Článek
Rok se sešel s rokem a oblíbený Hyundai i30 se dočkal pravidelného modelového osvěžení v podobě faceliftu – stylové zvýraznění designových detailů, díky kterým i30 už jen tak nepřehlédnete, a zcela nové generace infotainmentu Bluelink (s větším 10,25“ dotykovým displejem) přinášející nové možnosti a funkce. Navíc…
Hej, tak moment, to si pamatuji, to tu bylo už loni! Proč ho tady máme znovu?
Právě jsem se k tomu dostával. Další výraznou novinkou je totiž zcela nový motor, přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,5 T-GDI nahrazující o deci menší starší jednotku (v nabídce přibyla i varianta bez přeplňování plnící úlohu základního motoru s výkonem 109 koní). Parametricky si polepšila (+10 k, + 10 Nm, zrychlení 0–100 km/h kratší o 0,5 s, maximálka je totožná), přitom má stále stejně sametový chod a tichý běh při běžné jízdě. Perfektní společník.
To zní dobře, kolik žere?
A v tom je ten trik – zhruba o litr méně než předchůdce. Na pomoc si totiž bere moderní mild-hybridní techniku s posíleným startér-generátorem (o výkonu 16 koní a 60 Nm) a 48V elektrickým rozvodem. Ochotně tak při povolení plynu zhasne motor i při jízdě, při brzdění před křižovatkou vypne motor už při rychlosti pod 30 km/h a na semaforech vydrží pohánět palubní systémy déle než obyčejný stop/start. S automatickou převodovkou navíc umí trik v podobě vyřazení na neutrál a plachtění, což také ušetří nějaké to deci. Při každém brzdění motorem sbírá kinetickou energii a uchovává ji pro pozdější potřebu, kdy startér-generátor zlepšuje odezvu na plyn, vyhlazuje prodlevu při řazení automatu a pomáhá motoru pohánět kola. Díky tomu všemu jezdí v průměru za sympatických 5,5 l/100 km.
Kdybych chtěl jezdit na spotřebu, pořídím si diesel…
Správně, ten bude ještě o pár deci úspornější. Jenže benzinový motor umí ještě jeden, zábavnější trik – přepněte ho do sportovního režimu a najednou ožije, jako by si dal 30 šálků espresa naráz. Charakterně zavrčí, silně zatáhne a auto radostně vyrazí vpřed. Se sportovnější verzí N Line dostanete i tužší naladění podvozku a s nízkoprofilovými pneumatikami 225/40 R18 nabízí v zatáčkách spoustu přilnavosti a jistoty. Když tedy budete mít náladu a pěknou silnici před sebou, můžete si ji pořádně užít, drtit motor v otáčkách a odvážně se vrhat do zatáček… a na konci vám garantujeme úsměv na tváři.
Zábava v rodinném kombíku? No nekecej…!
Jasně, nabroušený i30 N je o stále o kus jinde, ale i s tímhle „lehce sportovním“ rodinným kombi se můžete v nestřežené chvíli pěkně svézt. Správnému sportovnímu dojmu z řízení nahrávají prvky příplatkového N Line sportovního paketu: skvělé anatomické sedačky, příjemný volant čalouněný perforovanou kůží a povedená hlavice řadicí páky (případně voliče automatické převodovky) převzaté přímo z nabroušené i30 N (akorát u volantu se musíte obejít bez tlačítek voliče jízdních režimů). Ostrým modelem je inspirovaný i vnější design s agresivnějším předním a zadním nárazníkem (s dvojitou koncovkou výfuku), spojlerem na pátých dveřích a exkluzivními designy 17“ a 18“ kol.
Máš pravdu, vypadá vážně líp
A díky tomu vám bude taky dělat větší radost každý den, když k němu budete přicházet a když ho budete řídit. Přitom za sportovnější dojem neplatíte daň v podobě horšího komfortu nebo menší praktičnosti – tohle je prostorná, pohodlná a příjemná i30 jako každá jiná.
Ale zadarmo to nebude, že jo?
Jistě, všechno má svou cenu. Ale v tomto případě překvapivě vstřícnou. Ceník varianty N Line totiž začíná na docela rozumné částce 509 990 Kč za hatchback s motorem 1,5 T-GDI a manuálem. Za diesel připlatíte 10 tisíc a za vynikající dvouspojkový automat 50 tisíc, za karosářskou verzi fastback musíte přihodit 10 tisíc za kombi 25 tisíc. Není to málo, ale s ohledem na vyčerpávající seznam výbavy je to skutečně dobrá cena.
Zatím to tedy vypadá bezchybně…
No, pár otravných maličkostí by se našlo – kvůli silnějšímu těsnění musíte víc praštit s dveřmi, auto taky pokaždé startuje se v Eco režimu a se zapnutým sledováním jízdy v pruhu (to první vyřešíte jedním zmáčknutím tlačítka, kvůli tomu druhému se musíte ponořit do hlubin menu infotainmentu), ale nic z toho není vyloženě věc, kvůli kterým byste měli utíkat ke konkurenci. Ta to totiž má dost podobně...
Takže jasná volba?
Konkurence je v tomto segmentu široká a velmi talentovaná, ale Hyundai i30 je dobrou volbou v podobě bezproblémového praktického auta, se kterým se příjemně žije. Ve sportovnější variantě N Line vám pak udělá ještě víc radosti. Takže váhat, kterou vybrat, určitě nemusíte…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč, 48V mild-hybrid |
Zdvihový objem | 1 482 cm3 |
Výkon | 118 kW (158 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 253 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 412 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,8 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 225/45 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 585/1 795/1 465 mm |
Rozvor | 2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 602 l |