Článek
Sportovní verze i30 N vtrhla do třídy hot hatchů takovým stylem, že se okamžitě stala hvězdou první velikosti a fanoušci na ni stáli fronty u showroomů (místo plánovaných 3 tisíc kusů ročně se jich prodalo už přes 16 tisíc!). Za všechno může především Albert Biermann, bývalý šéf sportovní divize BMW M, který přinesl cenné zkušenosti – a na vyrovnanosti i30 N hatchback je to sakra znát, to auto prostě nemá slabinu! Hyundai hodlá tento špičkový výkon zopakovat s praktičtější a elegantnější verzí Fastback (karoserie typu liftback). Zvládne to?
Půlku otázky už máme zodpovězenou. S i30 N Fastback jsem se totiž nedávno svezl na okruhu a zjistil, že tam působí dost ostře a koncentrovaně, abyste za jeho volantem mohli sázet jedno rychlé kolo za druhým a skvěle se u toho bavit. Jenže co na obyčejné okresce? Tam je totiž přehnaná nabroušenost často na škodu – na mizerném českém asfaltu se okruhoví specialisté trápí, při běžném jezdění do práce a na nákupy dokáží být pěkně otravní. Byl jsem hodně zvědavý, jak si s takhle náročným úkolem skloubení toho nejlepšího z obou světů rychlý Fastback poradí…
A stejně jako hatchback mě ani trochu nezklamal! Stačí přepnout všechna nastavení ze závodního režimu do komfortního a s i30 N Fastback se dá pohodlně jezdit denně. Má stejně rozsáhlou komfortní i bezpečnostní výbavu a pohodlné užívání jako běžná i30, anatomická sedadla jsou pohodlná i na dlouhé cesty, dozadu se snadno vejdou dospěláci a kufr má proti hatchbacku o 55 litrů větší objem a praktičtější tvar i přístup.
Samozřejmě jistých rozdílů oproti běžné sériovce si snadno všimnete – podvozek je i v komfortním režimu tužší, řízení vyžaduje pevnější ruku, kola se víc chytají kolejí, motor naštvaněji bručí a žere kolem osmi litrů… To je však jen malá cena za adrenalinové zážitky, které vám ostré „eNko“ přinese, když se do toho opřete. Přepněte ho zpátky do nejostřejšího režimu (jen podvozek dejte raději pouze na Sport místo Sport Plus, ten už je vážně jen na okruh), zadupněte plyn do koberečku a pevně se držte!
Fastback se zakousne do okresky a žene se po asfaltu jako lovecký pes po stopě, motor u toho naštvaně vrčí a výfuk výhružně prská a práská, vy za volantem dřete a auto vás odměňuje precizní ovladatelností a oddanou poslušností. Pojede tam, kam ho pošlete, nechá se vést na milimetr přesně a ani na horším asfaltu nevypadne z role, takže nikdy nemusíte povolit. Jen když se občas podíváte na tachometr a zastydíte se, že tohle tempo možná přece jen patří spíš na okruh.
Hyundai i30 N je vážně fantastický, a přitom se s ním tak snadno žije – konec výmluv, kvůli zábavě za volantem nemusíte dělat žádné ústupky! A věřte mi, že v hot hatchové extralize je jen málo aut, které by dokázaly nabídnout tak poklidnou jízdu v běžném provozu s neochvějnou koncentrovaností při plném kalupu. Dříve byl etalonem téhle kombinace Golf GTI, ale ten nikdy nebyl ani zdaleka tak strhující, jako je i30 N. Král je mrtev, ať žije král! A je jedno, jestli sáhnete po i30 N v hatchbacku nebo Fastbacku, obě to jsou stejně zatraceně dobrá auta.
Hyundai i30 N Fastback stojí o pouhých 20 tisíc víc než hatchback. Základní Fastback stojí 779 990 Kč, ale vy jednoznačně chcete Performance verzi za 799 990 Kč, která přináší 25 koní navíc, elektronický diferenciál, výkonnější brzdy, 19“ kola, aktivní výfuk a rozpěru v kufru. Není co řešit.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 998 cm3 |
Výkon | 202 kW (275 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 353 Nm při 1 450 - 4 700 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 516 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 6,1 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 235/35 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 455/1 795/1 419 mm |
Rozvor | 2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 436 l |