Článek
Není to tak dávno, co nám Hyundai i30 ukázal, že i v naprostém základu dokáže být velmi schopným autem. Ale nebudeme si nic nalhávat, ve vyšší výbavě si ho užijete přece jen víc – kombi je praktičtější než hatchback a na hliníkových kolech s chromovanými doplňky mu to víc sluší. Přeplňovaná čtrnáctistovka pěkně jede, bi-LED světla lépe svítí, elektronická klimatizace se snáz ovládá, podle navigace dojedete kamkoliv za zvuků streamované hudby z šesti reproduktorů, a přitom vám bude zadek a ruce příjemně temperovat vyhřívaná sedačka a volant. Na to nelze nic namítnout.
Snad jen, že všechna tahle cingrlátka něco stojí. Už v tom nejste za tři sta tisíc, ale rovnou za 450 tisíc. Což vypadá jako ranec peněz. Ale jen do chvíle, co se podíváte na konkurenční nabídky (první na ráně je Škoda Octavia a VW Golf) a zamotá se vám hlava – obě začínají v podobné výbavě na částce atakující 600 tisíc!
Najednou vypadá tahle i30 jako dobrá nabídka, a přitom za své poctivě vydřené peníze nedostanete žádné nedochůdče. Hyundai i30 kombi je nenápadné, ale docela elegantní auto (všimněte si ladně klesající linie zadních oken, takže nevypadá jako pojízdná krabice od bot), jeho interiér pohodlně pojme čtyři dospělé a kufr má velmi solidních 602 litrů – což odpovídá nabídce Octavie kombi (610 l) i Golfu Variant (605 l).
Decentnímu exteriéru odpovídá i decentní interiér, který je však precizně poskládaný z dostatečně kvalitních materiálů, aby se ani olizovači plastů nemuseli ušklíbnout. Jednoduchost ovládání zajišťuje přehledná ergonomie – většinu funkcí ovládáte přes dotykové rozhraní 7palcového infotainmentu, ale to nejdůležitější máte na povel přímo na volantu a klimatizace má vlastní ovládací panel. Ostatně jako u současné konkurence.
Hyundai i30 se také podobně snadno řídí a komfortně jezdí. Řízení je lehké a přesné, pákou manuálu vždy trefíte správný kvalt a brzdy se snadno dávkují. Motor sice v nízkých otáčkách reaguje trochu lenivě, to je ale čistě z úsporných důvodů – buďte na něj něžní a můžete jezdit za šest litrů. A navíc skoro neslyšeně, tak skvěle je motor kultivovaný a utlumený.
Když ale potřebujete výkon, stačí podřadit a vytočit motor nad dva a půl tisíce, kde se turbo naplno nadechne a auto vyrazí vpřed. Při rychlém tempu jinak pohodlný a poddajný podvozek zatne svaly a zaklesne se pevně do stopy, takže se nemusíte bát projíždět svižně zatáčky. Na tomto místě se sluší dodat, že všechny verze i30 mají vzadu víceprvkové zavěšení, zatímco u slabších motorizací Golfu i Octavie dostanete jednodušší torzní nápravu – to znamená, že i30 v zatáčce lépe drží stopu a nenechá se rozhodit žádnými hrboly, ani když na ni víc zatlačíte.
Hyundai i30 je prostě dobře vyvážený balíček, který vás nemá čím zklamat. Tedy pokud si nemyslíte na hi-tech výbavové laskominy, kterými se honosí konkurence – třeba na digitální palubku, ambientní osvětlení, asistent jízdy v zácpě nebo parkovací automat. Nic z toho i30 nedokáže nabídnout. Bude vám to chybět? Hádám, že ne, protože by to vyšroubovalo cenu do nesmyslu. Takže dostat pod půlmilion příjemné rodinné auto, na kterém vás nebude nic iritovat, mi přijde jako dobrá nabídka.
A o tom Hyundai i30 přesně je – je to dobrá nabídka. Není to auto, které by vás něčím šokovalo, z jehož schopností byste si vyloženě sedli na zadek, nebo které by konkurenci rozdupalo na prach. Ale za pěkné peníze dostanete dobře vyvážený balíček, který běžného uživatele naprosto uspokojí po všech stránkách. Jen mu teď nastanou trochu těžké časy – s příchodem nového Golfu a nové Octavie se hra posouvá o úroveň výš. Ale nepochybujeme, že i v téhle přiostřené konkurenci zůstane i30 velmi důstojnou výhodnou nabídkou.
Ceny Hyundai i30 kombi začínají na částce 319 990 Kč za základní výbavu s motorem 1,4i. Přihoďte ale 50 tisíc a už máte přeplňovaný litrový tříválec ve slušné výbavě Trikolor. Náš testovací kousek s nejsilnějším motorem v nejvyšší výbavě stál pořád snesitelných 449 990 Kč. Pokud máte rádi diesely, i30 pořídíte i s povedeným 1,6 CRDi s výkonem 115 nebo 136 koní.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodmychadlo, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 1 353 cm3 |
Výkon | 103 kW (140 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 242 Nm při 1 500 - 3 200 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 337 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 9,1 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 205/55 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 585/1 795/1 475 mm |
Rozvor | 2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 602 l |