 se do čela Hyundai motorsport dostal Albert Biermann, někdejší šéf divize „M“ u BMW, a během rekordních tří let bylo na světě první sériové sportovní auto se stylizovaným logem „N“ na mřížce chladiče. „N“ znamená Namyang i Nürburgring, tedy místa, kde automobilka tvrdě testovala a současně ho můžeme chápat i jako stylizované anglicky vyslovené slovo „Engineering“.
Na první jízdu ve světle modrém hatchbacku i30N na sklonku roku 2017 si velmi dobře pamatuji. Do auta jsem nasedl bez očekávání nevšedního zážitku a druhý den vystoupil před dealerstvím značky s hlavou plnou zážitků a seriózně nalomený si jeden z těchto ostrých hatchbacků objednat. Byla radost ho řídit, protože měl vyvážený podvozek a krásný zvuk. Nebyl jen zběsile rychlý. Byl citlivý k povelům, které autu jako řidič dáváte. Protože jezdím jen sám nebo ve dvou, dal jsem nakonec přednost sportovnímu roadsteru. Ovšem pokud máte ostré hatchbacky naopak rádi či potřebujete kombinovat určitou praktičnost se zábavou za volantem, budete pravděpodobně Hyundai i30N přímo milovat. Navíc se prodává i za férovou cenu. Díky velkému zájmu sice pro rok 2019 došlo k jejímu mírnému zvýšení, ale tohle auto stále není oproti konkurenci nikterak předražené, spíše naopak.
Project C má políčeno na to nejlepší ve svém segmentu
Světle modré či šedé relativně skromné a nenápadné provedení i30N je pryč. Auto si vydobylo své renomé díky opravdu vyváženým jízdním vlastnostem, charakternímu motoru a spoustě dalších drobností, které z „enka“ dělají skvělé sportovní auto na každý den. Project C vypadá jinak. Je tmavý, plný karbonu i Alkantary uvnitř a podtrhuje daleko agresivnější, závodní atmosféru auta. Hyundai motorsport má dnes už výsledky jak v TCR, tak na poli automobilových soutěží, a limitovaná edice je tudíž marketingový tah, který se přímo nabízel.
„C“ znamená karbon a sportovní sedačky vše jistí
Auto bude mít stále stejný pružný dvoulitrový čtyřválec Theta T-GDI o výkonu 275 koní a bude nadále vesele prskat a střílet do výfuku při ubrání plynu. Volant, hlavice řadicí páky i madlo ruční brzdy jsou obšité Alkantarou a tělo se uvelebí do anatomických skořepinových sedadel Sabelt. Už standardní sedačky ve verzi Performance nabízely dobré vedení těla, ale tyhle úpravy jízdnímu zážitku nepochybně pomohou. Zvenčí najdeme řadu aerodynamických prvků z karbonového kompozitu, kterému v Hyundai říkají „CFRP“. Vlastně stěžejní písmeno v označení projektu „C“ znamená karbon. A využití lehkého kompozitu znamená úbytek hmotnosti. Hyundai N divize tvrdí, že Project C bude přesně o 50 kg lehčí než standardní model a na miskách vah ukáže velmi příznivých 1 395 kg. Velká část úbytku hmotnosti připadá zejména na lehčí 19“ kola od italského výrobce OZ.
Jsem na i30N Project C velmi zvědavý. Cena vozu zatím známa není, nicméně doufejme, že se pár kusů podívá i na trh k nám do České republiky, kde se i30N vyrábí. Neznámou bude i chování nově upraveného podvozku, který má pružiny snížené o 8,8 mm, a uvidíme, jak si dokáže poradit s nástrahami našich rozbitých okresek. Běžný model i30N s paketem Performance je totiž na nejsportovnějším módu tuhostně stavitelného odpružení vcelku příliš tvrdý. Rozhraní „N custom mode“, kde si budete moci své auto nastavit v mnoha ohledech dle svého jízdního stylu a preferencí, zůstává i zde, a tak nemám přehnané obavy z toho, že by nešlo nalézt optimální nastavení vozu pro různé podmínky i u Project C. Zkrátka a dobře, na Garáži se na svezení touto novinkou již velmi těšíme.