Hlavní obsah

Hyundai i30 Fastback N N-DCT – Poprvé s automatem

Foto: Lukáš Volšický

Oblíbený sportovní hatchback Hyundai i30 N prošel velkou modernizací a v silnější verzi Performance konečně může mít dlouho očekávanou dvouspojkovou převodovku N-DCT. Zajímá vás, jak vylepšený nejostřejší Hyundai jezdí? Otestovali jsme jej ve stylovější karosářské verzi Fastback N a už víme, jaký je.

Článek

Sportovní divize Hyundai N se v posledním roce rozrůstá a v rodině nejostřejších Hyundaiů na českém trhu se objevuje nový crossover Kona N a menší sportovní hatchback i20 N, přičemž se obě novinky prodávají vedle nejstaršího a nejostřejšího modelu i30 N. Ten navíc v minulém roce prošel důležitou modernizací a kromě silnějšího motoru má očekávanou dvouspojkovou převodovku a spoustu dalších vylepšení.

Faceliftovaný Hyundai i30 N vychází z nejnovějšího standardního modelu a nejvýraznější viditelnou změnou je modernější přední část s čistějšími a aerodynamičtějšími liniemi a novými předními světlomety s integrovaným denním svícením, které se přesunulo z předchozího umístění na předním nárazníku. Ostrému hatchbacku z Nošovic stále zůstávají typicky červené ozdobné linky.

Foto: Lukáš Volšický

Hyundai i30 N se stále prodává ve dvou karosářských verzích – jako standardní hatchback a stylovější Fastback

Novinkou modernizace jsou také nová 19palcová kovaná kola pro výkonnější verzi Performance, jimiž inženýři ušetřili 14,4 kilogramu neodpružené hmotnosti. Jejich tenké paprsky navíc umožňují vyniknout červeným třmenům posílených větších brzd. Divize N je navíc jedním ze sportovních oddělení požadujících vše podle svého, a proto silnější i30 N jezdí na pneumatikách Pirelli P Zero s označením HN, naladěných podle parametrů divize Hyundai N.

Foto: Lukáš Volšický

Inženýři divize Hyundai N při modernizaci přepracovali většinu auta, které je teď řidičsky přívětivější

Nejdůležitější změny modernizované i30 N se týkají techniky a stále jsou k dispozici dvě výkonové specifikace, ale zatímco slabší verze zůstala zachována, silnější verze Performance přijíždí s významnými vylepšeními. Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 T-GDI je nyní silnější o 5 koní (4 kW) a 39 newtonmetrů, takže se může pochlubit hnací silou o celkem 280 koních (206 kW) a 392 Nm.

Poprvé v životním cyklu sportovního hatchbacku divize N je u silnějšího motoru možnost výběru převodovky a vedle standardního šestistupňového manuálu se nově objevuje volitelná osmistupňová dvouspojková převodovka N-DCT. Hyundai ji už delší dobu využívá ve sportovním Velosteru N pro americký a korejský trh, ale pro evropský trh prošla dalším testováním na legendárním Nürburgringu.

Foto: Lukáš Volšický

V interiéru se omlazení objevuje jen v malých detailech a největší změnou jsou nový infotainment s 10,25palcovou obrazovkou a bezpečnostní asistent pro detekci chodců

Dvouspojková převodovka N-DCT se spojkami v olejové lázni však není dalším obyčejným automatem pro usnadnění každodenního života a překvapuje vyladěným elektronickým řízením pro sportovní jízdu, protože doplňuje standardní Launch Control dalšími třemi specifickými funkcemi N Power Shift, N Grin Shift a N Track Sense Shift. Co to znamená?

N Power Shift umožňuje nejrychlejší řazení a intenzivnější zvuk při přeřazení ve vysokých otáčkách s plynem sešlápnutým alespoň na 90 procent. N Grin Shift dovoluje po dobu 20 sekund získat všechen dostupný výkon motoru pomocí overboostu pro maximální akceleraci a lze to opakovat po 40 sekundách. Poslední funkce N Track Sense Shift umí rozpoznat, na jakém závodním okruhu se vůz nachází a v databázi zvolit nejvhodnější nastavení převodovky pro danou trať a styl řidiče.

Foto: Lukáš Volšický

Předcházející model měl přední kotouče o průměru 345 milimetrů, ten nový má větší o 360 milimetrech

Ani s dvouspojkovým automatem Hyundai i30 N neztratil nic ze svého charakteru, díky němuž patří k nejoblíbenějším sportovním hatchbackům na dnešním trhu (v Česku se jej prodalo už více než 28 000 kusů). I ve světě přísných emisních limitů se dvoulitrový turbomotor projevuje výbušnou náturou a i s filtrem pevných částic neustále střílí do výfuku, nejhlasitěji pak v přibližně 5 000 otáčkách za minutu.

Osmistupňová převodovka při normální jízdě přeřazuje relativně hladce a i pod plným plynem je šetrná ke svým spojkám. Při akceleraci naplno řadí z jedničky na dvojku naprosto hladce a plynule, aniž by se objevil sebemenší náznak kopání do zad, a s vyššími převody už přidává na intenzitě. Ono kopání se objevuje až s aktivovaným overboostem N Grin Shift, s nímž je řazení razantnější.

Foto: Lukáš Volšický

S modernějším infotainmentem se objevilo i nové nastavení individuálního jízdního režimu N Custom – dříve to bylo obyčejné obrázkové menu

Vylepšení se při modernizaci nevyhnul ani podvozek s novou kombinací tlumičů, pružin a stabilizátorů, přičemž díky novým hliníkovým těhlicím byl zvětšen negativní odklon předních kol. Vzadu jsou tužší silentbloky a pevnější příčná ramena a veškerým úpravám byla přizpůsobena kinematika podvozku, takže se nejnovější i30 N ochotněji přizpůsobuje povrchu vozovky.

I když jsou nové pružiny tužší než ty předchozí, s přepracovaným celkovým naladěním je podvozek poddajnější, jistější, přesnější a poskytuje více mechanické přilnavosti. S modernizovaným i30 N je sportovní svezení na českých okreskách lepším řidičským zážitkem než u předchůdců, a když zvolníte do městských ulic, v komfortním režimu je ve srovnání s některými konkurenčními ostrými hatchbacky příjemně pohodlný.

Foto: Lukáš Volšický

Osmistupňová dvouspojková převodovka N-DCT je vybavena specifickými funkcemi pro sportovní jízdu

A jaké jsou hlavní výhody dvouspojkové převodovky N-DCT oproti standardnímu manuálu? S dvouspojkovým automatem je Hyundai i30 N Performance rychlejší (zrychlení 0–100 km/h je o 0,5 s rychlejší než s manuálem) a přináší jisté výhody z hlediska bezpečnosti při rychlé sportovní jízdě – při přeřazení nemusíte sundávat ruku z volantu.

S „dvouspojkou“ je i30 N snazší na ovládání a díky velkým hliníkovým pádlům (otáčejícím se spolu s volantem) máte neustále obě ruce na volantu. Oceníte to zejména, když na nejnižší převodové stupně ostře zrychlujete naplno v navlhlé nebo rovnou mokré zatáčce a elektronický samosvorný diferenciál e-LSD se snaží rovnat protáčející se hnací přední kola do přímého směru a vytáhnout vás ze zatáčky ven.

S dvouspojkovou převodovkou N-DCT se populární Hyundai i30 N Performance stal přístupnější pro více řidičů a potenciálních zákazníků, a přestože vůbec není špatným sportovním autem, vždycky bych raději sáhl po standardní „pomalejší“ verzi se šestistupňovým manuálem. Proč? Na závodní okruhy zas tak často nejezdím a na klikatých okreskách upřednostňuji správné sladění řidičských technik před rychlostí. Jestli pak zvolíte klasický hatchback, nebo sáhnete po stylovějším Fastbacku, je jen čistě na vás.

Základní hatchback Hyundai i30 N se u nás prodává za cenu od 699 990 korun a za silnější verzi Performance zaplatíte od 769 990 korun. Stylovější Fastback N stojí od 719 990 korun a výkonnější Performance je od 789 990 korun. Příplatek za dvouspojkovou převodovku N-DCT pak u obou karosářských verzí je 50 000 korun.

Jakou převodovku byste si vybrali pro modernizovaný Hyundai i30 N Performance?
Jedině manuál!
31,7 %
Dvouspojkovou převodovku N-DCT
52,1 %
Nejprve bych si obě vyzkoušel a následně bych si vybral
16,2 %
Celkem hlasovalo 1058 čtenářů.
Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, zážehový, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 998 cm3
Výkon206 kW (280 k) při 5 500 - 6 000 ot./min.
Točivý moment392 Nm při 2 100 - 4 700 ot./min
Převodovkadvouspojková automatická, 8 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 535 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,4 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)8,4 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky235/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 340/1 795/1 445 mm
Rozvor2 650 mm
Objem zavazadlového prostoru381 l
Načítám